Sjukskrivning och avgångsvederlag

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Sporthoj vet ju det mesta så jag frågar här innan jag ringer till försäkringskassan imorgon.

Följande scenario har inträffat: Jag har jobb till 31/8. Sen får jag tre månaders arbetsbefrielse alltstå till 30/11.
Men jag bröt fingret och blev sjukskriven den 12/8 tills 3/10.

Hur funkar det med försäkringskassan?
Har sökt men det står bara massa om avgångsvederlag och a-kassa.
Surt om jag får offra drygt en av mina månadslöner jag förhandlat mig till istället för sjukpenning.

Nån som vet? Eller varit i liknande situation?
Vad skulle hända om jag inte säger något och får lönen som vanligt från arbetsgivaren sen pengar av försäkringskassan? Antar att avgångsvederlag räknas som inkomst?

Vad jobbar man som om man blir sjukskriven för ett brutet finger?
Konsert-pianist?

Det är väl bara att skriva avgångsvederlaget som bonus, så slipper du att det blandas ihop med lön. Bonusen kan ju dessutom betalas ut när som helst...

Edit: Kanske ska tillägga att jag inte VET...

ursäkta mmin fräkhet men vafan är det för yrke du inte kan geom föra utn pekfinger? gigalo?

Men ser ni inte?
Han är ju didjäj, då måste man ju skratcha me fingrarna.
De har ja hört på radio, sådeså.

Proktolog är en försvenskning av engelskan men yrket existerar inte i sverige utan sysslar man med tarmar är man gastroenterolog. :mattias

Så om man är en notorisk korvätare så är man en...en...gastroenterolog?
Lyssna på den Korvgubbe! ;)

Inte konstigt att 20% av den svenska arbetskraften är sjukskrivna om man kan sjukskriva sig för ett brutet finger... Helt tydligt att sjukersättningen är för hög.

Ja, läkare och arbetsgivare borde komunicera lite mer... Finns väl alltid något man kan göra utan just det fingret....

Inte konstigt att 20% av den svenska arbetskraften är sjukskrivna om man kan sjukskriva sig för ett brutet finger...

ex. snickare kan ha svårt att arbeta med brutet finger, jösses vad ni klagar, ni stämmer säker in i kören som säger att den som haft hjärtinfarkt ska vara sjukskriven en dag osv., saker och ting kräver sitt för att läka, det tar sin tid, har ni bråttom till graven eller?

Finns väl alltid något man kan göra utan just det fingret....

så en operasångare ska bli vaktmästare när han är förkyld en dag?, blir drygt ifall arbetsgivarna ska uppfinna nya saker att utföra vid varje kortare sjukskrivning...

Last edited:
Sjukpenning kan man ha rätt till om man förlorar inkomst pga sjukdom...
Förlorar du någon inkomst?

Last edited:
ex. snickare kan ha svårt att arbeta med brutet finger, jösses vad ni klagar, ni stämmer säker in i kören som säger att den som haft hjärtinfarkt ska vara sjukskriven en dag osv., saker och ting kräver sitt för att läka, det tar sin tid, har ni bråttom till graven eller?
Nä men vi vill kanske inte vara samhället till last mer en nödvändigt

så en operasångare ska bli vaktmästare när han är förkyld en dag?, blir drygt ifall arbetsgivarna ska uppfinna nya saker att utföra vid varje kortare sjukskrivning...
Du är ofta sjukskriven va eller kanke mellan två jobb för det mesta

Du är ofta sjukskriven va eller kanke mellan två jobb för det mesta

nej, har hitills varit anställd av samma företag i 16 år

en del inser inte det merarbete som det medför att leta nya arbetsuppgifter till folk i tid och otid, ok vid långa sjukskrivningarna, handikapp osv.

"Nä men vi vill kanske inte vara samhället till last mer en nödvändigt"

folk är inte vanligtvis en last för samhället

Last edited:
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back