SJ och husdjur

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag ringer som en efterbliven säl till SJ för att kanske få prata med någon.
Går inte alls bra, de har bara alternativ som innebär att jag ska knappa mig fram igenom skiten.
Saken är den att vi ska upp till norr över jul och måste veta om vi kan ta katterna med oss på tåget. Helst en egen kupé, eftersom katter skiter och tjejer kan ha barn i magen.
Vart fanken ska jag vända mig för att ens få veta nåt om deras djurpolicy?

När du bokar på nätet så får du välja vagn "djur tillåtet". Det finns såvitt jag vet inga kupéer där ..

Har du gått in på SJs hemsida och sökt på husdjur i sökrutan? Du får lite info om hur du kan boka husdjur då.

Bor du inte kvar i Skellefteå? Finns det fler breddgrader norr om den stan? :hihi

Hemsidan?
Google?
Lokala resecenter?

Hur många timmar ska ni sitta på tåget?(förutsatt att det inte stannar i 567timmar då)
Katter klarar sig flera timmar, de somnar till sist......

det finns en möjlighet att finns kupe för mäniskor med djur beroende vad för tåg det är men det vet dem inte i förväg. när du beställer biljett kan du fylla i att du vill sitta på djurvänligt säte, men du får då inse att det kan finnas hundar och flera katter där oxå. om du inte vill reservera en plats finns det alltid djurvänliga säten i dem obokade vagnarna. jag åker med min hund på tåg ibland och det har funkat hittills, så länge alla har koll på sina djur. och det där med att det finns kvinnor som är gravida, då måste dem ta på bajset om dem ska få i sig "det farliga", så det är ingen fara. parasiter flyger inte.

Bor du inte kvar i Skellefteå? Finns det fler breddgrader norr om den stan? :hihi

Hemsidan?
Google?
Lokala resecenter?

Hur många timmar ska ni sitta på tåget?(förutsatt att det inte stannar i 567timmar då)
Katter klarar sig flera timmar, de somnar till sist......

Nej, vi är fjollträskare numera.
Tåg tar typ 14 dygn att åka, bil tar kanske 9 timmar, men det är inte säkert att vi får skiten att fungera bra innan vi åker upp.
Dessutom känner jag mig, trots att jag liksom 80% av Sveriges manliga befolkning tror att jag är över medelgod på att köra bil, lite brydd för magen och det som däri dväljs.
Jag vill som inte ta några risker gällande det.

Ah! Tack som fan!:tummenupp

Last edited:
Men OH MY GOD! Ska ni till Nordpoolen? Varför ta med katter? 14 dagar kommer ni ju runt jorden på :banana

Men inom Sverige va?

Men OH MY GOD! Ska ni till Nordpoolen? Varför ta med katter? 14 dagar kommer ni ju runt jorden på :banana

Men inom Sverige va?

Jag snackade naturligtvis skit (som vanligt) om att det tar så lång tid, det tar typ 12h att åka upp med tåg. ;)
Snabbare med bil.
Men måste ju isf veta att den klarar resan, naturligtvis även att damen gör det.

Ta bilen om du inte vill att damen ska föda i en av SJs djurvagnar för att nån jävla spårväxel frusit

Problemet som jag ser det är att det tar (Tid enl SJ tidtabell)*2 om man har tur(normala förseningar på några timmar vid jul + resa till/från de ställen SJ tycker det är lämpligt att dumpa folk ute i skogen (bastuträsk) )
och *3 eller 4 om man har otur(SJ har ju, de senaste åren inte direkt nått bra resultat att visa över att man kan hantera svensk vinter)

En bra karl reder sig själv så lite stillestånd ute i vinterskogen ska inte vara ett problem. Man kan ju gå ut och röja spåret eller ha en batteridriven varmluftpistol med sig så man kan tina spårväxeln. ;)

Gäller att tänka på flera scenarion.
Campingutrustning?

Glöm ej toapapper och extra par strumpor.

Problemet som jag ser det är att det tar (Tid enl SJ tidtabell)*2 om man har tur(normala förseningar på några timmar vid jul + resa till/från de ställen SJ tycker det är lämpligt att dumpa folk ute i skogen (bastuträsk) )
och *3 eller 4 om man har otur(SJ har ju, de senaste åren inte direkt nått bra resultat att visa över att man kan hantera svensk vinter)

Inga problem, de ska ju ta med sig sina katter som nödproviant. :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!