Ska man hålla till höger eller till vänster i spiraltrapphus?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Ska man hålla till höger eller till vänster i spiraltrapphus?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
...för att undvika onödiga krockar och snubblingar, vill säga? :va

Håller alltid till höger i trappor och rulltrappor.

En outtalad regel vid rulltrappsåkande är ju att stå till höger och gå till vänster i trappan.

I HongKong är faktiskt det tvärtom! :mattias

2743435 ...för att undvika onödiga krockar och snubblingar, vill säga? :va
Höger som vanligt?

det som känns naturligt och rätt..men de klart att man vill gå där dem stora stegen finns, menmen..

I spiraltrappa skall den som är på väg uppåt gå närmast centrum.

Detta eftersom det är så mycket lättare att gå på tårna uppför den smala delen än det är att gå nerför den smala delen på hälarna.

Men innan man råkar ut för ett möte går man såklart där det känns mest bekvämt, dvs mitten eller länst ut från centrum.

Man går alltid på vänster sida. Inte får man för sig att köra på vänster sida när man kör flervåningsgarage.

Du går till höger i trappor. Detta dels pga att flertalet människor är högerhänta och således håller i trappräcket med den handen (om man är så äckligt och tar i trappräcket) och vänsterhänta människor får anpassa sig till majoriteten.
Sen som SSB säger då det är omöjligt att gå neråt om du går längst in.

I spiraltrappa skall den som är på väg uppåt gå närmast centrum.

Detta eftersom det är så mycket lättare att gå på tårna uppför den smala delen än det är att gå nerför den smala delen på hälarna.

Men innan man råkar ut för ett möte går man såklart där det känns mest bekvämt, dvs mitten eller länst ut från centrum.

Jag är benägen om att hålla med om detta, varpå pollen är lite av en slamkrypare. Kruxet är att många håller av princip till höger även i vänstervridna trappor.

Man går väl som sagt där trappstegen är bredast, annars ramlar man ju förfan ner o slår ihjäl sig väl? Trodde jag
confused.gif

Lite ot men endå. På gångvägar gäller det höger el vänstertrafik där?

Blev nämligen utskälld av en gubbe när jag gick på höger sida av gångbanan :näsblod

Jag är benägen om att hålla med om detta, varpå pollen är lite av en slamkrypare. Kruxet är att många håller av princip till höger även i vänstervridna trappor.

Vänstervridna trappor är importerade och dessa ska man bojkotta. Ta hissen vet jag.

De som går upp kan ju gärna gå närmast mitten, det är liksom lättare att gå upp där det stiger mycket än ner där det sjunker mycket.

Det beror på om du går upp eller ner och vilket håll trappan svänger åt. Det är lättare att gå upp för en trappa på den innersta delen än det är att gå nedför på samma sida.

Därför skall personen som går upp, gå innerst och personen som går ner, gå ytterst.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT