Vad ska jag säga. Undvik 480:n om du inte är tok-kääär i den. Har haft en 440 -89 o en 460 -95. Vad det gäller 480:n så var uppmärksam på framvagnsbalken. Kolla på rören i bakkant och knacka med en spetsig hammare lite på känsla. Detta kommer besiktningsgubbara garanterat göra... fast hårt!
Bromsrören är en annan sak. Se över dem noggrant...
Handbromsen är också ett kapitel i värsta fall krävs årlig justeringen PRECIS innan besiktning. Ojämn bromsverkan annars.
Kontrollera nedersta varvet på fjädrarna fram. De kan spricka och därmed fara in i däcket.
Oljeläckage runt oljetråget är heller ingen höjdare när man besiktigar.
Balken bakom stötfångaren bak brukar kexa till sig med åren om den inte är underhållen med något rostskydd.
Flänsen mellan katalysator och grenrör (där bultarna sitter) Brukar rosta upp så småningom med läckage som föjld och lite otur avdragna skruvar till grenröret när du ska byta skiten.
Utvändigt så kan du täta innerskärmarna fram. Där sprutas annars in salt och du har garanterat ett stort rostangrepp på insidan. Inget besiktningen bryr sig om.
Skärmkanter bak samt under dörrar är även det stora rosthärdar om bilen inte är skött.
Plasten i innerdörrarna som hindrar regnvatten för att läcka in i bilen brukar släppa efter några år om den stått ute mkt. Med lite otur så räkna med att du får täta dessa.
Packningen runt plasten vid tanklocket likaså.. om du inte vill ha en pöl i kofferten.
Kontrollera om bilen går ryckigt vid 2000rpm o jämn gas. Detta är en barnsjukdom. Krabbigt/dyrt att åtgärda...men stör det inte så är det lugnt.
Är motorblocket väldigt ergigt så är det lätt att man får överslag mellan tändkablarna och motorblocket vid fuktig väderlek.
Likså kika i fördelardosan så den inte är sprucken. Eller att det gått in en oljefilm i den. Krabb med att byta denna packningen också.
Räkna med knak och skrammel i panelerna när du kör och sladdrig växelspak.
Annars är det en väl fungerande bil liksom alla andra småbilar.
Min 460 SE 2.0 var jag nöjd med. Inte en rostfläck och jag tvättade nästan så fort jag användt den. Drog lite soppa.. ca 0,65 l/mil. Å förhållandevis pigg må jag säga. Nu hade min inte gått mera än 8000mil när jag köpte den så den var inte så sleten ännu.
Har du frågor så hör av dig. Lycka till!
//KaliZ
PS har en splitter ny alufälg liggandes till en volvo 460 om någon vill ha