sjuk igen.. varför blir jag sjuk hela tiden??

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Det är otroligt märkligt. På sommarhalvåret är det aldrig några problem, frisk som en nötkärna. Men på vintern är jag mer eller mindre rosslig hela tiden med regelbundna svackor med feber och "stannahemmafrånjobbet tvång" Försökte börja träna styrketräning förra vintern med det var helt döfött. Funkade ett par veckor, sen blev jag liggandes.. vänta ett par veckor tills det känndes bra, sen likadant igen. Igår tog jag ur mig alldeles fullständigt på motarden.. och se, som ett brev på posten sitter jag här varm som en kamin och mår kasst :mad:

Det är skitjobbigt dels för att jag hatar att vara stilla, dels för att vi har grymt mycket att göra på jobbet och chiiifen blir nästan förtvivlad varge gång jag insjuknar.

nån med någon bra idè?

Dags för en läkarundersökning och provtagningar....du kanske bär på ett virus..??

Prova att gå till ett sjukhus! Dom kan ta testar o kolla massa värden o shit!

Annars gäller det att äta bra, sova ordentligt o röra på sig!

har varit på sjukan ett par ggr, dock inte i år. Alltsom oftast säger dom : du har blivit drabbad av ett virus, det finns ingen medicin. Gå hem och vila dig.

jävvla skit! Eländet ligger i släkte, eller iaf är min fader likadan. Vi går och rosslar och nyser hela vintern. Morsan eller syrran är aldrig sjuka.. :mad:

Jag har för tillfället likadant. Började som en liten förkylning, så vart man frisk och börja vara lite aktivare, men då dagen efter kommer feber och man mår apa, sen mår man krassligt en vecka, sen är det rätt okej tills man som jag gjorde, körde lite cross, inte alls jobbigt. Feber igen. Sitter nu här med min feber. Har vart på sjukstugan och fått ta näsprov :näsblod (tyckte den passade) Och halsprov som visade negativt på, medans näsprovet skickades iväg till karolinska.

Och så har jag en sak jag aldrig tidigare varit med om, högersidan av halsen, inte i halsen, utan musklerna / blodådrorna typ svullnar och är jätteömma, gör ont när jag vrider på huvudet. Massa konstiga bulor och knölar som dunkar och gör allmänt ont, skitkonstigt. Ändå kände "doktorn" på halsen. Den doktor som förövrigt sagt nej till kortisonsprutor, medans en proffessionell axel/arm kille slog i 3 sprutor driekt och rekomenderade 8 till :3freak

ahh jag som tyckte synd om mig som sutti här hela dagen med yrsel o huvuddunka :pannkyss

min chif bli inte heller glad men de ska man ju inte bry sig i..

tacka gud för internet när man e sjuk :Bugar

Min rygg sa upp sig i dag så det var bara o skippa jobbet efter halva dagen.
Så nu är det bara o plana ut på soffan och hoppas på att de går över.

Utan internet hade det varit olidligt!!

Gomiddag broder.. är jag inte fökyld så är jag pajj i ryggen.. rör på dig så mkt du kan! Enda som hjälper (mig iaf)

HenRRik skrev:
Det är otroligt märkligt. På sommarhalvåret är det aldrig några problem, frisk som en nötkärna. Men på vintern är jag mer eller mindre rosslig hela tiden med regelbundna svackor med feber och "stannahemmafrånjobbet tvång" Försökte börja träna styrketräning förra vintern med det var helt döfött. Funkade ett par veckor, sen blev jag liggandes.. vänta ett par veckor tills det känndes bra, sen likadant igen. Igår tog jag ur mig alldeles fullständigt på motarden.. och se, som ett brev på posten sitter jag här varm som en kamin och mår kasst :mad:

Det är skitjobbigt dels för att jag hatar att vara stilla, dels för att vi har grymt mycket att göra på jobbet och chiiifen blir nästan förtvivlad varge gång jag insjuknar.

nån med någon bra idè?
Kolla upp halsmandlarna !
Hade samma skit för ett par år sedan, till slut slet läkarna ut halsmandlarna, som visade sig vara kassa.

Dom hjälper ditt immunförsvar, men blir dom dåliga (inte ovanligt) så sabbar dom immunförsvaret istället (dom jävla förrädarna).

Efter jag blev av med dom så försvann problemen, och dom få gånger man blivit krasslig sen dess har gått över fort p.g.a. ett friskt immunnförsvar.

Testa detta:
vitlök/C-vitamintabbar ( finns på ICA billigt) 1/dag (resten av våren )

C-vitamin brus, första veckan 3-5 om dagen ! sedan 2 om dagen 2-3 Veckor

Färsk ingerfära, riv ner i maten så ofta du kan, alt riv ner en liten hög, smäll in i munnen och sköj ner innan maten, gärna 2ggr om dagen några veckor.

zink : köp en burk zink o ta en om dagen tills den är slut.

Glutamin: en rejäl matsked om dagen, obs kolla runt efter pris om du ska ha detta då det skiljer rejält.

Kan låta mycket men jag har hållt mig o min dam friska hela vintern....

De 3 första MÅSTE du köra ;)

4 är nog bra med och inte så dyrt

5 är kanon för imunförsvar men dyrt.

Mvh Micke

Kolla upp detta.

Precis samma sytom som min immunsjukdom (har brist på IGA, men det finns flera grupper), fick 10 till 15 luftrörsinfektioner under vinterhalvåret pga detta, har blivit betydligt bättre tack vara medicinering, t ex luftrörsvidgande inhalatorer och pencillin vid bakterieinfektioner.

http://www.sos.se/smkh/1999-29-104/1999-29-104.htm

När det var som värst (innan jag fått rätt diagnos) var jag sjuk två veckor, jobbade två veckor osv...helt omöjligt i längden. Är betydligt bättre på sommaren, ju varmare desto bättre.

Veta mer, pm:a

Edit. Har du svår hosta, rethosta som sedan övergår i torrhosta :va

Last edited:
En hel del dolt mögel (toxiska gaser?) satte troligtvis ned mitt immunförsvar förra vintern, då jag drog på mig en långvarig luftvägsinfektion + feber varje vecka i princip.

Fattade det först när jag skulle plocka bort några böcker i en hylla och fann skiten. Sedan dess har jag inte haft några större problem! Och detta trots att ett allergitest visade att jag absolut inte var allergisk mot någon mögeltyp.. Men går det lite i släkten som du säger får du nog kolla upp mer noggrant. Usch iaf. :3freak

Särskilt högriskskydd.

Har man en diagnostiserad sjukdom som gör att man kan förutsätta att man är hemma ifrån jobbet mer än 10 tillfällen på ett år så kan man ansöka om att slippa karens.

Jag har fått det beviljat men detta är inget som Försäkringskassan vill informera om. Deras ansökningsblanketter finns inte på hemsidan utan man får ringa och be om dem, ett läkarintyg krävs så klart också.

Har man väl fått det beviljat så spelar det ingen roll om man är hemma pga huvudvärk eller luftvägsinfektion etc.

Last edited:
HenRRik skrev:
Det är otroligt märkligt. På sommarhalvåret är det aldrig några problem, frisk som en nötkärna. Men på vintern är jag mer eller mindre rosslig hela tiden med regelbundna svackor med feber och "stannahemmafrånjobbet tvång" Försökte börja träna styrketräning förra vintern med det var helt döfött.

nån med någon bra idè?

Välkommen i klubben :tummenupp

Din kropp håller på att bygga upp immnunförsvaret för att klara fågelinfluensor m.m., man kan bara bli bättre genom träning :mattias

alla överlevde inte digerdöden :brinnerup

så hoppas du inte hänger läpp för lite förkylningar :)

Last edited:
Jag blev sjuk på dagis i en månad, jobbade med feber typ 4-5 dagar ibland (jobbar man på dagis så kan man göra så hehe)
Började sen äta mer frukt o vitaminer och har inte varit sjuk sen jag började med allt...

Vitaminer kan du skippa om du äter hyffsat normalt. Det finns inget vitaminbrist i sverige, utan det har läkemedelsbolagen fått svensson att tr, eftersom dom tjänar grymma pengar på det.

Varför blir man sjuk på vintern? Jo, för att man umgås tätare inpå andra människor eftersom vi är inomhus mer och därmed smittar varandra lättare. Så enkelt är det.
Det där som mamma alltid sa om att "ta på dig kläder så att du inte blir sjuk" stämmer inte. Det krävs en nedkylning av din kroppstemperatur för att man ska bli mer sjuk av kyla. Nedkylning är inte samma sak som att inte ha halsduk och småfrysa lite.

Du kan däremot kolla med läkare så att det inte är nåt tjall på systemet.

Jag har med hållt på så här hela vintern, blandat rinnande näsa, en period hade jag kraftig yrsel, då jag var hemma en vecka från jobbet. nu 2 veckor senare är jag hemma med grym huvudverk och feber och muskelvärk.
Jag har varit och tagit en miljard prover på vårdcentralen, blandannat det mycket härliga näsprovet någon pratade om tidigare. :näsblod jäklar vad det rinner i ögonen när dom tar det. Alla mina provsvar har visat normala värden.
Idag skulle jag ringa till läkaren igen. men hur lätt är det att öht. komma fram när dom har 1 EN timmes telefontid. :mad:

juha01 skrev:
Det finns inget vitaminbrist i sverige, utan det har läkemedelsbolagen fått svensson att tr, eftersom dom tjänar grymma pengar på det.
.

Hm..det är mycket vanligt att :tuttar får järnbrist m.m i samband med rikliga menstrautioner därav är ett tillskott av vitaminer viktigt. Personer med benskörhet bör också ha extra tillskott av kalk för att ge några exempel.

Jag fick i samband med mina infektioner B12brist, drabbar vanligtvis äldre, men då immunförsvaret är nedsatt så blir det som en ond spiral.

crashtestdummy skrev:
Jag har varit och tagit en miljard prover på vårdcentralen, blandannat det mycket härliga näsprovet någon pratade om tidigare. :näsblod jäklar vad det rinner i ögonen när dom tar det. Alla mina provsvar har visat normala värden.
Idag skulle jag ringa till läkaren igen. men hur lätt är det att öht. komma fram när dom har 1 EN timmes telefontid. :mad:

:gnissla det där kittlas.. Fick vid ett tillfället 4! st i varje näsborre (två var bedövning, två var för prover) fy fan det var så jädra äckligt :zpy.

Ang 1 timmes telefontid. :hej och välkommen till sjukvårdens underbara värld

Last edited:
jag har samma problem. är frisk i 3 veckor sen e man sjuk i 1 vecka sen börjar det om ricktigt trött på detta nu. det konstiga är att problemen börja samtidigt som jag börja träna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT