Ska RRFA vara ett komplement eller en konkurrent till SM/SO?

Ska RRFA vända sej till etablerade rookies, eller till nybörjare?

• Antal röstningar
    0

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Som rubriken säger: Ska RRFA vara en tävling på lägre nivå för folk som ligger bak i fältet i R600/R1000 och de som aldrig tävlat , eller extra tävlingstillfälle för toppen bland rookieförarna? Disskusionens vågor ska svalla högt!

Om namnets betydelse är densamma som förut så är svaret ganska givet. Road Racing Für Alles!

PS. Jag röstade på alt. 1. DS.

Nr:18 skrev:
Klart att det für alles! :tummenupp

Således ingen lekstuga för toppen i B-klasserna, utan snarare ytterligare en språngbräda, för folk som inte har råd eller av andra anledningar är förhindrare att deltaga i rookie-klasserna.

Finns idéer om att införa bracketing i RRFA-rejsen? För att göra det möjligt för olika motorcykeltyper att tävla på lika villkor.

Klart att det für alles! :tummenupp

Alltså måste även toppen av B-förarna få vara med.

=A+B-final om det är många deltagare annars får de snabba visa lite mera hänsyn.

Palte skrev:
Alltså måste även toppen av B-förarna få vara med.

=A+B-final om det är många deltagare annars får de snabba visa lite mera hänsyn.
Grejen är att man ska ha en målgrupp. Ingen har tänkt att neka de snabba grabbarna start, men det ska inte vara på bekostnad av nybörjarna.

Grejen är att man ska ha en målgrupp. Ingen har tänkt att neka de snabba grabbarna start, men det ska inte vara på bekostnad av nybörjarna.

Självklart inte. Alla måste få prova på att rejsa.

Om man betraktar RRFA som en slags C- Serie så är det kanske lättare att förstå.

Jag tycker man har fått mycket fel i dessa resenumang som varit. Det handlar mycket om snabba eller långsamma B - förare. Om man inte har råd eller tid att köra för att försöka klassa upp sig. Men en sak som missas. Om det nu finns en eller flera tok snabba förare som inte har råd att köra i Rookie "SM/SO", Utan får välja RRFA. Ska denna förare inte få köra, då han är för snabb!!?. Vem bestämmer om någon inte har råd eller tid?. Det kommer aldrig att fungera med indelningar, däremot så får man verkligen hoppas att dom aldra snabbaste B förarna inte kommer att delta på RRFA. När jag tidigare tävlade på elite nivå ( dock ej MC, som ni förstår Hi, hi ) så inte f*n var jag med i KM/DM eller andra små tävlingar. Man hade blivit totalt utskrattad av både tävlande, domare, arrangörer.

Man kommer inte ha problemen med att toppförarna i Rookie klasserna kommer att tävla i RRFA, då dessa ( förmodar jag ) inte kommer ha uppklassnings poäng. Gör inte saker och ting så förbannat svårt - utan slösa denna energi på att ´verkligen arrangera en RRFA " serie ". Och skulle det nu vara så att en stackars fattig race putte som inte har råd med SM/SO serien, men är toksnabb kör i RRFA - vad gör det!!, inte ett skit! det finns ALLTID någon som är snabbast runt banan.

Mvh//ZF

Zilversurfer skrev:
Jag tycker man har fått mycket fel i dessa resenumang som varit. Det handlar mycket om snabba eller långsamma B - förare. Om man inte har råd eller tid att köra för att försöka klassa upp sig. Men en sak som missas. Om det nu finns en eller flera tok snabba förare som inte har råd att köra i Rookie "SM/SO", Utan får välja RRFA. Ska denna förare inte få köra, då han är för snabb!!?. Vem bestämmer om någon inte har råd eller tid?. Det kommer aldrig att fungera med indelningar, däremot så får man verkligen hoppas att dom aldra snabbaste B förarna inte kommer att delta på RRFA. När jag tidigare tävlade på elite nivå ( dock ej MC, som ni förstår Hi, hi ) så inte f*n var jag med i KM/DM eller andra små tävlingar. Man hade blivit totalt utskrattad av både tävlande, domare, arrangörer.

Man kommer inte ha problemen med att toppförarna i Rookie klasserna kommer att tävla i RRFA, då dessa ( förmodar jag ) inte kommer ha uppklassnings poäng. Gör inte saker och ting så förbannat svårt - utan slösa denna energi på att ´verkligen arrangera en RRFA " serie ". Och skulle det nu vara så att en stackars fattig race putte som inte har råd med SM/SO serien, men är toksnabb kör i RRFA - vad gör det!!, inte ett skit! det finns ALLTID någon som är snabbast runt banan.

Mvh//ZF
På Knudan hade vi 3 stycken förare ifrån Veidec som körde KM, många hoppade säkert av tävlingen pga detta, Brink va smart och bytte ner en grupp, men många kan inte svälja sin stolthet.

I Sverige finns det för få tävlingstillfällen, detta gör att situationer som denna uppstår, klart att Gsson och Räcer Tobbe ska få köra KM om dom vill, men det blir nästan omöjligt för övriga deltagare att nå pallplats.

Mini Veidec på Knudan va en bra show trots avsaknad av tidtagning.

GSXR1100R skrev:
På Knudan hade vi 3 stycken förare ifrån Veidec som körde KM, många hoppade säkert av tävlingen pga detta, Brink va smart och bytte ner en grupp, men många kan inte svälja sin stolthet.

I Sverige finns det för få tävlingstillfällen, detta gör att situationer som denna uppstår, klart att Gsson och Räcer Tobbe ska få köra KM om dom vill, men det blir nästan omöjligt för övriga deltagare att nå pallplats.

Mini Veidec på Knudan va en bra show trots avsaknad av tidtagning.

Det är klart att dom får köra KM, men jag skrattade åt det och tyckte det var löjligt. Om dom hade kört utom tävlan som Folkesson gjorde förre året hade det varit lite stake i dom. Men nu var det bara löjligt.

Show? för vem? den stora publiken eller för dom tävlande.

Zilversurfer skrev:
Det är klart att dom får köra KM, men jag skrattade åt det och tyckte det var löjligt. Om dom hade kört utom tävlan som Folkesson gjorde förre året hade det varit lite stake i dom. Men nu var det bara löjligt.

Show? för vem? den stora publiken eller för dom tävlande.
Håller med dig, Folkesson gjorde rätt som avstod ifrån bucklan i våras.

Showen va sevärd och Pålle, Mossberg & Benny va hårda grabbar som körde ändå :bow

RRFA är väl precis samma sak som de gamla B-racen fast med den skillnaden att inga ska behöva bli utkvalade? Jag skrev ett förslag tidigare som jag fortfarande inte kan se några problem med, eller har jag fel?
Att indela rookies i snabb och långsam går inte och den som försöker ställa sig och peka ut folk och säga "du får inte vara med men du där borta, du är långsam, kom och kör med oss", den personen får det inte lätt!
Alla som vill ska få vara med (für alles) och om det krävs så kör man B-final med möjlighet att ta sig till A-final. Blir det väldigt många så får man bara ett kvalpass, blir det färre så får man två kvalpass.

Klippt från följande tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=12680&perpage=20&pagenumber=4

Mitt förslag är liten deb(125-400cc, borde kunna kallas R400), R600 och R1000 så har vi tre klasser.

Om det blir fler anmälda i en klass än vad banlicensen tillåter så kan man dela upp i dubbla grupper och kör enligt vår (LMS) modell för 250SP i fjol: 1/3 av maxantalet till start från varje kvalgrupp direktkvalade, övriga gör upp i ett kvalheat om resterande platser.

Varje klass kör två tidskval på förmiddagen, är det fler än en grupp i en klass så kör varje grupp endast ett tidskval.
Det ger 6 heat vilket tar ca 3 timmar med 20 min + 5 min mellan heat, dvs 09-12 är det tidsträningar.

Sen lunch och dags för ev kvalheat, i värsta fall 3 kvalheat = klart till 14.30, i bästa fall inga kvalheat, racen kan börja kl 13!
Nu återstår tre race som tar ca 1.5 timme, i bästa fall klart 14.30 i sämsta fall klart 16.00.

Torkel skrev:
RRFA är väl precis samma sak som de gamla B-racen fast med den skillnaden att inga ska behöva bli utkvalade? Jag skrev ett förslag tidigare som jag fortfarande inte kan se några problem med, eller har jag fel?
Att indela rookies i snabb och långsam går inte och den som försöker ställa sig och peka ut folk och säga "du får inte vara med men du där borta, du är långsam, kom och kör med oss", den personen får det inte lätt!
Alla som vill ska få vara med (für alles) och om det krävs så kör man B-final med möjlighet att ta sig till A-final. Blir det väldigt många så får man bara ett kvalpass, blir det färre så får man två kvalpass.

Klippt från följande tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=12680&perpage=20&pagenumber=4

Kan bara hålla med, har inte sett denna tråd. Svårare än så skall det inte vara.

Bra valda ord Torkel :tummenupp

Mvh//ZF

Torkel har talat och som alltid med stor visdom, LMS har en kärntrupp som verkar för RRFA, dessutom så genomförde dom en tävling, det är ett stort steg att gå ifrån ord till handling :bow

Jag tycker att det låter som en bra idé att införa en c-grupp... jag bryr mig inte om uppklassningspoäng...jag vill bara ha jävligt kul och sen få ett "kvitto" på hur bra man kan bli...

Så säg till mig var och när man kan anmäla sig!!!!

Som rubriken säger: Ska RRFA vara en tävling på lägre nivå för folk som ligger bak i fältet i R600/R1000 och de som aldrig tävlat , eller extra tävlingstillfälle för toppen bland rookieförarna? Disskusionens vågor ska svalla högt!

Vad ska resultatet av denna Disskusion användas till i så fall ??

Super-Henkan skrev:
Jag tycker att det låter som en bra idé att införa en c-grupp... jag bryr mig inte om uppklassningspoäng...jag vill bara ha jävligt kul och sen få ett "kvitto" på hur bra man kan bli...

Så säg till mig var och när man kan anmäla sig!!!!

Du kan anmäla dig till vilken tävling som helst men fördelen med en B-tävling är att du inte riskerar att bli utkvalad.

Jag ser inga problem, gör du ??

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...