Ska bli med katt, vad ska jag tänka på?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Tjenare gott folk.

Idag har jag och fästmön handlat kattprylar, nu saknas bara katten. Har läst på en del om att ha katt och tror jag har rätt bra koll, men vad har ni kattägare för tips?

Vi har:

Matskålar
Kattlåda
Klösbräda
Lite leksaker
Transportbur

Ingen katt
Foder och sand köpes av samma märke som katten är van vid.

Få höra era bästa katt-tips nu! Och är det någon som har en liten röd eller annan fin kattungehane som söker nytt hem som inomhuskatt så får ni gärna höra av er.

En del katter gillar att få samma foder jämt, andra vill hemskt gärna variera sig, ibland från dag till dag så kolla in vad din katt är för typ och sen handla foder. Har den torrfoder jämt så se till att den har fräscht vatten hela tiden, bara torrfoder tär på njurarna om de inte dricker ordentligt.

Kattsand - se till att ha sånt som klumpar när det kommer vätska på, det är bra mycket mer behändigt än annan sådan.

Annars är katten rätt självständig och säger garanterat till om nåt är fel. Vad får man ta reda på då... :hihi

Kattsand - se till att ha sånt som klumpar när det kommer vätska på, det är bra mycket mer behändigt än annan sådan.

Ett ämne som helt klart är öppet för diskussion. Jag föredrar att byta hela skiten efter ett tag när det börjar lukta än att vara å peta bort massa finlir dagarna i ända.

Ett ämne som helt klart är öppet för diskussion. Jag föredrar att byta hela skiten efter ett tag när det börjar lukta än att vara å peta bort massa finlir dagarna i ända.

Fast det är ju behändigare för katten också som slipper hålla på att krafsa runt och gå i pisset utan bara kan peta bort klumparna. Katter har en tendens att vara kräsna där också - eller så har jag bara haft otur... ;)

Det är så jäkla mycket mer jobb med en hund och så är de inte lika söta. :tungan

Last edited:
De klöser ju mindre=)
Och inköpslistan är ju halverad för min del.

Tror du kommer märka vad du/katten saknar.
Om det är en kattunge så är de väl som en fluffklump de första veckorna, eller har jag fel?

De klöser ju mindre=)
Och inköpslistan är ju halverad för min del.

Tror du kommer märka vad du/katten saknar.
Om det är en kattunge så är de väl som en fluffklump de första veckorna, eller har jag fel?

Haha, det är sant. Fast om man ser till min mor är inköpslista dubblerad (fyra extra koppel i olika färger, tuggleksaker till förbannelse, scarfs och kläder till den lille stackarn, läroprylar, såna som man gömmer mat i och en massa sånt skit :3freak).

Tänk på att katter och sporthojare är nattdjur.

Plocka bort alla rasslande leksaker från golvet innan du går och lägger dig, för DÅ tycker katten att det är dags att leka :huvet

För det första, tänk NEJ!!!!!! Fy fan vilka jävla skit djur. Nu är jag inget typisk hundmänniska, jag/familjen har nog haft 13 katter. Nä jag kan bara inte förstå det, att ha ett liv i sin ägo för att det är sött? Alla djur förtjänar bättre än att sitta i din skit lägenhet/villa och ruttna (inget mot dig). Köp ingen kattjävel så blir det ingen som föder upp skiten heller.

Man blir FÖRBANNAD!

För det första, tänk NEJ!!!!!! Fy fan vilka jävla skit djur. Nu är jag inget typisk hundmänniska, jag/familjen har nog haft 13 katter. Nä jag kan bara inte förstå det, att ha ett liv i sin ägo för att det är sött? Alla djur förtjänar bättre än att sitta i din skit lägenhet/villa och ruttna (inget mot dig). Köp ingen kattjävel så blir det ingen som föder upp skiten heller.

Man blir FÖRBANNAD!
Med tanke på att de små asen klöser isönder precis allt som är av värde så, nej, de förtjänar inte bättre. :mad:

Med tanke på att de små asen klöser isönder precis allt som är av värde så, nej, de förtjänar inte bättre. :mad:

ja det beror ju på att du inte aktiverar katten !! skaffa en kattkompis och ett antal klösbrädor så är problemet minimalt :rolleyes:

sen om det nu är så jävla jobbigt att katten klöser skaffa ingen då!!
det är ett djur med instinkter som alla andra och den behöver vässa klorna ibland så är det bara :fatta!

ja det beror ju på att du inte aktiverar katten !! skaffa en kattkompis och ett antal klösbrädor så är problemet minimalt :rolleyes:

sen om det nu är så jävla jobbigt att katten klöser skaffa ingen då!!
det är ett djur med instinkter som alla andra och den behöver vässa klorna ibland så är det bara :fatta!
Nja, min första katt klöste sönder det mesta här hemma så jag skaffade en till.
Han var inte bättre så jag fortsatte skaffa fler och nu har jag 16 katter i min lilla etta. Skaffa fler var tydligen inte lösningen så nu har jag slutat mata dem.

Har de ingen energi så orkar de borttynade små liven inte klösa.

Visst förlorar jag ett par katter i veckan pga svält men då är det ju bara skaffa fler, och klöser gör de iallafall inte längre.

köp ingen katt som är under 12 veckor gammal och se till att den är id märkt (med fördel chip) och vaccinerad minst två gånger mot kattpest/kattsnuva

och köp för fan ingen katt hos nån som säljer för 1 krona tassen dom jävlarna skulle kastreras lika snabbt som katten!

köp en raskatt hos en seriös uppfödare gärna två om du är borta hela dagarna då dom gärna vill ha nån att ha nära sig och leka med.Detta för att uppfödare som är seriösa föder upp katter med stabilt psyke och sociala katter med minimal risk att dom har nån ärftlig sjukdom.

köp en klätterställning som går upp till taket med plattformar som dom kan sova på rekomenderas starkt :)

tänk på att om du köper en kattunge som minst är 12 veckor gammal se till att få den en fredag eller annan dag och ta ledigt nån dag så du spenderar minst 4 dagar med katten när den kommer till sitt nya hem.

Du är ju deras mamma/pappa nu och den behöver dig! om du har barn som är små säg åt dom att bara leka med katten om du är med när den är liten den kan nämligen inte försvara sig/gömma sig som en vuxen katt kan.

Tänk på att "kattsäkra" ditt hem innan katten kommer tunna sladdar(mobilladdare etc) tas bort för dom käkar upp de annars:D andra tunna sladdar med 220 volt kläs med fördel in med kabelrännor för att minimera att dom skulle av misstag tugga på kabeln, köp blomspruta och spruta på katten om den gör nåt som den inte får (göm flaskan så den inte ser att det är du som sprutar) slå/jaga ALDRIG katten den kommer alltid att fly då det lönar sig och skrika hjälper inte! den vet ju ändå inte vad den gjort för fel.

Behandla katten/katterna med den värme och kärlek som resten av din familj för nu kommer dom ju att vara med dig kanske 15 år eller mer tänk på det

hoppas att det kommer att gå bra och jag lovar dig om du bara är varm och snäll så kommer dom att avguda dig :) jag har två norska skogkatter (bröder) kan varmt rekomendera skogisar som innekatt med :)

Har haft katt, Wilson hette han. Tog mössen :tummenupp , och jagade bort harar om de kom inom hans revir. Han förstörde INGENTING i huset. Var ute hela dagarna, inte sällan även på nätterna.

Jag bor på landet, närmaste granne är ca 200 m bort.

Skulle dock inte skaffa katt om jag bodde i lägenhet, ALDRIG!!

Nja, min första katt klöste sönder det mesta här hemma så jag skaffade en till.
Han var inte bättre så jag fortsatte skaffa fler och nu har jag 16 katter i min lilla etta. Skaffa fler var tydligen inte lösningen så nu har jag slutat mata dem.

Har de ingen energi så orkar de borttynade små liven inte klösa.

Visst förlorar jag ett par katter i veckan pga svält men då är det ju bara skaffa fler, och klöser gör de iallafall inte längre.

haha ja du var ju riktigt rolig du kanske har dom plats i en bunker åt dig så kan du ju förena dig med dina oskolade rednecks :rolleyes:

och köp för fan ingen katt hos nån som säljer för 1 krona tassen dom jävlarna skulle kastreras lika snabbt som katten!

För att vara lite seriös för en stund.
Varför inte köpa en katt för 4kr?
Är det inte bättre att katten får ett kärleksfullt hem än att den avlivas?

Säljer man katter för en struntsumma så är det väl för att ägaren inte kan ta hand om dem, till exempel vid en oplanerad graviditet eller liknande?

:confused:

För att vara lite seriös för en stund.
Varför inte köpa en katt för 4kr?
Är det inte bättre att katten får ett kärleksfullt hem än att den avlivas?

Säljer man katter för en struntsumma så är det väl för att ägaren inte kan ta hand om dem, till exempel vid en oplanerad graviditet eller liknande?

:confused:

ja jag tycker ju så här att om man har katt som man inte ska avla på(raskatt) så SKA den kastreras för att minimera sommarkatt och katter som springer lösa överallt men pga att katten har så låg status mot te x hundar så bryr sig dom flesta inte om att kastrera katten/katterna sen kan ju en vanlig "bondkatt" vara hur mysig som helst jag har haft en som liten.

just my 5 cents

Nr1
Försäkra katten! Minst veterinärvårdsförsäkring.

Det är sååå trist att behöva avliva eller ge näst bäst vård till en katt bara för att ägaren är snål/fattig/pantad och inte försäkrat den.

Jag har If till mina katter eftersom jag gillar att de har fast självrisk. Jag får stå för självrisken på 2000 kr och allt över 30000.
Betalar ca 800 per katt och år, men då är de livförsäkrade för 5 lök (raskattfjantar).

Nr2
Kastrera!
När du har gjort det så se till att katten håller vikten. (Katter mår bäst av foder som innehåller mkt lite kolhydrater...)
Tjocka katter, ffa hanar får ofta problem med urinvägarna.

Last edited:
vetten o mat i olika rum vill vissa ha.

2 lådor om den börjar kissa inne.

Ett litet tips är:Håll katten inne om du har grannar!!!
Även om ni älskar eran katt så kan jag garantera att alla era grannar inte gör det. En katt som aldrig släpps ut har inte heller behov av att vara ute.
När katten blir könsmogen: Hankatter pissar inne för att markera revir, det stinker fint.
Honkatter skriker som besatta under löpperioden och det är inte kul att vara vaken hela nätter p.g.a att katten är pilsk. Man ska inte göra som min kära mor under dessa perioder(om man nu inte ser till att slippa sånt). Hon lät balkongdörren vara öppen vilket resulterade i att katten drog för att träffa pojkar vilket resulterade i ett par kullar med ungar:rolleyes:
Att det nu måste vara svindyra raskatter håller jag inte alls med om, vanliga bondkatter är minst lika bra.
Som med alla djur är det viktigt att träffa mamman, för att se så hon är en bra mamma som har en hård uppfostran på sina ungar och har lärt dom att kissa i låda, tvätta sig och annat som katter ska göra. Låt kattungen välja er och inte tvärtom, det är trots allt så att den ska stå ut med er under rätt lång tid.
Och, om ni inte haft katter tidigare kan det vara en smart idé att kolla så ingen i familjen (om ni har barn) är allergisk INNAN ni skaffar katt, på så sätt kan ni slippa göra er av med den.
Good luck och självklart kommer ni lägga in bilder på undret här sen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT