Ska beställa däck idag, men vilket av dessa?

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Hej, jag ska beställa däck idag till min Suzuki SV 650S.

Just nu är jag lite inne på Metzeler Roadtec Z6. Det verkar vara en bra kompromiss med bra hållbarhet och ändå ganska bra grepp i vått o tort.

Just nu sitter det ett Pirelli Dragon MTS bak (som verkligen behöver bytas) fram sitter Michelin Pilot Power och det håller egentligen ett tag till.

Andra däck som jag e sugen på är:
Michelin Pilot Power
Michelin Pilot Road (kanske road i bak, och power ifram)
Pirelli Diablo

Vad har ni för förslag/synpunkter?

Kör mestadels vanlig touring på landsväg, men blir lite gocartbana oxå.

Har en 200mils trip inplanerad i september så mkt p.g.a. det vill jag ha ett däck som håller (tråkig landsväg mestadels, upp till Boden lite runt där med vacker natur, och vacker brud, sen ner igen)

Dumt o slänga på ett nytt bakdäck o köra 200mil direkt med för mjuk blandning.

Vad säger ni om o behålla pilot power fram, och kombinera med t.ex. Metzeler Roadtec Z6 (bör hålla längre iom inget mönster i mitten) Olika åsikter om att kombinera olika märken finns. Tacksam för alla synpunkter.

Ikväll blir det en beställning iaf.

Tack på förhand.

//Daniel

Last edited:
Jag skulle köpt Pilot power.

Mitt första bakdäck höll ca 700mil och fram ca 1100

Sen går det skit bra att åka bana med det:)

Fått höga betyg i regn osv

Men köp det gammla power däcken (inte 2ct) för dom är ändå mjukare.

Road bak och power fram kan nog vara en bra kombination om man ska åka lite längre turer.

Last edited:
Jag har kört kanske 600 mil med Road fram och Power bak. Funkar alldeles utmärkt och Road-däcket tål betydligt högre tempo än vad som är hälsosamt att köra på gatan, i alla fall när man inte har uppåt 150 kusar i maskinen.

EDIT Även på bana funkade det bra, i alla fall i mitt "lagoma" mitt-imellan-tempo.

Michelin Pilot Sport då??

Tänkte själv köpa det, verkar vara något mellanting mellan Road och Power.

PacMan skrev:
2412463 Jag har kört kanske 600 mil med Road fram och Power bak. Funkar alldeles utmärkt och Road-däcket tål betydligt högre tempo än vad som är hälsosamt att köra på gatan, i alla fall när man inte har uppåt 150 kusar i maskinen.

EDIT Även på bana funkade det bra, i alla fall i mitt "lagoma" mitt-imellan-tempo.

eftersom de slits mer bak verkar de smartare å ha road bak å power fram:rolleyes:

Blanda inte olika typer av däck fram/bak. Du får olika egenskaper fram och bak, det är inte bara gummits hårdhet som skiljer, det är även skillnad i uppbyggnad, stomme, rundhetsprofil osv.

Michelins sportigare däck brukar hålla ganska bra.

/Stefan M

Road bak Power fram:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Stefan M skrev:
2412607 Blanda inte olika typer av däck fram/bak. Du får olika egenskaper fram och bak, det är inte bara gummits hårdhet som skiljer, det är även skillnad i uppbyggnad, stomme, rundhetsprofil osv.

Michelins sportigare däck brukar hålla ganska bra.

/Stefan M

Och det känner man om man bara åker gata...... :7peta

Last edited:
Själv har jag just nu Road fram o Power bak.. vilket inte är att rekomendera då framhjulet släpper betydligt tidigare än bakhjulet.

Framhjulssläpp är bland det äckligaste man kan uppleva på hoj.. om bakhjulet släpper så får man bara snygga powerslides :tummenupp

frikie skrev:
2412413

Jag köpte ganska nyligen ett michlin pilot sport power (tror det heter så eller vice versa på sport och power) och det är otroligt skönt däck.
till BAK alltså

Jag måste slå ett slag för Pirelli Diablo Strada. Har själv dessa och är helnöjd. Kört 800 mil och det är fortfarande gott om mönster (ja, jag gasar också...). Här är en kille som körde 1168 mil innan hann fick punka pga grus, http://www.shopmonkeys.com/pirelli.htm .

Diablo Strada kom för övrigt först i tidningen Bikes senaste däcktest. Bl a hade de bäst regnegenskaperna :tummenupp

Mr Helmut skrev:
2412567 eftersom de slits mer bak verkar de smartare å ha road bak å power fram:rolleyes:

Slog lite slint i huvudet där. Jag menade alltså Road bak och Power fram.

Stefan M:
Jag har i alla fall provat med både Power och Road bak när jag har haft Power fram och inte märkt nån skillnad alls på hojens beteende, så jag tycker att dessa däck verkar vara hyfsat kompatibla.

Crotchrocket skrev:
2412688 Jag måste slå ett slag för Pirelli Diablo Strada. Har själv dessa och är helnöjd. Kört 800 mil och det är fortfarande gott om mönster (ja, jag gasar också...). Här är en kille som körde 1168 mil innan hann fick punka pga grus, http://www.shopmonkeys.com/pirelli.htm .

Diablo Strada kom för övrigt först i tidningen Bikes senaste däcktest. Bl a hade de bäst regnegenskaperna :tummenupp

de hade väl högst poäng på kurvtagning har jag för mig också

Mr Helmut skrev:
2412444
Men köp det gammla power däcken (inte 2ct) för dom är ändå mjukare.
Tyvärr så är du felinformerad. 2CT är mjukare på sidorna men är exakt samma gummi i mitten som vanliga Pilot Power, det du kallar "gamla power".
Så rakt fram så håller de lika länge.

Rätt ska vara rätt.:fakta

Metzeler M3 då? Är själv mycket nöjd med dessa (har både bak och fram).
Ett 180mm bakdäck kostar 1593:- inkl frakt på mcdackonline.

Någon som har länk till bike´s senaste däcktest? vore kul o läsa.

Sen vad är egentligen skillnaden mellan Diablo, och Diablo strada?

//Daniel

frikie skrev:
2412413 Hej, jag ska beställa däck idag till min Suzuki SV 650S.
/snip/
/snip/
//Daniel

Jag har kört både Dragon och Diablo och om du undrar så fungerar Diablo *mycket* bra!
Dragon framdäck gav inte alls lika bra grepp och skillnaden i livslängd verkar inte så stor (jag har inte kört slut på mitt främre diablo än)

frikie skrev:
2412754 Någon som har länk till bike´s senaste däcktest? vore kul o läsa.

Sen vad är egentligen skillnaden mellan Diablo, och Diablo strada?

//Daniel

Hittade den inte först, men här är det: http://www.duells.se/katalog/Assets/resurser/ovrigt/Bike_sporttoutingtest_06.pdf

Kollade även in på däcksdelen på Duells och Pirelli Diablo är en kategori med olika typer av däck, t ex Diablo Strada (sport/touring), Diablo Superbike (Full RR), Diablo Corsa (Hypersport). Så för din åkning är det nog Diablo Strada som verkar bäst. Det funkar väldigt bra för mig och det verkar som de flesta som har det är nöjda.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT