Ska köpa en krockad mc

Tikka

Världens bästa medlem
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Yamaha Yzf R6 -03
Tjenare!

Tänkte köpa en krockad Cbr600 -95 på Söndag.
Den är inte voltad eller så.

Han har vält och hojen har glidit på höger sidan så gashandtag och framkåpa är trasiga.

Motorn har behållt all olja osv så värkar inte ha skadat motorn.

Nu till frågan!

Den har ingen gnista. Kan detta bero på att mätarna sprack och gick sönder i krashen?

För om jag inte tänker helt åt helvete så går elen till tändspolarna igenom mätarna?

Tack på förhand

//Robin

Mätarna har inget med gnistan att göra.

Kolla allt runt om istället. ÄR det t.ex. cdiboxen som har gått kan det bli en dyr affär för dig.

Mätarna har inget med gnistan att göra.

Kolla allt runt om istället. ÄR det t.ex. cdiboxen som har gått kan det bli en dyr affär för dig.

Okej.
Men vart sitter Cdi-boxen på dom hojarna?

Hur mycket kan en begangnad cdibox gå på tro?
Jag köper hojen för 8000 så den är jäkligt billig.

Kolla även att inte det sitter en givare som slår av om hojen inte står upp (tippsensor)kan ha hängt sig pga smällen:tummenupp

Kolla även att inte det sitter en givare som slår av om hojen inte står upp (tippsensor)kan ha hängt sig pga smällen:tummenupp

Okej. Det räcker att ta bort den givaren bara då eller?
Kommer nämligen ha hojen som stunthoj och då vill man inte precis ha en tippsensor på:P

Edit: Finns det värkligen tippsensor på en så pass gammal hoj?:gnissla

är inte säker på att dom fanns så tidigt men värt att kolla.
koppla väck den bör inte vara något problem.:tummenupp
Sen kolla att inte ev någon kontakt hoppat loss ,nödbrytaren på styret,cdiboxen och försök få tag på ett kopplings schema till hojen, ska du rensa väck nåt på den kan det vara bra o ha:)

är inte säker på att dom fanns så tidigt men värt att kolla.
koppla väck den bör inte vara något problem.:tummenupp
Sen kolla att inte ev någon kontakt hoppat loss ,nödbrytaren på styret,cdiboxen och försök få tag på ett kopplings schema till hojen, ska du rensa väck nåt på den kan det vara bra o ha:)

Okej:)
Men tror ni det är värt att dra en chansning på att det inte är något större fel.

Han köpte den krockad på en auktion i usa och importerade hem den pga han hade lite plats över i (Han importerar amerikanska bilar igentligen och tar hem hojar ibland när han har plats över).

Han begär 8000kr för den.

Framkåpan, gashandtaget är trasiga och ingen gnista är enda felen enligt honom.

Och en liten buckla i tanken efter gashandtaget small in i den vid krocken.
Lacken är inget att hurra över men det skiter jag fullständigt i:)

Så tror ni att det är värt det?

Går motorn runt som den ska?
Jag vet inte hur dom är kopplade, på vissa hojar går startmotorn även om dödarknappen är av (=dödad så att säga), på vissa inte. Vid smällen kan ju kablarna till/från den ha blivit skadade, därav ingen gnista.

Går motorn runt som den ska?
Jag vet inte hur dom är kopplade, på vissa hojar går startmotorn även om dödarknappen är av (=dödad så att säga), på vissa inte. Vid smällen kan ju kablarna till/från den ha blivit skadade, därav ingen gnista.

Elstarten funkar och motorn går runt som den skall.
Så du tror att det kan vara dödarknappen som bråkar?
Hur kan man göra för att försöka koppla runt dödaren bara för att prova om det är den?

Stämmer bra det.

du, jag bor i falkenberg, ska jag sticka bort te killen å syna den lite närmre åt dig, du har ju trots allt ca 55 mil hit ner! dessutom tror jag att jag vet vem killen e, jag har semester nu så jag kan dra dit när som:)

du, jag bor i falkenberg, ska jag sticka bort te killen å syna den lite närmre åt dig, du har ju trots allt ca 55 mil hit ner! dessutom tror jag att jag vet vem killen e, jag har semester nu så jag kan dra dit när som:)

Hans bror jobbar på nått sorts fraktföretag så han åker ner till stockholm med skåp 2 gånger i veckan så han ska frakta upp den till Stockholm.

Men det skulle vara skitbra om du kunde åka och titta lite närmare på hojen!
Vore jäkligt tacksam!:)

Han ska frakta upp den på Söndag förövrigt.

Kolla givaren på stödet om den funkar.
Det brukar finnas en där som dödar motorn om man har stödet nere och växel i. Kolla då ävenom det nu finns givaren som känner om växeln är i friläge.

Lycka till

Kolla givaren på stödet om den funkar.
Det brukar finnas en där som dödar motorn om man har stödet nere och växel i. Kolla då ävenom det nu finns givaren som känner om växeln är i friläge.

Lycka till

Okej! Tack för tipset!
Värkar som att dom flesta tror på något mindre fel så jag tror jag chansar och köper hojen!;)

jag sticker bort lite senare till honom:tummenupp jag skickar ett pm till dig tikka! vill du ha fler bilder på hojen?

Elstarten funkar och motorn går runt som den skall.
Så du tror att det kan vara dödarknappen som bråkar?
Hur kan man göra för att försöka koppla runt dödaren bara för att prova om det är den?
Det kan mycket väl vara den, eller kablarna mellan den och tändspolarna. Är alla stift gnistlösa förresten?
Nja, hade det varit en gixxer så, men det är värre med elkunskaperna på Honda :(

jag sticker bort lite senare till honom:tummenupp jag skickar ett pm till dig tikka! vill du ha fler bilder på hojen?

Värkligen skysst!:)
Ja lite bilder har ju alldrig skadat:)
Tack en engång!:tummenupp

Det kan mycket väl vara den, eller kablarna mellan den och tändspolarna. Är alla stift gnistlösa förresten?
Nja, hade det varit en gixxer så, men det är värre med elkunskaperna på Honda :(

Okej.
Det är inte gnista på nått av stiften.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey