Ska bensinpumpen låta när man sätter på tändningen?

Tikka

Världens bästa medlem
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Yamaha Yzf R6 -03
Köpte en krockad cbr600 f3 från 95 för ett tag sen och ägarn innan sa att det inte fanns gnista och det berodde på en lös sladd och sådär. Va även tvungen att byta startmotorrelät.

Drog precis första startförsöket.
Men den vägrar starta.
Inte ens nära.
Tror inte den får soppa alls.
Så funderar på om den kanske är bensinpumpen som är trasig.
Ska den låta när tändningen sätts på?
Om inte. Hur kan jag kolla om den är trasig?
Snabba svar tack då jag hellst vill dra igång han ikväll:yoparty

Bränslepumpen skall pumpa upp tryck när du slår på tändningend et är fullt normalt. Dock skall den stanna relativt snabbt och givetvis skll den inte låta illa.

Testa funktionen genom att plocka av slangen och testa flöde och tryck.

På min gixxer k3 låter pumpen när man vrider om tändningen.

Okej. För min pump låter inte alls.
Någon som äger en f3:a som kan bekräfta om den ska låta eller inte`?

Osäker.. Ivf som helst så går motorn att köra utan soppapump. Den hjälper bara till lite

På vissa hojar så börjar inte pumpen att pumpa förräns startmotorn snurrar.

Nu vågar jag inte svära på hur just din hoj är. Men min TDM kör pumpen litegrann när jag vrider på tändningen om den stått lite. Den bygger upp trycket till det normala om det gått förlorat medan den stått.
Troligen ska det vara lika på din.
det finns ett antal hojar där pumpen bara går när startmotorn går men jag tror att dom flesta som har bränslepump går så fort man vrider på tändningen om trycket är under en viss gräns.

Är inte den förgasarmatad med tanken på att den är en 95a??? Den ska väl inte ha en pump???

Är inte den förgasarmatad med tanken på att den är en 95a??? Den ska väl inte ha en pump???

På min förknasarmatade gixxer 96a fanns det en pump som gick igång vid tändning och slogs sedan av när ett visst tryck byggdes upp... Om jag slog på tändningn igen och trycket redan var uppe så lät det inget alltså...

En insprutningsmotor kan omöjligt starta om inte bränslepumpen fungerar.

På en förgasarmotor hjälper endast pumpen till att fylla flottörhusen med bensin under lågt tryck. Behovet av pump styrs av tank och förgasarplacering.

På insprutningsmotorn har pumpen en nyckelfunktion i insprutningssystemet. Den skapar bränsletryck till insprutningsventilerna så att dessa kan "spraya" in bensin i insuget

Är tämligen säker på att det är samma motor i 95:an och 93:an som jag hade. I den sitter ingen soppapump så vitt jag vet. Däremot vet jag att den inte låter när man slår på tändningen.
Spontant känns det som om det är gnistan som inte kommer (du nämner nåt om det i inlägget), har du soppa ner till fuggarna så är förmodligen inte soppan problemet.

soppa pumpen går några sekunder...

det är inte samma som -93an

det sitter soppa pump på 95 å uppåt.. fast det är förgasare!!

den startar inte om pumpen e sönder...

mvh M

lossa tanken och lyft upp den så högt det går och provstarta. skaka lite innan.

sen kan du kolla lite på den lösa sladden den förra ägaren berättade om och kolla om du kan koppla ihop den med nåt kul.

Men ni måste skilja på förgasarmotorer och insprutare.. Denna har ju förgasare och behöver egentligen ingen pump för att gå

Tidigare modeller hade ingen pump och det är samma motor. Av någon anledning som jag inte är helt säker på valde dom att sätta pump på F3an. Tydligen ska den hacka och spotta i högre hastigheter vid hög belastning utan pumpen, thats it

Last edited:
Men ni måste skilja på förgasarmotorer och insprutare.. Denna har ju förgasare och behöver egentligen ingen pump för att gå

Tidigare modeller hade ingen pump och det är samma motor. Av någon anledning som jag inte är helt säker på valde dom att sätta pump på F3an. Tydligen ska den hacka och spotta i högre hastigheter vid hög belastning utan pumpen, thats it

92-95 har pump 96-99 har ingen... du kan få artikelnr om du vill =)

Efter flera timmars mek har jag nu fått igång hojen!
Den går endast igång på choke utan gaspådrag.
Och den harklar sig fram på tomgången och dör allt efter 5-50sek.
Och tvärdör på minsta gaspådrag.
Dock värkar den endast gå på 3 cyllar för 4:ans grenrör är mycket kallare en resten.

Ska ut och kika tändstift/kabel imorgon.
Tack i allafall!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...