Ska köpa motard/cross

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Vad är det som gäller nu egentligen? Vill ha en som jag ska vålda med i sandtagen och såna grejer men även åka lite asfalt med om det är motardhjul med den. Vad ska man ha för att den inte ska vara för trött på asfalten och för otymplig i skogen? Gärna nånting som man slipper serva varje gång man kommer hem också. Min budget kommer väl kanske vara 45-48kkr om jag får hojen såld.
 
Svårt som fan att hitta något som passar perfekt på bådeock, å dessutom är gatreggat.

Prova å känn på Husaberg 650, där har du mycke pulver för gatan, nästan "låg" vikt för skogen å bra tryck i sandlådan + att den e registrerad. Men då har du service alltjämt på den då...

Annars tänker jag på 500 tvåtakt, men då är den både oregistrerad å service alltjämt :P Du har ju även 550, eller 501an från husaberg.

Du får nog tumma på nånting. Jag skulle tumma på skogskörningen och att aldrig behöva serva å gå å köpa en husaberg.

*Edit, angående att 450 skulle vara för trött så beror det helt på vart man ska åka. Åker man mest inne i stan å 70-vägar så är den inte alls så trött, kanske helt rätt för ditt ändamål.
 
OlleR skrev:
Svårt som fan att hitta något som passar perfekt på bådeock, å dessutom är gatreggat.

Prova å känn på Husaberg 650, där har du mycke pulver för gatan, nästan "låg" vikt för skogen å bra tryck i sandlådan + att den e registrerad. Men då har du service alltjämt på den då...

Annars tänker jag på 500 tvåtakt, men då är den både oregistrerad å service alltjämt :P Du har ju även 550, eller 501an från husaberg.

Du får nog tumma på nånting. Jag skulle tumma på skogskörningen och att aldrig behöva serva å gå å köpa en husaberg.

*Edit, angående att 450 skulle vara för trött så beror det helt på vart man ska åka. Åker man mest inne i stan å 70-vägar så är den inte alls så trött, kanske helt rätt för ditt ändamål.

Det viktigaste är att kunna svåla upp för sandväggarna mellan grustagen och att köra efter stigar och skogsvägar, hemma hos mor och far så har vi privat väg runt berget, en mil ungefär, tre sandtag och oändligt med skogsstigar fast det vore som roligt att kunna köra lite på asfalt också, då är det väl mest 70 vägar som ska åkas. Men 450 skulle alltså funka till det? Hur är yzf450 eller 426? Vilka ktm duger till nånting? Vad är exc, sx och dom där tilläggen på ktm?
 
honkiie skrev:
Det viktigaste är att kunna svåla upp för sandväggarna mellan grustagen och att köra efter stigar och skogsvägar, hemma hos mor och far så har vi privat väg runt berget, en mil ungefär, tre sandtag och oändligt med skogsstigar fast det vore som roligt att kunna köra lite på asfalt också, då är det väl mest 70 vägar som ska åkas. Men 450 skulle alltså funka till det? Hur är yzf450 eller 426? Vilka ktm duger till nånting? Vad är exc, sx och dom där tilläggen på ktm?
Ah okay, jag trodde det var betoning på landsväg :) Då äre ju helt klart en 450 du ska ha! Om det går svåla upp för sandväggarna? http://users.gummark.nu/olle/things_to_do_on_slicks.AVI fast det går ju ännu bättre om man har mönster överhuvudtaget ;D

Angående yamaha's modeller vet jag inte, 426an är ju äldre än 450n. Angående KTM så är EXC är enduromodellen, den har väl (inte helt säker) två växlar mer men mindre krut från början. SX är crossmodellen som är tvärt om då, 4 växlar å mer puder. Jag har kört SXen på is och tyckte den var kalasrolig, men man saknar de två sista växlarna. Har kört EXCn på gokartbana och den saknar lite effektknuff... Sen är väl frågan då vad som e enklast att fixa till ;)

När det gäller Honda som jag valt så är 2003 bättre än 2002 kvalitetsmässigt (om man ska tro folk ikring på forum) och 2004 har mer botten än 2003. 2005 har mest effekt men som motard sägs 2004 vara bättre. Min 450 har funkat helt kanon, har inte behövt skruva nånting utöver oljebyte än så länge. Börjar närma mig första kolvbytet nu dock. Jag valde Hondan för att det är just en Honda och för att jag tycker den är roligast av de hojjar jag kört. Sen gillar jag Eva på e-son också ;D (som har hand om honda i stan :P)

Som alla sånna här racemaskiner så köp en som inte gått så långt, då har du mycket större chans att klara dig från haveri.
 
Nu kommer nog hojen ut på annons snart, återstår att se om den blir såld! Tror det blir en honda 450 faktiskt. Har som alltid gillat dom på nått sätt, ser jävligt fina ut. :)
 
honkiie skrev:
Nu kommer nog hojen ut på annons snart, återstår att se om den blir såld! Tror det blir en honda 450 faktiskt. Har som alltid gillat dom på nått sätt, ser jävligt fina ut. :)
Jag tycker det är bäst att du provar själv innan du väljer hoj. Men ska du köpa utan att prova själv så tycker jag du gör ett bra val ändå :) :tummenupp
 
Du kanske ska kolla på Yamahas WR modeller då? 426 WR eller 450WR. Eftersom reggade YZhojjar inte är för vanligt. Jag tänker mest WR i och med att det är förreggade ifrån fabrik så slipper du köra olagligt om du skulle vilja köra asfalt.

Alternativt hondas enduromodeller men de vet jag inte vad som skiljer på enduromodellen och crossmodellen. Yammorna skiljer det kamaxelinställningar på 426:an, 450:n vet jag inte. Sedan är det annorlunda fjädring på wrmodellerna. Inga andra inställningar utan en annan fjädring. Sen är det växellådan. Det är högre utväxling på wr modellen. Det är de största skillnaderna.
 
Last edited:
KalleKulspruta skrev:
Du kanske ska kolla på Yamahas WR modeller då? 426 WR eller 450WR. Eftersom reggade YZhojjar inte är för vanligt. Jag tänker mest WR i och med att det är förreggade ifrån fabrik så slipper du köra olagligt om du skulle vilja köra asfalt.

Vill inte ha någon enduro modell.. Då bygger jag hellre om en helcross med lampa. Det är väl skillnad i utväxling och såna saker.
 
honkiie skrev:
Vill inte ha någon enduro modell.. Då bygger jag hellre om en helcross med lampa. Det är väl skillnad i utväxling och såna saker.


Uppdaterade nyss. Så
Bara tändspolen du ska ha för lamporna kostar 4000:-.
Jag var inne på en 426:a och hade lite samma funderingar som du. Sen ska du ha bromskontakter fram, bak. Indekeringslampa för helljuset. Godkännt helljus. Sen vet jag inte hur det är med blinkers. Du kanske kan få dispens för sådant likt fabriksförreggade hojjar har.
 
Provsatt exc 450 idag, fy fan va lätt och smidig den verkade. Min 660 var som en stor klump i jämförelse...jag skulle gå på den!
Lycka till :tummenupp
 
Honda ...XR.....650 RRRRRRRR om man äger en gris så äger man en gris och då tycker man om den!!!! Pulver så det räcker och den fungerar som enduro också.
 
Gubben kidnappar tråden lite för en moppefuckofråga:

Om man är slö och tjuvkör en liten bit på allmän väg istället för
att lasta på släpet, det kan inte vara olovlig körning om man har
tungt A-kort.
Vilken paragraf bryter man mot och vad är straffskalan?

Mest för at veta vad man säger till ivriga ynglingar men man
vet ju med sig att man är ganska slö själv också....
:hihi
 
Back
Top