Sjukt dålig balans på höger sida

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Hoj
Inte än
Det är väl lite som att spela fotboll med höger/vänster fot. Blir bara tå-pajj med vänstern...

När det gäller mc-körning är jag löjligt dålig på att luta mit åt höger för att ta högerkurvor. Hur förbättrar man detta? Köra in på ett lagerområde och köra i cirklar åt höger? :va

Bankörning med smc.
Annars är det bara att träna.

Kan trösta dig med att alla brukar vara sämre åt det hållet som man har sin skrivhand.

Last edited:
Ja, lite kurser med SMC, så ska du nog se att det blir lite bättre.

Last edited:
Du känner kanske rädsla för ena sidan. Jag har samma problem isf. Bara att tänka på blick och gas och sen bara trycka ner den mer än du vill. Tillslut minskar det men du kommer alltid vara bättre på en sida. Smc behöver du inte gå för att lösa det problemet men det är alltig nyttigt och jävligt skoj

Blicken! Gjorde stor skillnad för mig.
Tänk inte på styrningen och titta så långt ur kurvan som möjligt..

Du känner kanske rädsla för ena sidan. Jag har samma problem isf. Bara att tänka på blick och gas och sen bara trycka ner den mer än du vill. Tillslut minskar det men du kommer alltid vara bättre på en sida. Smc behöver du inte gå för att lösa det problemet men det är alltig nyttigt och jävligt skoj

Fördelen med att träna på bana är ju att det är väldigt mycket kurvor per kilometer, och med SMC att man får en instruktör som kan ge bra tips och råd. :)

Det är exakt som fotboll ja, och precis som i fotboll så kan man öva upp det.

Men precis som i andra sporter så måste man känna till tekniken för att öva upp någonting, annars är det svårt att nå en viss nivå. Det bästa är som tidigare skrivits; gå en smc kurs.

I kort ska en sväng tas på följande sätt;
- Flytta röven så du sitter på ena skinkan, svänger du åt höger sitt på vänster skinka
- Flytta med överkroppen och ha huvudet långt ut
- Motstyr i rätt läge (sväng styret åt vänster om du ska svänga till höger)
- Håll jämn gas med samma lutningsvinkel genom kurvan
- Motstyr upp hojen (sväng styret åt höger)

En väldigt enkel första koll: Vad gör du med armar och händer, och gör du lika åt båda håll?

Vad har du för hoj, då...? Du har väl inte en BMW eller en Guzzi eller någon annan skit med längsmonterad motor som gör att den beter sig olika åt höger och vänster...?

SMC? Var ligger detta?

i love SH.png

Påminner mig om när jag skall åka slalom, är skitkass att svänga vänster pga ett kass knä, var så jävla orolig när jag börja köra mc på riktigt att jag skulle ha svårt att svänga vänster men icke. Lita på dina däck!

Last edited:
Kan kännas lite bökigare åt höger eftersom du har gasen där också.. så det blir lixom ett till moment att göra med den handen än att bara "trycka" på styret..

Men som folk redan skrivit, bara att nöta så ger det sig med tiden.

Jag måste nog bli medlem i SMC och ta deras steg 1-4 kurs då jag inte vågar lägga ner hojen eller ha fart genom kurvan. Fick hjärnspöken efter olyckan förra året när det släppte i en kurva utan anledning (gick inte fort så jag tror på något gegg på vägen).

Just nu är det roligare att åka hoj rakt fram.....

Last edited:
Jag är vänsterhänt och har problem i vänster kurvor. Så den teorin stödjer jag.
Själv tränar jag i varje vänster kurva. Placerar mig långt åt höger innan sväng. Tittar igenom kurvan.
Tvingar mig själv att inte slå av gasen i kurvan. Vilket min hjärna gärna vill!

Vad har du för hoj, då...? Du har väl inte en BMW eller en Guzzi eller någon annan skit med längsmonterad motor som gör att den beter sig olika åt höger och vänster...?

Vafan! :arsele hehe

kan säga att min guzzi tog min knäskraps oskuld utan problem :) värre är det kanske ned de där hängpatta räsern BMW.

nä men han bör kanske se över däck så allt är Oki. Annars känns det lite obehagligt oavsett

Vafan! :arsele hehe

kan säga att min guzzi tog min knäskraps oskuld utan problem :) värre är det kanske ned de där hängpatta räsern BMW.

Jag tänkte i första hand inte på möjligheten till lutningsvinkel, utan mer på de fysikaliska egenskaper man får "på köpet" med en längsmonterad motor. Alltså olika beteende åt höger respektive vänster vid gaspåslag / avslag.

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...