Sk konsument/privatleasing av ny bil....erfarenheter??

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har en kompis som gått i bilvånda ett tag nu. Så var han inne på Bilia och såg att man som privatperson kan leasa en V50 Flexifuel i 36 månader för 2995:-/mån. Då ingår helförsäkring och service om man max kör 2000 mil per år eller totalt 6000 mil under leasingperioden. Sen är det bara att lämna tillbaka bilen.

Spontant tyckte han att det lät som en bra, smidig deal men så blev han misstänksam (vi snackar ju bilhandlare här...) och funderade var haken låg...för en sådan finns det väl? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, mer än att jag vet att konsumentleasingmodellen är vanlig i USA.

Någon som har några erfarenheter?

fazerfun skrev:
Har en kompis som gått i bilvånda ett tag nu. Så var han inne på Bilia och såg att man som privatperson kan leasa en V50 Flexifuel i 36 månader för 2995:-/mån. Då ingår helförsäkring och service om man max kör 2000 mil per år eller totalt 6000 mil under leasingperioden. Sen är det bara att lämna tillbaka bilen.

Spontant tyckte han att det lät som en bra, smidig deal men så blev han misstänksam (vi snackar ju bilhandlare här...) och funderade var haken låg...för en sådan finns det väl? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, mer än att jag vet att konsumentleasingmodellen är vanlig i USA.

Någon som har några erfarenheter?

Leasar du bilen betalar du 36X2995=107820
För detta får du köra 6000 mil och får troligen 2-3 servicear+ försäkring

Om du istället köper bilen
Bilen kostar 220000
2-3 servicear 6-8kkr
3 års förs 10kkr
Totalt 238000
Restvärde vid försäljning efter 6000 mil ???? men troligtvis överstigande 130000 vilket är skillnaden i pris mellan att leasa och köpa bilen.

Med dagens låga ränteläge känns det som det är billigare att låna upp bilens pris och betala ränta på det under 3 år för att därefter sälja bilen...

Slutsats: Volvo gör en jättevinst först betalar någon 107800 för att få låna en bil i tre år sedan får volvo tillbaka en knappt begangnad och fullservad bil som de kan sälja igen för 150000.....
Fast det är ett väldigt smidigt bilägande och orkar man inte bry sig så.....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph