Ska sälja min hoj på blocket, vad behöver man tänka på?

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ER6n
Tjena.
Jag har satt ut en annons på blocket på min ktm duke II.
Vad behöver man tänka på när man säljer den, vill lixom inte bli blåst.
Pengar i handen vid provkörning?

Har ni några tips som kan vara bra att tänka på?

Tacksam för alla svar :)

//niclas

niclas_idag skrev:
2219868 Tjena.
Jag har satt ut en annons på blocket på min ktm duke II.
Vad behöver man tänka på när man säljer den, vill lixom inte bli blåst.
Pengar i handen vid provkörning?

Har ni några tips som kan vara bra att tänka på?

Tacksam för alla svar :)

//niclas

Alltid pengar i handen vid provkörning. Sedan skall ett riktigt köpekontrakt upprättas.

Jag tror att det räcker långt om du har lite sunt förnuft bara. :tummenupp

foobar skrev:
2219887 Alltid pengar i handen vid provkörning. Sedan skall ett riktigt köpekontrakt upprättas.

Jag tror att det räcker långt om du har lite sunt förnuft bara. :tummenupp

Jo, det tror jag nog också.
Fast jag har hört lite historier om folk som blivit blåsta. Så det är pengar i handen som gäller vid provkörning.

Kan va en idé att ha en polare med också ifall dom försöker råna dig efter..

Skriv ut kontraktet, köpehandlingen som finns för just MC på Blocket. Teckna avtalet och håll pengarna vid provkörningen. Ha gärna med ett vittne vid affären. Vittnet behöver bara se och höra när affären görs upp. Kan behövas vid tvist.
Båda tecknar hojens skick innan avslut.

va fan ge er nu....
Se till att köparen kommer till din hemadress godta inte macken eller korvan i stan..vill dom köpa så kommer dom till dig utan problem...
Sen när det e dax för provkörning begär du körkort,ev.bilnycklar,samt pengar/postväxel(se till att den e utställd på dig).
Sedan kan dom provköra....

OM dom skulle försöka råna dig så se till att ha en polare med dig....upprätta oxo ett riktigt kvitto...
det e ju först efter att kvittot o underskrifter e kollat som "rånförsöket" skulle kunna komma...då har dom skrivit på ett kvitto med sina namn o sina födellsedata,du har deras telenummer ÄVEN hemnummer,regnummer på bilen.
Tror INTE nån e så dum att dom försöker då..o gör dom det så va fan då har du gjort ALLT du kunnat o förs.bolaget ersätter dig för allt...

Välj oxo din köpare med omsorg..bättre en bra köpare som betalar dig 5k för lite än en som försöker ta dina pengar...

Bestämm oxo normala tider då köpet ska ske...typ INTE 03 på natten vid macken....

Fan va nojjiga alla verkar, hur ofta blir man rånad när man säljer en hoj (troligen större risk när du går till konsum) skulle man gardera sej för alla risker man möjligen skulle kunna stöta på fick man nog ligga kvar i sängen på morron och ej kliva upp något mer.

espa skrev:
2220374 Fan va nojjiga alla verkar, hur ofta blir man rånad när man säljer en hoj (troligen större risk när du går till konsum) skulle man gardera sej för alla risker man möjligen skulle kunna stöta på fick man nog ligga kvar i sängen på morron och ej kliva upp något mer.

:tummenupp :rofl

espa skrev:
2220374 Fan va nojjiga alla verkar, hur ofta blir man rånad när man säljer en hoj (troligen större risk när du går till konsum) skulle man gardera sej för alla risker man möjligen skulle kunna stöta på fick man nog ligga kvar i sängen på morron och ej kliva upp något mer.

o du har 50-100 tusen på fickan när du går till konsum & köper mjölk ?

on topic.
se till att DU eller NI _GEMENSAMT_ lägger pappret om ägarbytet på lådan.

Låna mail !

Fram för allt måste du LÅNA en e-mail adress!!

Fråga mig inte varför, men det är jävligt vanligt att det står så i annonser på Blocket.

espa skrev:

:tummenupp Kan man lugnt säga! Vem tar med sig hela köpesumman när man åker och tittar? Först ser man om man vill ha hojen, sen åker man till banken och hämtar pengarna. Om en säljare skulle kräva pengar av mig innan provkörning så ska hojen vara riktigt riktigt billig, annars kan han gott behålla den.

Någon nämnde registreringsbeviset, det är i säljarens intresse att se till att det blir postat. Han kan annars åka på bla P-böter och försäkringsavgifter. Köparen får kvittot som bevis på att hojen är hans. Vill köparen ändå ha registreringsbeviset så kan man åka tillsammans och posta det.

Personligen skulle jag aldrig ge pengarna till säljaren innan kontraktet är klart. Det är ju ett "ge-och-ta"-förhållande typ :va Nån sorts pant givetvis, typ bilen och kolla så den står på honom, det räcker. Du ser ju om det är en suspekt person, då kan man ju dra öronen åt sig direkt. Annars tycker jag att ett körkort, bil och ett snabbt samtal till bilregistret räcker.

Jag brukar ta en bild på köparen, och mms:a iväg den. Sen skoja till det med att säga... Snor du hojen så hamnar du i efterlyst på tv3 :D

Sen är det sunt förnuft som gäller.
/ J

Biturbo skrev:
2220302 Stava rätt och sätt ut rätt telefonnummer!
skriv INTE ut något nummer. o ingen bild på regnummret. endast e-mail.

annars har du ingen hoj en vacker dag :död o då menar jag inte att du får sålt den tyvärr.

chukabowa skrev:
2220635 skriv INTE ut något nummer. o ingen bild på regnummret. endast e-mail.

annars har du ingen hoj en vacker dag :död o då menar jag inte att du får sålt den tyvärr.

Äh.. Du menar att du skruvar av plåten vid ev provkörning av hojen då också?

Och mötesplatsen för titt/provkörning är på den lokala
macken för säkerhets skull :D

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år