Ska jag köpa Volvo 480 eller inte?

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Måste ha tag på en ny bil ganska omgående. Har hittat en arbetskamrats bil, en Volvo 480 ES, 18 000mil -90 + drag. Han vill ha 7000kr för den, obesiktigad (ska in snart tror jag) oskattad med.

Var kamremsras på den så ventilerna är bytta.

Fråga är om den är en sån problem-bil som jag tror. Hade en volvo 440 för ett tag sedan, den drog vatten + olja med. jag kan ju mecka en hel del, men vill fan inte lägga mig under bilen det första jag gör.

Nån som har erfarenhet?? snälla kom med tips..

http://www.blocket.se/vi/10372094.htm?ca=15_s

en liknande, fast den jag kolla på är grön och inte så mycket rost.

// Alex

Jag känner många som arbetade på Volvo under 80 och 90-tal och alla säger att 480'n var/är en dålig bil med mycket bristfällig kvalitet.

Ett betydligt bättre köp är tex. en Volvo 240 eller 740 ur kvalitetssynpunkt.
Dessa är enkla bilar som är billiga att äga och serva.

Last edited:
Just 480 är väl ökänd för alla sina fel och brister.

Jag skulle hellre köpa en Ford än en 480,då har man iaf en sportslig chans att komma till jobbet en dag i veckan.

Svaret är NEJ!! det ska du inte göra...lägg 7000:- på en 740 istället.

Eller så satsar du på en ny 440/460 istället då du troligtvis hade otur med din. De flesta jag känner till har varit problemfria och köper du en hyffsat fräsch som har varit skött så ska det inte vara några problem.
Bra köp för 7000:- är annars Mazda 626, kolla bara rosten och tidigare fel på besiktning för att se vad som har varit lagat mm.

Eller så satsar du på en ny 440/460 istället då du troligtvis hade otur med din. De flesta jag känner till har varit problemfria och köper du en hyffsat fräsch som har varit skött så ska det inte vara några problem.
Bra köp för 7000:- är annars Mazda 626, kolla bara rosten och tidigare fel på besiktning för att se vad som har varit lagat mm.
Ska du tjöpa en 440/460 ska den var helt rostfri.!
Jag har nu gjort iordning min (11 000mil) och att den inte alls är optimerad för "rostmoststånd" är då det minsta man kan säga...
Har föregående ägare rostskyddsbehandlat den aktivt under - då är det en annan sak.
Kolla framtvärbalken, den är rostbenägen!! Och det syns inte.

NEJ

Jag tror det finns e1 sak av 1000 som funkar på en sådan.

Min erfarenhet är NEJ NEJ NEJKöp den inte

Varför gjorde Volvo den där bilen?

Hade de en kort period av avundsjuka mot Citroën? :va

Köp INGEN holländsk Volvo! Hela 400 serien är bara skit, har själv haft en riktig dynghög (440) & känner 3 personer som haft samma skrot (400 serien). Rostar gör de oxå, som plåster på såren.

Vad ska jag säga. Undvik 480:n om du inte är tok-kääär i den. Har haft en 440 -89 o en 460 -95. Vad det gäller 480:n så var uppmärksam på framvagnsbalken. Kolla på rören i bakkant och knacka med en spetsig hammare lite på känsla. Detta kommer besiktningsgubbara garanterat göra... fast hårt! :mad:

Bromsrören är en annan sak. Se över dem noggrant...

Handbromsen är också ett kapitel i värsta fall krävs årlig justeringen PRECIS innan besiktning. Ojämn bromsverkan annars.

Kontrollera nedersta varvet på fjädrarna fram. De kan spricka och därmed fara in i däcket.

Oljeläckage runt oljetråget är heller ingen höjdare när man besiktigar.

Balken bakom stötfångaren bak brukar kexa till sig med åren om den inte är underhållen med något rostskydd.

