Ska jag köpa Yamaha Yzf 750 R ?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ja, som ämnet: Ska jag köpa Yamaha Yzf 750 R ?

Detta är mest en tråd för att hetsa mig till köp, så hällst positiva sidor av bågen, men gärna negativa också.

Service
Motor
Växellåda
Ram
Gaffel
Stötddämpare
Ram
Kännsla/Själ
Helhet
El
Bensinförbrukning
Oljeförbrukning (som är så kännd på dessa gammla yammorna)

Jag vill veta allt som jag inte redan vet om denna bågen helt enkelt :tummenupp

Det är en -93 jag har varit och kollat på.

Du kan nästan räkna med 1 liter olja på 50 mil på den där hojen.

Du kan nästan räkna med 1 liter olja på 50 mil på den där hojen.

Fast det är väl olika från båge till båge, vissa yzf750 drar 1 liter/30 mil, vissa drar nån deciliter/100 mil. Den jag har kollat på drar tydligen det senare.
Så det dära visste jag egentligen innnan :tummenupp :)

Min andra hoj var en sådan och jag tycker den var riktigt bra. Min drog ingen olja alls i princip

Kolla så att startmotorkopplingen inte strular (startmotorn bara snurrar utan att greppa i)

Jag fick riva hela motorn för att fixa det och det är inge kul för en sån skitsak

(på de flesa hojar brukar man slippa att riva motorn för att fixa det.

Min andra hoj var en sådan och jag tycker den var riktigt bra. Min drog ingen olja alls i princip

Kolla så att startmotorkopplingen inte strular (startmotorn bara snurrar utan att greppa i)

Jag fick riva hela motorn för att fixa det och det är inge kul för en sån skitsak

(på de flesa hojar brukar man slippa att riva motorn för att fixa det.
Jag äger ovan nämnd hoj nu. Den drar lite olja, men inte så man höjer på ögonbrynen. Annars är den mycket bättre än jag trodde när jag åkte för att kolla på den. Den är ganska tung, men med lite rull så är det inget man märker av. Bristen på motoreffekt märks ganska tydligt, dock. Det skumma är att den känns för högt växlad på de lägre växlarna och för lågt på de höga. Dvs, den skulle gärna få vara lite rappare på ettan till trean, men mer touringanpassad på fyran till sexan. Som det är nu är den trött i starten och surrig i marschfart. Men jag är mycket positivt överraskad av den gamla kamelen. Köp en, jag har en själv.

Edit: La till en bild på min.

Bifogat

• fore.jpg
    fore.jpg
    96.6 KB · Visningar: 373

Haha, ja det var väl något sånt där som jag ville höra :tummenupp :tummenupp

För mig så lär den inte lida av låg motoreffekt, har 15 häst nu så tillochmed strypt till 34 häst kommer vara ett monster!!!:) :rolleyes:

Vi(farsan) ringde och kollade försäkring igår, en sån försäkring där alla på samma adress med rätt behörighet får framföra fordonet, vi ringde Trygghansa, dom skulle ha lite under 4200:- för en halvförsäkring/helår. Det känns ändå rätt överkommligt :tummenupp
Farsan skulle ringa Folksam och kolla idag med, så får vi se om det blir billigare:tummenupp

Varför inte en nyare 600cc? Det finns ett antal rätt fina r6:or under 40lök på blocket varför inte en sån? Då slipper du oljedrickandet och dom har väl ungefär lika mkt hästar!

Varför inte en nyare 600cc? Det finns ett antal rätt fina r6:or under 40lök på blocket varför inte en sån? Då slipper du oljedrickandet och dom har väl ungefär lika mkt hästar!
Svaret är plättlätt. Försäkringen. "Nyare" 600-or kostar lika mycket att försäkra som en jätteny 600.

Hittar du en fräsh r6a för 20 papp och som kostar under 4500 halv/helår så får du gärna säga till :tummenupp Jag skiter inte 1000lappar, och eftersom jag kommer att ha kvar 125an tills hösten så kommer jag ändå inte ha råd med en dyrare båge.

Svaret är plättlätt. Försäkringen. "Nyare" 600-or kostar lika mycket att försäkra som en jätteny 600.

Precis

La till en bild på min.

Den är sönder.

:) :tungan :D

Last edited:
Det är väldigt mycket hoj för pengarna och otroligt billig i försäkring.
jag betalar 6800:- halvförsäkring helår i centrala göteborg.
jag har funderingar på att byta till någon dyrare hoj men har inte hittat någon med bättre prestanda som har överkomlig försäkringspremie.

Du kommer inte bli besviken på effekten nu när du går från 125:a. den är helt galet kul då

Det är väldigt mycket hoj för pengarna och otroligt billig i försäkring.
jag betalar 6800:- halvförsäkring helår i centrala göteborg.
jag har funderingar på att byta till någon dyrare hoj men har inte hittat någon med bättre prestanda som har överkomlig försäkringspremie.

Du kommer inte bli besviken på effekten nu när du går från 125:a. den är helt galet kul då

Låter jäkligt bra :tummenupp

Lägger upp en bild på det tänkta objektet :tummenupp
Är lite smutsig o dammig men blixtem förvärrar det hela.

Bifogat

• 750.JPG
    750.JPG
    138.6 KB · Visningar: 499
Köper hellre en modern 600 med insprut alla dagar i veckan sorry!

En Suzuki GSXR750 96-99 är ett mkt bättre alternativ och försäkringen var rätt billig när jag gämförde lite olika hojar

Fördelar:
1: Mer effekt
2: Relativt lätt
3: Bra chassie
4: Håller bättre

En Suzuki GSXR750 96-99 är ett mkt bättre alternativ och försäkringen var rätt billig när jag gämförde lite olika hojar

Ja, ok, men en sådan hittar man ändå inte för 20 papp, inte under 30 ens. Jag har 20 papp. Därför tänkte jag köpa en hoj som kostar 20 papp, smart va!? :tummenupp

Tror inte att försäkringen är billigare heller, samma kubik mer effekt i sukkan och så årsmodell -93 på yamman och 96- på sukkan.
Tror nog att yamman är billigare :tummenupp

Köper hellre en modern 600 med insprut alla dagar i veckan sorry!

Ok, finns dock ingen sådan i min prisklass :tummenupp

tjusig! Ja, det är väl inge snack om saken. Åk och skriv papper nu på en gång. :yoparty

haha, ja, hade gärna gjort det men jag har en farsa som måste övertalas först :tummenupp Men det är på rätt väg, han börjar ge med sig. Vi ska ringa till Folksam nu, återkommer med resultat :tummenupp

Last edited:
Har haft en sådan hoj förut som jag byggde om en del och höll på med... var mycket nöjd med den! För 20k är det svårt att hitta trevligare hoj... KÖP...

Men en liten varning för att den kan ta myyycket olja... det gjorde min, fick byta ringar och ventiltätningar för att få rätt på det... blev en ganska dyr historia... typ 6000:- med packningar o allt....

Så kolla noga med ägaren hur mycket olja han tar.... även om det är lätt för ågaren att ljuga om saken så.:tummenupp

LYCKA TILL!

Äsch bara att gå till banken ;) Jag har 0:- men köper ändå en hoj för 55000:-... och jag är student! Va på banken förra veckan :P

Har varit knapert redan innan hojköp så vi får väl se hur det kommer gå att betala lån, försäkring, bensin m.m. Kommer bli tajt men jag lovar, det går om man bara vill tillräckligt mycket.

Back