Ska staten rädda SAAB

Skall staten rädda SAAB?


  • Antal röstningar
    0
jag tänker bara att saab gått back i flera år
det är givetvis synd om dom som får sparken nu under finanskrisen men jag röstar nej
 
NEJ

Jäkla kommunisttjafs att staten ska leka personbilstillverkare på en stenhård konkurrensutsatt marknad.

Dömt att misslyckas.

SAAB är ett företag likt ett ankare som sjunker och har inte nått botten ännu.
Inte ens sketna 100.000 enheter att slå ut kostnaderna på och tro att det ska bli någon vinstmaskin är absurt.

Jmf. med Varvsindustrin där staten gick in och pumpade pengar. Inte en gång till....
 
Frågan är vad kostnaden blir för staten och Trollhättan med omnejd under en längre tid om SAAB försvinner.
 
Frågan är vad kostnaden blir för staten och Trollhättan med omnejd under en längre tid om SAAB försvinner.

Tror du inte SAAB skulle försvinna på sikt oavsett om staten går in och tar över i dagsläget?
Den enda skillnaden blir väl att man förlänger lidandet och slösar skattemiljarder?
 
Var väl nåt i stil med 8 miljarder som behövs... och då överlever SAAB i 1½ år...

NEJ, absolut inte säger jag!
Har aldrig ägt och kommer aldrig äga en SAAB så inte fan vill jag bli tredjepartsägare via skattepengarna.

Det mest tragiska är såklart de som arbetar på SAAB... men som de flesta andra gånger som företag går i putten så kommer det skapas nya arbetstillfällen.

Men sen att påstå att det är en bra tillverkare som går i putten är ju också bara skrattretande, hur kan man ens försöka överleva i denna bransch på att bara ha två modeller till salu??? (Visst, SUV:en säljs i USA men det är bara nyligen det började)
 
Visst, SUV:en säljs i USA men det är bara nyligen det började

Vilken jag trodde var en TRrailblazer eller Subaru eller annat skit med SAAB-lysen.
Som SAAB-ägare hoppas jag att någon köper skiten dock, annars har man 1470kg skräp. Ja, det är det ändå hävdar vissa men fram tills nu har det haft någon typ av värde i alla fall.
Staten ska inte äga bilfabriker, å andra sidan säljer staten både läsk på Systembolaget och smink på Apoteket och Roulette-spel på Svenskaspel.se och lånar ut pengar till köksrenoveringar via Sbab och serverar smörgåsar på SJ's tåg och konkurrerar med lokala företagare med dumpade löner via Samhall och säljer målarböcker för barn på Posten (fram tills nyligen) osv osv osv. Så argumentet att staten ska pyssla med ett minimum av verksamheter är verkligen inte trovärdigt i det här sosselandet, möjligen i paradiset USA men inte här.
 
Gör samhall av det hela... :rolleyes:

Nej seriöst, Saab hade tur att de blev uppköpta av GM förut så de fick leva några år till, men nu är det över. Det är inte vettigt att pumpa in pengar i dödsdömda företag bara för att sysselsätta personalen. Satsa på ny framtida teknik istället.
 
Markus: Sanning med modifikation, men det vet du också.

Men det som stör mig allra mest är att så många av folket vill att staten skall pumpa in pengar i ett företag som blivit så våldfört under så lång tid. Hade GM brytt sig om SAAB hade de låtit företaget utvecklas och ta fram miljöalternativ eller dylikt. Istället har det förblivit en tillverkare med två modeller som säljer vansinnigt dåligt.

Sen att du äger en SAAB själv får stå för dig... ;)
 
Saab kommer ju aldrig läggas ner, vill inte GM ha skiten så finns det säkert flera kinesiska företag som kan ta över.. frågan är bara priset, nu vill GM få ut så mycket som möjligt och kineserna vill betala så lite som möjligt.. tur att Toblerone-Mona inte är statsminister....
 
Varför begränsa sig till att rädda saab? Kan inte staten gå in och rädda alla konkurshotade företag:huvet
Ett företag som i princip aldrig under sin livstid redovisat vinstsiffror är knappast värt att rädda, vad gäller diskussionen om alla duktiga underleverantörer som drabbas så finns det inget som hindrar att de levererar sina produkter till andra biltillverkare värden över.
Det finns många företag som levererar till Chrysler, VW, Volvo osv från en o samma fabrik så varför inte?
 
Markus: Sanning med modifikation, men det vet du också.

Men det som stör mig allra mest är att så många av folket vill att staten skall pumpa in pengar i ett företag som blivit så våldfört under så lång tid. Hade GM brytt sig om SAAB hade de låtit företaget utvecklas och ta fram miljöalternativ eller dylikt. Istället har det förblivit en tillverkare med två modeller som säljer vansinnigt dåligt.

Sen att du äger en SAAB själv får stå för dig... ;)

Tidigare hade de bara 1 modell... och den sålde inte den heller. Sedan jag var liten på 70-talet har man läst om hur SAAB- personvagnar gått med röda siffror år efter år.

Det tar liksom aldrig slut.
 
Det är jobben som behövs räddas, sen om det är Saab eller nått annat skit spelar ingen roll.


Så JA tyvärr så tycker jag att staten ska rädda Saab
 
Lika kul varje gång när man läser personer som missat ord som skatteplanering och kreativ bokföring tjatar om SAABs långa svit av förlustår, tror dessa på allvar att GM från kvartalsrapporterna förlovade hemland skulle behålla ett företag som inte genererar pengar under 20 år i socialistiska Sverige?

Sverige och svenskar måste vara det enda land på jorden som hatar sig själva stenhårt, medan alla andra länder och dess regeringar slåss för sina storindustrier som lider av en lågkonjuktur så fortsätter vi som inget hade hänt, man får dock väl hoppas att detta bara är ett rävspel för gallerierna och att regeringen har en plan. Vad skall vi syssla med i Sverige? Blogga/Lattebarer/melodifestivaler/webdesigners eller varför inte städa hos varandra. Köpa sälja lägenheter verkar vara lukrativt eller?

Skattepengar till demokratiprojekt i Ryssland, Kina valfritt u-land går bra eller varför inte några miljoner till vandaler som slår sönder t-banan, 30 miljarder till EU varje slänger svensken glatt upp men att stödja industrijobb under en lågkonjuktur nej då jävlar skall vi dra åt svångremmen…

Ja men varvkrisen då…ja kolla på Sydkorea som exempel och hur deras bil- och varvsindustri har gått med statlig hjälp och vilka har haft den högsta BNP-utvecklingen de senaste 30 åren?
 
Jag har varit ambivalent i denna fråga, men röstade NEJ i pollen.

Det är en svår fråga och man kan lätt bli nationalistisk och nostalgisk då SAAB har tillhört en av de stora "klassiska" svenska industriföretagen.

Men det är ingen hemlighet att det gått dåligt för SAAB de senaste åren och jag tror inte lösningen på problemet skulle vara för staten att pumpa in
X antal miljader i ett redan sjunkande skepp.
Man måste se till det rådande ekonomiska läget och inte låta sig romantisera bilden av ett "svenskt" SAAB, det finns nog mycket bättre sätt/ställen att placera (investera) de miljarderna i Sverige speciellt nu när vi befinner oss i finanskrisen.
Om staten gick in med de miljarder som krävs, är det ändå ingen garanti för att SAAb kommer klara sig... och troligen så kommer de nog inte göra det då bilbranschen är en av de branscher som drabbas hårdast vid lågkonjunktur..
Så bliförsäljningen kommer nog inte mirakulöst att vända rätt uppåt så snabbt.
Visst är det tråkigt när ett stort företag hotas av konkurrs, men man får inte av bara ren sympati slösa med skattebetalarnas pengar när läget är så kritiskt som det är.

(försäljningen av saab-bilar har ju sjunkit, det är väl bara cab-modelllen som säljer bra i USA om jag inte minns fel)
 
men att stödja industrijobb under en lågkonjuktur nej då jävlar skall vi dra åt svångremmen…

Om staten ska investera skattepengar, så ska staten investera i hållbar samhällsutveckling.

Dvs most bang for the skattebuck

(sicken svengelska...)

Så staten ska skapa ett SamhallSaab är således inte aktuellt

Pollen talar sitt tydliga språk i ämnet...
 
Back
Top