Flänsen mellan katalysator och grenrör (där bultarna sitter) Brukar rosta upp så småningom med läckage som föjld och lite otur avdragna skruvar till grenröret när du ska byta skiten.

Utvändigt så kan du täta innerskärmarna fram. Där sprutas annars in salt och du har garanterat ett stort rostangrepp på insidan. Inget besiktningen bryr sig om.

Skärmkanter bak samt under dörrar är även det stora rosthärdar om bilen inte är skött.

Plasten i innerdörrarna som hindrar regnvatten för att läcka in i bilen brukar släppa efter några år om den stått ute mkt. Med lite otur så räkna med att du får täta dessa.

Packningen runt plasten vid tanklocket likaså.. om du inte vill ha en pöl i kofferten.

Kontrollera om bilen går ryckigt vid 2000rpm o jämn gas. Detta är en barnsjukdom. Krabbigt/dyrt att åtgärda...men stör det inte så är det lugnt.

Är motorblocket väldigt ergigt så är det lätt att man får överslag mellan tändkablarna och motorblocket vid fuktig väderlek.

Likså kika i fördelardosan så den inte är sprucken. Eller att det gått in en oljefilm i den. Krabb med att byta denna packningen också.

Räkna med knak och skrammel i panelerna när du kör och sladdrig växelspak.

Annars är det en väl fungerande bil liksom alla andra småbilar. :D
Min 460 SE 2.0 var jag nöjd med. Inte en rostfläck och jag tvättade nästan så fort jag användt den. Drog lite soppa.. ca 0,65 l/mil. Å förhållandevis pigg må jag säga. Nu hade min inte gått mera än 8000mil när jag köpte den så den var inte så sleten ännu.

Har du frågor så hör av dig. Lycka till!

//KaliZ

PS har en splitter ny alufälg liggandes till en volvo 460 om någon vill ha :va :tummenupp

Jag sällar mig till KÖP INTE-kören.

Volvo själva verkar dock tycka att det var en bra bil då den nya kupén C30 är slående lik ur vissa vinklar, främst bakifrån:näsblod

KÖP INTE VOLVO 480!!
Det är lungt den sämsta bilen som volvo spottat ur sig !
Köp hellre då en 740 eller något i den stilen!

Som de andra skriver NEJ. jag jobbade på volvo under slutet 80 o början av 90då den liksom var aktuell o jag pesonligen har svårt att tänka mig en mycket sämre bil!! 740 / 240 ruskigt slitstarka o praktiska bilar men de är ju skapligt törstiga om jag var som du skulle jag satsa på att köpa en Golf II eller III.

Måste ha tag på en ny bil ganska omgående. Har hittat en arbetskamrats bil, en Volvo 480 ES, 18 000mil -90 + drag. Han vill ha 7000kr för den, obesiktigad (ska in snart tror jag) oskattad med.

Var kamremsras på den så ventilerna är bytta.

Fråga är om den är en sån problem-bil som jag tror. Hade en volvo 440 för ett tag sedan, den drog vatten + olja med. jag kan ju mecka en hel del, men vill fan inte lägga mig under bilen det första jag gör.

Nån som har erfarenhet?? snälla kom med tips..

http://www.blocket.se/vi/10372094.htm?ca=15_s

en liknande, fast den jag kolla på är grön och inte så mycket rost.

// Alex

Jag har inte haft nån sån själv men man hörde inte så mkt gott om dom när det begav sig när dom var ny, dom lär väl knappast ha blivit bättre med åren. Pop-up lysena har man hört kan leva ett eget liv när bilen är parkerad :D

Jag personligen skulle hellre ha köpt en golf eller nått för dom pengarna .. men det är jag det ..

Visst kan du köpa en Volvo 480, men då bör den vara skött och besiktigad.
Själv har jag haft både en Volvo 440 och en 480 Turbo och det var inga större fel :tummenupp
Dock kan man ju tänka på att Volvos 4-serie inte är känd för sin kvalité :gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti