Ska jag köpa EN FZ1-N?

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha FZ1-N
Verkar vara inne att höra sig för om hojval här på forumet nu så jag har en fråga som jag funderat på länge nog nu.
Har funderat länge nog nu på att inhandla en fz1-n men senare även börjat titta på nyare modeller av z1000.
Nu kommer även honda med en ny modell som heter cb1000r tror jag som på bild verkligen ser bra ut.
Så vad säger experterna om dessa hojar.
Yamahan har bäst effekt medans hondan o kawan verkar likvärdiga.
Prismässigt skilljer det inte mycke har tänkt köpa 2008 eller 2009 årsmodell.
Har läst lite i z1000 tråden och tittat lite om vad ni säger om yamahan och ni verkar mera nöjda med yamahan.
Blir till att provköra till våren men vore kul o höra vad ni har att säga om modellerna.
 
Fina hojar alla tre, men CB1000 är väl lite vinnaren i samtliga tester där de jämförts? Körde den i somras, och roligare hoj får man leta efter. Kika på alla tre och jämför sittställning, pris, övriga villkor (vad kan du få med i priset) försäkringar etc. Vilken du än väljer gör du säkert ett bra köp!

Köp Hondan :)
 
Som sagt, Hondan är ju testvinnare och väldigt rolig, smidig och bra register hela vägen! Köp Hondan!
 
Oväntat att 2 killar som har Honda tycker att du ska köpa Honda... haha
 
Jag är själv inne på någon av de hojarna. Provkörde några förra året och jag tycker själv att Kawwan inte var någon höjdare. Hondan tyckte jag riktigt mycket om men glöm inte bort Triumph Speed Triple som har en lite busigare karaktär än de andra.
 
CB1000R har attityd, eftersom jag inte kört den så går jag på utseendet och ljudet i min bedömning, och den är brutal:tummenupp :yoparty

Sen är det ju en Honda också:tummenupp
 
Yamahan vann väl förra året innan hondan... Hondan har 125hästar yamahan 150.. jag kollade på båda på mässan och hondan är aningen snyggare men vad tänkte dom med när dom satte den bakfälgen? Fulare får man ju leta efter.
 
Köp Hondan!!!!! Klart snyggast och nog billigast i försäkring genom if:s märkesförsäkring:tummenupp
 
Z1000 tyckte jag hade tråkig karaktär, men ser bra ut.
CB1000R kändes smidig, ser ganska snygg ut och gick bra i motorn. ABS är dock ett fett nej om du vill busa. Instrumenteringen gillade jag inte heller.
FZ1-N har mycket krut i motorn, men känns inte riktigt lika smidig som CB1000Ren.

Sen har du ju SuperDuke och Speed Triple också, de tycker jag är betydligt trevligare än ovanstående alternativ.
SuperDuken har grymt register nere i varv, men tappar lite väl snabbt på topp tyckte jag.
Speed Triple är en av de roligaste hojar jag någonsin kört (därför jag köpte en sådan när jag hade naken hoj förut) och 1050n är helt fantastisk. Snygga, riktigt lättkörda, och med en motorkaraktär som är helt underbar. Dessutom har If märkesförsäkring på den, så man kan komma billigt undan.
Street Triplen är ju även ett alternativ, otroligt smidig och fin motor, dock alldeles för lite grunt i motorn enligt mig. Så kändes den för liten för mina 202cm också. R-versionen är ju dessutom ännu häftigare, den har jag dock inte provat. Förmånligare i inköp och försäkring än de större hojarna är den ju dessutom.

Men, som andra säger, prova själv! Flera av de hojåkare jag känner prisar Triplen och jag är inte den som säger emot. En kompis som har R1a tyckte dock inte riktigt om min Triples karaktär, utan gillade mera FZ1-N, R1 fighter, och liknande.
 
Last edited:
Får lägga ett ord för superduken fastän den inte va med bland dina val:tummenupp
 
Last edited:
tja jag stod i valet mellan z1000 och cb1000r och fann att z1000 hadde en mer explosiv busig motor medans cb var mer bestämd till högre farter då vart den trött.
sammt att jag anser att cb ser mer ut som en 125:a då den är så smal och har vissa andra detaljer som späder på det...men jag upplevde iaf att hondan hadde en bättre chassiuppsättning från fabrik.
 
Har en 07 med slipon, KN och PC. Går enormt fint, är mycket nöjd med den. Har dock inte kört Hondan.

Det enda minuset för mig är att den blir lite jobbig på längre transporter eftersom man får mkt vind på sig. Detta gäller ju dock alla hojar i klassen och speciellt om man som jag är 195 cm.

Skall fundera under våren om jag skall ha kvar den eller om jag skall skaffa mig något med mera kåpor, är lite sugen på en 1300S
 
Har en 07 med slipon, KN och PC. Går enormt fint, är mycket nöjd med den. Har dock inte kört Hondan.

Det enda minuset för mig är att den blir lite jobbig på längre transporter eftersom man får mkt vind på sig. Detta gäller ju dock alla hojar i klassen och speciellt om man som jag är 195 cm.

Skall fundera under våren om jag skall ha kvar den eller om jag skall skaffa mig något med mera kåpor, är lite sugen på en 1300S

Är det så klent på yamahan? hadde en fz6-n innan jag köpte z1000:n och det var som natt å dag när det gällde att skjuta undan vinden, själv kan man ligga å marscha i runda 160 iaf i en 15mil i några svängar har man gjort utan nåt obehag alls, är 193cm

http://www.metacafe.com/watch/1015046/honda_cb1000r_vs_kawasaki_z1000/
 
Last edited:
Är det så klent på yamahan? hadde en fz6-n innan jag köpte z1000:n och det var som natt å dag när det gällde att skjuta undan vinden, själv kan man ligga å marscha i runda 160 iaf i en 15mil i några svängar har man gjort utan nåt obehag alls, är 193cm

http://www.metacafe.com/watch/1015046/honda_cb1000r_vs_kawasaki_z1000/

Har inte provat den heller så jag kan inte jämföra. Kan också vara så enkelt som att det är min ovana, har inte haft någon naken hoj tidigare.
 
Fina hojar alla tre, men CB1000 är väl lite vinnaren i samtliga tester där de jämförts? Körde den i somras, och roligare hoj får man leta efter. Kika på alla tre och jämför sittställning, pris, övriga villkor (vad kan du få med i priset) försäkringar etc. Vilken du än väljer gör du säkert ett bra köp!

Köp Hondan :)

Jaa det blir nog en honda utan abs.
Ser grymt bra ut och premien BLEV betydligt billigare än yamahans.
Ska försöka tigga till mig ett slipon i priset jag nu fått.
100.000 bra pris på en ny hoj det.
 
Jag testkörde såväl Yamman, Trajan och Hondan i höstan. Testade även BMW K 1200 R och SuperDuke.

Alla var fina hojar. Slutade dock med att jag köpte en B-King :)
 
Jag föll för yamman....!!!Men du skall ju såklart provköra alla innan du bestämmer dig....!!Ganska individuellt hur man upplever dem när man kör.
Jag gillade också Cb1000 innan jag provkörde den:S
Men inte efter :)
 
Och b-kingen hur är den?
brutal?
i sammanhanget med hondan


B-Kingen är underbar faktiskt. Otroligt lättkörd (den vann som sagt Motorrads Alp-test för såna hojar), sen är motor helt sjuk. Går silkeslent men kraften tar ALDRIG slut :) växellådan är också kanon. Däremot får man inte vara för lång, jag är 184 och det är inga problem men blir man över 190 så blir det tight med knäna..

Och man kan köpa den för ett mycket bra pris om man bara prutar lite...
 
fick pröva ktm sd, b-king o z1000 i samband med att "allt om mc" gjorde ett prestandatest på hojarna.
super duken hade varit det givna valet för mig! lätt den roligaste! z1000 däremot var faktiskt en besvikelse, riktigt trött o inget klipp i motorn. synd då den häftig o titta på och så är det ju en kawasaki..men men..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top