Ska man skaffa ett skinställ...

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Går i allvarliga funderingar på att införskaffa mig ett skinnställ:( Var iväg och kollade lite idag och hittade ett skapligt ställ för 6 tusen spänn.

Men jag vet inte om jag vill:va tack vare att man inte kör några längre rundor (typ sporthojs rundor) så blir det kanske att man tänker "äh f*an jag ska ju bara köra en liten sväng"

Men jag vill ändå:huvet Sen är jag "konstigt skapt" också 183cm/94kg:D så man har ju lite problem med att hitta ett som är "perfekt" om det nu finns perfekta ställ?

Hur resonerade ni när ni köpte ert första skinnställ?
och hur ska det sitta egentligen?

Ge mig alla svar som finns och kasta lite skit också om ni vill:tummenupp

Mvh//2Fast!

Jag tänkte på hur händer å knän mm såg ut efter cykelvurpor i 20-30 knyck, och hur man borde se ut efter en vurpa i 100-150 knyck. Sen köpte jag skinnställ, å sen tog jag kortet.

Har delat ställ. Tog ett jävla tag innan jag skaffade sista delen. Huvudsakliga argumentet var luftmotstånd. Vinden tog tag som fan i mig när jag öste på. Skinställ äger helt klart. Ångrar så här i efterhand att jag inte skaffade ett ifrån början. Hade problem att hitta jacka som inte skavde i armhålorna. Enda som passade perfekt var Alpinestars. Ville egentligen haft Berik så dom passade ihop med byxorna. P.S Byxorna skall sitta tight som fan när dom är nya. Mina sträckte sig mer än jag trodde.

Har delat ställ. Tog ett jävla tag innan jag skaffade sista delen. Huvudsakliga argumentet var luftmotstånd. Vinden tog tag som fan i mig när jag öste på. Skinställ äger helt klart. Ångrar så här i efterhand att jag inte skaffade ett ifrån början. Hade problem att hitta jacka som inte skavde i armhålorna. Enda som passade perfekt var Alpinestars. Ville egentligen haft Berik så dom passade ihop med byxorna. P.S Byxorna skall sitta tight som fan när dom är nya. Mina sträckte sig mer än jag trodde.

Hmm, Detta var ett helt ställ alltså, men om man t.ex. provar ett ställ hos en affär som även säljer hojjar (ioförsej alla nästan) är det inte bra om man provsitter en hoj med stället på sig kanske?

Jag ser det som en självklarhet att ha ett skinställ, bara tanken på att dra omkull i 150 knyck med bara skinnjacka skrämmer mig.

Men precis som Hoztic säger, man kom hem med rätt fina skrapsår efter cykel vurpor några gånger.

Ska inte vara en moralkärring men ........ körde själv en sommardag och tänkte, -Jag ska inte köra så långt.
Jag kom 200 meter då en kärring panikbromsade framför mig o smällen var ett faktum. En 50 sträcka och rent lagmässigt mitt fel. Satan vad ont det gjorde och jag blev lagom savd på ben och armbågar. Därefter aldrig mer avklätt när jag kör, även om det "bara" är en sväng till stan på 10 minuter....

Jag ser det som en självklarhet att ha ett skinställ, bara tanken på att dra omkull i 150 knyck med bara skinnjacka skrämmer mig.

Men precis som Hoztic säger, man kom hem med rätt fina skrapsår efter cykel vurpor några gånger.

Skrapsår är aldrig skönt:död jag har också fått sånna faktiskt:D

Jag valde skinnställ därför att det dels skyddar bättre och dels för att dom är så mycket snyggare än nå slasahas textil.
Jag är 188 cm lång och vägde omkring 100 kg då det begavs. Blev ett tvådelat ställ som jag i början inte fick på mig själv utan hjälp, nu sitter det som en smäck dock.

Jag tycker helt klart att du skall skaffa ett skinnställ, iaf ett tvådelat. Min skinnjacka är betydligt skönare än min allvädersjacka och jag körde länge med allvädersbyxor men nu när jag köpt ett par skinnbyxor tänker jag aldrig gå tillbaka!

De sitter mycket bättre än allväderställen gör.

Köp ett skinnställ. Känns mycket säkrare att ha på sig än nån Gore-Tex jacka eller liknande, även fast det också fungerar hyggligt.

Jodå, det finns perfekta ställ.Kanske inte i Sverige, men i Tyskland finns allt.
Jag chansade på import, och det blev Jackpot! på första försöket.:tungan

Ska inte vara en moralkärring men ........ körde själv en sommardag och tänkte, -Jag ska inte köra så långt.
Jag kom 200 meter då en kärring panikbromsade framför mig o smällen var ett faktum. En 50 sträcka och rent lagmässigt mitt fel. Satan vad ont det gjorde och jag blev lagom savd på ben och armbågar. Därefter aldrig mer avklätt när jag kör, även om det "bara" är en sväng till stan på 10 minuter....

Så har jag också resonerat! "bara en liten sväng"

Sen är det inte heller kul om man t.ex. ska åka hem till en polare och så får sitta där i skinndräkt:gnissla

Men mitt resonemang ovan är egentligen bara löjligt. Men om man ska s.k "investera" i något sånt här så vill jag helst se alla för/nackdelar:)

Det förstår ni kanske? eller är jag helt ute och cyklar!?

Så har jag också resonerat! "bara en liten sväng"

Sen är det inte heller kul om man t.ex. ska åka hem till en polare och så får sitta där i skinndräkt:gnissla

Men mitt resonemang ovan är egentligen bara löjligt. Men om man ska s.k "investera" i något sånt här så vill jag helst se alla för/nackdelar:)

Det förstår ni kanske? eller är jag helt ute och cyklar!?

Är väl bara att ha med sig nå brallor i en ryggsäck då, inte svårare än så.

Jodå, det finns perfekta ställ.Kanske inte i Sverige, men i Tyskland finns allt.
Jag chansade på import, och det blev Jackpot! på första försöket.:tungan

Men om man skulle importera, vad händer då om det inte passar:huvet ??
Jo, då får man skicka tillbaka och beställa en annan storlek kanske, och tänk sen om det också blir fel:gnissla då blir man ju autistisk...

Bifogar en bild för att ni är så snälla:)

Edit: får ta en kurs i bild uppladning:va

Se om bilden kommer nu då:tummenupp

Bifogat

• supermoto_suit_01.jpg
    supermoto_suit_01.jpg
    16.4 KB · Visningar: 89
Jag tänkte likadant. Körde Monster ibörjan..i jeans och Tshirt..ibland i surf shorts och det händer fortfarande att jag gör det..(och i träskor). Numer har jag 2 bra helställ,den ena Dainese Ducati Corse och det andra köpte jag faktiskt idag, en Dainese W Frame (man måste ju matcha lixom *asg*). Tycker det är viktigare att ställ är snyggt än jeansen, eller kavajen. Sitta ska det tajt, så tajt att du i början har svårt att få på det. Därför skulle jag aldrig satsa på att köpa per post. När jag provade W Framen idag gick det inte att zippa up utan man får böja sig fram (det är två blixtlås på den). Vad jag förstår så finns det riskt att skydden hamnar fel om du druttar omkull i ett ställ som sitter för löst...Sedan var ju det där med posörfaktor lixom...

Fast man behöver inte ha helställ alla ggr man kör...

Jag har också en separat jacka (eller två) som jag kan ha på mig till mina hoj jeans. Jeans är ju inte lika bra som skinn såklart, men det är bättre än vanliga jeans eller...surf shorts. Du behöver alltså inte alltid drälla omkring i ett helställ och se ut som du bajsat på dig (japp ..jaghar sett mig i spegeln så sent ssom idag). Det funkar ok med kevlar förstärkta jeans och en bra jacka, bra stövlar, handskar plus ryggplatta.

Last edited:
Jag köpte ett förra året för under 2000kr från louis.de, även om jag knappt använder det så känns det ändå som ett bra köp. Bra att ha om man vill åka lite hårdare och ett måste om man ska ut på bana...

Jag är 182 cm lång och väger 93 och köpte ett tvådelat Dainese storlek 56. Sitter perfekt, och det borde ju passa dig ganska väl också.
Det som är bra med detta ställ är att det är gjort för att åka upprätt, dvs det är inte någon puckelrygg eller inbyggd hängröv som man har på race-ställ.

Testa ett ställ som passa och köp utomlands så kan du spara lite...

Jag själv köpte ett två delat vilket jag ångrar idag då jag har aldrig delat på stället sen jag köpte de och så är det bekvämare med ett hellställ.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...