Självtonande visir

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
R1-01 (såld...)
Finns det någon tillverkare som gör självtonande visir till exempelvis Arai hjälmar, eller någon film man kan klistra på?
Alltså samma funktion som finns på vissa glasögon.

Svep skrev:
2200619 Finns det någon tillverkare som gör självtonande visir till exempelvis Arai hjälmar, eller någon film man kan klistra på?
Alltså samma funktion som finns på vissa glasögon.

Det hade ju varit grymt bra!

FogCity tillverkar en film som man klistrar på insidan av visiret, mot imma. De har en modell som mörknar då det är ljust och vice versa. Har bara testat den "enfärgade", och den funkar bra i alla fall. Vet att MC-boden i Stockholm säljer såna.

HansJ skrev:
2200642 FogCity tillverkar en film som man klistrar på insidan av visiret, mot imma. De har en modell som mörknar då det är ljust och vice versa. Har bara testat den "enfärgade", och den funkar bra i alla fall. Vet att MC-boden i Stockholm säljer såna.

Gutt! Ska kollas upp!

Som HansJ sa så har Fogcity en film man klistrar på insidan, typ pinlock. Dock är den rätt dyr, ca 550:- ( Den fotokromatiska alltså)

Bra och bra, det fungerar men det hjälper knappt tycker jag. Får kisa som en tok när jag får solen i ögonen iallafall. Väljer hellre mitt svarta visir.

Det var några Högskole elever som gjorde ett fungerande visir för något år sedan.

Endast två problem, det var eldrivet (batteri) har jag för mig och att Ljust -> Mörkt var "enkelt" att fixa medans Mörkt - > Ljust tog förlång tid (flera sekunder) och när man körde in i t.ex en tunnel vart man i princip blind i ett par sekunder... :rolleyes:

Men de kommer nog något väl fungerande om något år, de hade patent på systemet och jobbade med någon tillverkare på att få sakerna att lira. Men det var ju ett tag sedan...

Hi-jackar tråden lite och frågar alla dom som kör med spegel/svarttonade visir hur ni gör när ni kör in i en tunnel på t ex en motorväg/landsväg ?

Köra med visiret uppe i 100 är väl ingen höjdare, så hur gör ni ?

lorkan skrev:
2200883 Hi-jackar tråden lite och frågar alla dom som kör med spegel/svarttonade visir hur ni gör när ni kör in i en tunnel på t ex en motorväg/landsväg ?

Kör med mitt svarta visir nere, är ju inte direkt kolsvart inne i tunneln. Tycker man det blir för mörkt så lyfter man på det, köra 500 meter med visiret uppe överlever man ju..

lorkan skrev:
2200883 Hi-jackar tråden lite och frågar alla dom som kör med spegel/svarttonade visir hur ni gör när ni kör in i en tunnel på t ex en motorväg/landsväg ?

Kör med spegelglas på crossbrillorna. Kör med dem på eftersom att alla tunnlar jag kört genom har varit belysta med gula lampor. Funkar bra alltså. Sen så ger inte spegelglas samma "solglas"effekt som tonade.

Flubber skrev:
2200900 Kör med spegelglas på crossbrillorna. Kör med dem på eftersom att alla tunnlar jag kört genom har varit belysta med gula lampor. Funkar bra alltså. Sen så ger inte spegelglas samma "solglas"effekt som tonade.

Okej, vet du detta genom egen erfarenhet eller ryktesvägen ? Spegelvisir är ju isåfall bättre att köra med..

läste i ny teknik att dom skulle börja serie tillverka "riktigt" fotokromatiskt (typ svetts hjälm) inom en snar framtid.Tydligen har dom löst dom flesta problemen, jag läste att det främst skulle börja tillverkas för MC visir och fordon industrin...

lorkan skrev:
2201004 Okej, vet du detta genom egen erfarenhet eller ryktesvägen ? Spegelvisir är ju isåfall bättre att köra med..
Erfarenhet.. :tummenupp
Btw, har tonat på min intergralhjälm, har aldrig kör i tunnel med den (på moppetiden när man inte stack iväg så långt) men kan tänka mig att man ev måste fälla upp då.

lorkan skrev:
2201004 Okej, vet du detta genom egen erfarenhet eller ryktesvägen ? Spegelvisir är ju isåfall bättre att köra med..
jag kör med spegelvisir och tycker väl att det funkar i tunnlar... på kvällen/natten, när det ska köras, tar jag dock fram mina gula skyddsglasögon och kör med visiret öppet, det blir jätte ljust och fint :tummenupp

Lånar tråden LIIITE, är det någon som vet var man kan köpa briller till crosshjälemn med spegelvisir? Har tittat i dom flesta kataloger utan resultat...Är det någon som knakse vet någon hemsida eller så? //Tacksam för svar!

EDIT: Såg nu att tråden var ganska gamal och att jag stavade som en kratta, men det gör nog inget va!:näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman