sjögång på E4:an= hjullagersbyte?

Shirano

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 600
Hej alla experter!

Är u inte den mest teknsikt lagda personen, därav detta inlägg. Jag drog upp från Vänersborg till Linköping igår och efter ca 7 mil kändes det att det slog nånstans vid backdäcket, kändes som punka nästan. Stannade till och kollade men luft fanns. Kom till Mullsjö och då började mc:n wobbla lite, körde i tillåten hastighet kan sägas också. Tänkte att det kanske kunde vara att däcket var lite skevt, för jag hade spänt kedjan ett par dagar innan ( men hade provkört efteråt och inte känt något), sen ska däcket, enligt markeringarna på svingen, vara rakt.
Men det fortsatte wobbla genom hela jönköping, men när jag kommer ut på E4:an slutar det helt plötsligt och det känns ingenting. Men efter ett par mil så var det som någon tryckte på en knapp och så började det wobbla igen, vid samma hastighet. så höll det på hela vägen och när jag kommer in i linköping låter det som metall skrapar mot metall när jag lutar cykeln åt höger. Har vickat på bakdäcket och det glappar, kan man då utesluta allt annat och köra på att det är hjullagren som är problemet? det jag inte fattar är att ibland känns det inte alls för att senare vara som en eka på ett blåsigt Vänern. Om det nu är hjullagersbyte som står för dörren, hur mycket bör man punga ut för att få bytt sånt på en verkstad? kan säga att jag kör en CBR 600-99. Hur "länge" är livslängden för hjullager?

Är tacksam för alla synpunkter som kan få problmet löst.
 
Vi kan börja med en fråga för att underlätta ett korrekt svar av någon kunig.... hur lång har hojen gått?
 
Kan vara hjullager oavsett om mätaren står på 300 mil eller 9000 tusen.

Den är ju 10 år gammal, så vad det står där spelar väl ingen roll om man inte ens vet om det är bytt tidigare.

Glappar hjulet i sin bakaxel så är det hjullagret.

Kan ju också vara svinglagret, då glappar svingen i sin infästning.

Verkstadspris är för mig okänt tyvärr.
 
Hade wobbel på min på motorvägen men inte annars och bara i hastigheter över hundra. Fick rådet med svinglager, styrlager, framhj lager och bakhj lager. Startade med bakhj lagret och styrlagret. Sedan försvann wobblet ;-)
Styrlagret betalade jag vitt ca 1.500EK för ditsatt och klart. Bakhj lagren var 500SEK ditsatt och klart men då kom jag med löst hjul till verkstaden. Har dock inte en sporthoj utan en Dominator om det påverkar priset kanske.
 
hojen har gått 3800 mil och jag vet inte om det är bytt tidigare, troligtvis inte. Det här med svinglager, kan man se någon skillnad på om det är hjullager eller svinglager? priset lät ju ghelt vettigt, om det nu är det. Men han wobblar även när jag krypkör.
 
I runda slängar 600kr m lös fälg och 1000kr med hela knarren.. för lagerbyte

Med skurna lager känns det som punka!
 
Råkade ut för samma sak någon gång i forntiden, med flicka, tält och semesterpackning bakpå, under en omkörning. gungade så jag knappt visste vad som var fram och bak... Fanns inte en chans att jag skulle köra de 100 meter som var kvar till en parkering.
Tog med hjulet till närmaste mc-verkstad och bad de fixa men utan att det blev onödigt dyrt. De bytte det skurna lagret för en mycket överkomlig summa pengar. Mindre än ett år senare var det dags igen, var på väg till österrike och 4 mil hemifrån i ösregn brakade hjullagren. Bytte själv denna gång i dikeskanten, och bytte alla lagren...
Se till att alla lager i hjulet blir bytta är mitt råd.
 
Kommer det bajs i lagret, så är det ajöss.
Oavsett körsträcka.
En enkel operation att byta.
Särskilt om man köper standardlager.
Köper man dem som original reservdel, så kan de kosta vad som helst.
När jag var ung och oerfaren köpte jag hos MChandlaren.
Fick tipset att åka till järnaffären nästa gång.
"Nästa gång" var en renovering av en CB750K.
För samma pris som jag gett för nylonbussningar till svingen och nya hjullager till CB900Fen fick jag nållager till svingen, SKFlager till hjulet, bromsbelägg och ett bakdäck.

Samma sak med packboxar till framgaffeln.
Jag köper hydraultätningar.
Bättre kvalitet till lägre pris.
Påstås att de kan ge högre initial friktion (klistra mot benen), vilket ger okänsligare fjädring.
Jag brukar dock passa på att polera gaffelbenen vid boxbyte.
Känns bättre.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top