Sjukt hala Metzeler M5!

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tjenare.. måste fan fråga om nån varit med om nåt liknande.
Hade Metzeler M5 på min CBR1000RR.. va kanon!

Köpte ett sett till min BMWS1000RR.. sjuuuukt hala. Går inte att wheela då det bara spinner. Det släpper på 1an 2an och 3an rejält när jag gasar på. Känns inte alls nå trevligt.. :dummer

Provat däcktryck 2,9 - 2,5 och även 2 kg utan att det hjälpt. Spelare ingen roll om det varit nära 30 grader ute eller som igår 20C.
Måste ju fan va nå fel på däcket.. kollade datum och de är tillverkade vecka 41 år 2012 :(

Kanske har med effekten att göra? CBR1000RR är minst 2-3 generationer efter S1000RR.

Du har inte fått nått på däcken då? Nya däck har ju ibland en hinna på sig för att klara sig bättre under längre tids förvaring. Men nått kan ju ändå ha hänt med däcket.

Det ska inte spinna på det sättet.

Däcken har troligen varit för kalla för att ge riktigt bra bra grepp 1000RR gör det inte lättare för dem.

Jag försöker reklamera dom på däckonline.. kan bli knepigt då jag var på Sala Racepark med dom det första jag gjorde så det ser använt ut.
Tog först bort vax hinnan med slippapper då jag är lite nojjig över o lägga hojjen =)

Körde på Sala Racepark med bmwn i Rainmode.. Sladdade runt rätt bra där.. tur att man hade tractioncontrol.

Sydney.. körde 7 mil igår med snitthastighet på 150km/h. När jag kom fram provade jag att dra upp den på bakhjulet och det släppet va inte nådigt :)
Däcken va riktigt varma, kollade det.

Haha ja... men jag fattar inte.. helt sjukt!
Har kontaktat dom.. de skickar ett nytt M5... sen skickar de mitt däck till Metzeler och om de inte anser att det är nå fel så kommer jag få pröjsa för ännu ett M5 haha.

Alltså.. är det någon som ens hört talas om att ett nytt däck kan vara så här halt.. alltså finns det ens fabriksfel som kan se ut så här =)

Var väl en annan här på SH (Sandfållan?) som också hade fått några snorhala däck? Kommer inte ihåg hur den historian slutade.

Om däcken har någon form av redan inkörd period men trots detta släpper på det på det viset du beskriver så är något rejält fel.Hur går det då vid kraftigt nedlägg om du har dessa tvåldäck både fram och bak. :va

Haha ja ... jag körde på Sala Racing Park.. körde Rainmode och väldigt lugnt pgr av de nya däcken.
Såg på videon sen som jag spelade in att traction Control gick igång på ställen där det inte va mycket nedlägg alls. Däremot va det bra grepp vid mycket nedlägg.. Fattar ingenting.
Det är ju flera olika sektioner med olika blandningar på det här däcket. Jag upplever det som snorhalt på mitten av däcket och lite precis ut mot sidorna. Men på kanterna verkar det ok.

Riktigt skumt :)

Yep hade jag kunnat göra om det skulle jag gå på Sportsmart :)
Nu får jag nytt M5 att testa.. förhoppningsvis blir jag nöjd då.. va ju otroligt nöjd med dom förra säsongen!

Ska vi snacka hala däck så: Metzeler racetec K3 + blött underlag = såphalt! Lånade killens 600rr till jobbet imorse, slirade runt som bambi på hal is, kände mig som värsta crossföraren :banana

Nä, kände mig inte alls kaxig faktiskt :rodnar

Var inne på att köpa K3 till min hoj men nu är jag glad att jag valde fortsätta med pilot power :)

Kan berätta att jag fick mitt nya M5 bakdäck.. GRYMT! Perfekt grepp och inga konstigheter. Måste varit nåt fel..

Kan berätta att jag fick mitt nya M5 bakdäck.. GRYMT! Perfekt grepp och inga konstigheter. Måste varit nåt fel..

Härligt :tummenupp Spännande att höra vad Metzeler säger om det reklamerade däcket... du har inte hört nåt än va?

Yes riktigt skönt.
Jag har inte hört något.. lär väl påstå att det inte va nå fel =P Vi får se

Bra jobbat. :tummenupp
Hade de glömt ditt "gamla" M5 i vulkaniseringsmaskinen över natten?
Eller slut på nån komponent i gummiblandaren?
Truckföraren hällt nån komponent i fel behållare?
Ja det lär vi aldrig få veta.
Det först man lär sig på reklamationsskolan när det gäller konsumentkunder:
Det felet har vi aldrig varit med om.

Jag har en uppsättning fälgar med K3 däck och ett med M5:or.
Inte konstigt att du tycker K3 däcken är snorhala, de är ju sk trackdaydäck godkända för gata och inte tillverkade för att ha bra våtgrepp, plus att de måste upp hyfsat i temp innan man kan dra på rejält. Har själv sladdat runt med K3.orna i blött på bana och inte har det varit särskilt roligt, men jäklar vad bra de är i torrt!
M5:orna funkar rätt bra i väta om man har en mjuk gashand, och är som andra moderna sportdäck riktigt bra i torrt. De varnar dock tidigt och släpper mjukt när de väl gör det.
Kör i snabb grupp får jag väl tillägga då när jag kör bana.

Är inne på mitt tredje M5 däck nu och har heller aldrig upplevt det som TS upplevde med sitt däck.

Ska vi snacka hala däck så: Metzeler racetec K3 + blött underlag = såphalt! Lånade killens 600rr till jobbet imorse, slirade runt som bambi på hal is, kände mig som värsta crossföraren :banana

Nä, kände mig inte alls kaxig faktiskt :rodnar

Var inne på att köpa K3 till min hoj men nu är jag glad att jag valde fortsätta med pilot power :)

Jag har en uppsättning fälgar med K3 däck och ett med M5:or.
Inte konstigt att du tycker K3 däcken är snorhala, de är ju sk trackdaydäck godkända för gata och inte tillverkade för att ha bra våtgrepp, plus att de måste upp hyfsat i temp innan man kan dra på rejält. Har själv sladdat runt med K3.orna i blött på bana och inte har det varit särskilt roligt, men jäklar vad bra de är i torrt!
M5:orna funkar rätt bra i väta om man har en mjuk gashand, och är som andra moderna sportdäck riktigt bra i torrt. De varnar dock tidigt och släpper mjukt när de väl gör det.
Kör i snabb grupp får jag väl tillägga då när jag kör bana.

Är inne på mitt tredje M5 däck nu och har heller aldrig upplevt det som TS upplevde med sitt däck.

Ja det var just tack vare torrgreppet på bana som jag var sugen på K3, verkar vara helt grymma där, ha nån förmåga att glida sidleds när det släpper istället för såna kast-släpp som jag får med mina däck. Samtidigt vill jag kunna köra till jobbet utan att riskera liv och lem :gnissla

Lösningen är alltså som du gjort, två uppsättningar fälgar :tummenupp

TS borde maila Metzeler (eller återförsäljare) och meddela att det nya däcket känns super, precis som de han haft innan, kanske ökar sannolikheten att de ger med sig...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!