Skåpbil som andrebil

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Yes, frågan har varit uppe förut men jag hittar ingen aktuell tråd och har inte lust att leka gravgrävare och dra upp en flera år gammal tråd.

Vi skulle behöva en andrebil som kommer åka till och från jobbet (några km -> några mil, beroende på vems jobb) per dag och då tänkte jag att man kan ju kombinera det med en skåpis så man får in hojen när man skall iväg på bandagar också. :)
Frugan är inte helt främmande för tanken heller så stödet finns där hemma.

Så till frågan, ekonomin är en sak, den skall kosta så lite som möjligt. Tittar helst på bilar runt 20-30k. Den skall gärna vara driftsäker (läs, inte rasa vilken kilometer som helst).
Att man får meka tar jag för givet med en bil för de pengarna, men jag har ingen lust att skicka toppen på renovering och byta växellåda det första jag gör.

Har snöat in mig lite på Peugeot Expert då de verkar poppis och driftsäkra... men skulle faktiskt även kunna tänka mig en Cheva Van. :gnissla

Någon som har några tips eller rekommendationer?

VW Transporter T4 alla dagar i veckan. De är skottsäkra och det kryllar av dem.
Japp, håller med! Driftsäker, och man kan lasta hur mycket som helst i den! :tummenupp Helst en med baklucka istället för dörrar, lite enklare att lasta iom att man slipper dörren, och det är grymt skönt att ha lite skydd så det inte regnar in i den när man håller på att lasta/lasta ur!

Transporter alla gånger. Hiacen är rätt dyr fortfarande. Expert är nog på gränsen till för liten. När jag kikade skåpbil så har jag för mig att lastutrymmet var strax under 2 meter.

VW Transporter T4 alla dagar i veckan. De är skottsäkra och det kryllar av dem.

Japp, håller med! Driftsäker, och man kan lasta hur mycket som helst i den! :tummenupp Helst en med baklucka istället för dörrar, lite enklare att lasta iom att man slipper dörren, och det är grymt skönt att ha lite skydd så det inte regnar in i den när man håller på att lasta/lasta ur!

Hur milkänsliga är de och vad bör vara bytt egentligen?
Har kollat lite och man hittar några som borde funka för runt 20k och då har de gått strax över 20k...

Det med luckan var ett bra tips.

Känner mig helt lost då det här inte är bilar jag normalt sett kollat på. :gnissla
Men jag är inte helt borta vad gäller bilar eller att skruva...

Transporter alla gånger. Hiacen är rätt dyr fortfarande. Expert är nog på gränsen till för liten. När jag kikade skåpbil så har jag för mig att lastutrymmet var strax under 2 meter.

Nja, experten klarar en K5:a i alla fall... så en CBR1k08 borde den klara.

Last edited:
Som de andra säger jag Transporter T4. Byt kamren var 13k'e mil så är det bara åka. Håll dig borta från 1,9d bara, maken till slöare bil får man leta efter.

Som de andra säger jag Transporter T4. Byt kamren var 13k'e mil så är det bara åka. Håll dig borta från 1,9d bara, maken till slöare bil får man leta efter.

Skiter i om den är slö, det går desto snabbare när man lastat ur blejden. :yoparty

Men de flesta jag hittar till salu är 2.5...

Hur milkänsliga är de och vad bör vara bytt egentligen?
Har kollat lite och man hittar några som borde funka för runt 20k och då har de gått strax över 20k...

Det med luckan var ett bra tips.

Känner mig helt lost då det här inte är bilar jag normalt sett kollat på. :gnissla
Men jag är inte helt borta vad gäller bilar eller att skruva...

Nja, experten klarar en K5:a i alla fall... så en CBR1k08 borde den klara.
Min är en 91'a som har gått ~32500 mil, och puttrar på riktigt bra. Jag har lött om kontakten till instrumenten, det är lite av ett standardfel på tidiga T4, annars är det ingen speciellt som har bråkat mer på den än på nån annan gammal bil, nog antagligen mycket mindre. Mycket har dessutom varit pga misskötsel från tidigare ägare, så det kan knappast modellen som sådan beskyllas för.

Last edited:
Skiter i om den är slö, det går desto snabbare när man lastat ur blejden. :yoparty

1,9D trodde jag inte ens fanns i Sverige. Det är en diesel på 60hk, utan turbo. Med andra ord så märker du inte så värst stor skillnad på full gas eller tomgång. :tungan

Mitsubischi(Stavning?)L400 Diesel
Baklucka,dubbla skjutdörrar fram.smidig o rapp.
Bästa skåpbilen j haft.

1,9D trodde jag inte ens fanns i Sverige. Det är en diesel på 60hk, utan turbo. Med andra ord så märker du inte så värst stor skillnad på full gas eller tomgång. :tungan

Har haft en 1,9d, har nu en 1,9td men kör endå om 80% av all trafik.

Toppar 140km/h, har nu gott 20t mil med fulla spjäl enda som är bytt är avgassystem, bromsar och en servopump.

Vi har en Renault Master -99 som andra bil.
Jag brukar pendla med den till jobbet då frugan tycker att den är för stor för henne.

Jag har ca 10mil t&r, och det fungerar bra.
Bilen har rullat 35k mil och kommer säkerligen rulla ett par tusen till.
Senast jag tankade så låg snittet på ca 0.86l/mil. Och då har jag även kört mkt med dieselvärmaren så bilen är varm och go när man ska åka hem på natten.

Jag har 2.8l dieselmotorn. Tror det är 115hk. Låter inte så mkt men är riktigt pigg.

2.5 är väl den vanligaste motorn och det ca "friska" 100hk och det är inget fel på en sådan bil MEN försök att hitta en manuell. Eller iofs, det går ju alltid att byta låda om det skulle behövas men jag känner till några såna med automatlådeproblem. Ska vara åtgärdat på de nyare modellerna (02-->?) men troligast är ju att du hittar automatare.
1.9TD är som sagt en hiskeligt slö motor på hiskeliga 70 kusar (65?) och den är INTE bra. Drar faktiskt förvånansvärt mycket sås dessutom.

Annars du Mastern. Men då får lite omodernare bil för de pengar du rör dig med, men det är en vettig bil som har hyffsad ekonomi. Med bra så menar jag bra för att vara fransos :D

renualt (Dålig på franska..) trafic är grymt underskattad och prisvärd annars. vw har ett oförkänt bra rykte å dyrt pris

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back