Situation Stockholm

anttas

För mycket pengar för lite fritid
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Yamaha ärrett
Dags för oss i Stockholm att göra något åt bansituationen?
Nyligen hemmkommen efter att ha spenderat 1 vecka i Finland kan jag
återigen konstatera att vi i vår kungliga huvudstad Stockholm inte har mycket att stoltsera med
vad gäller racing banor för mc/bil.:arsele
Dags för oss intresserade utövare motionsåkare samt tävlingsåkare att
börja kräva några åtgärder från myndigheternas sida,
dom styrande måste väl ändå inse den betydande
ekonomiska vinningen i att anlägga en racingbana i anslutning till huvudstaden?
Iform av motorintresserade turister som spenderar sina semesterpengar:fyllisar i vår region.
Kan Stockholm gå ut med att vara Capiol of Scandinavia
så ska vi väl ha en racingbana som håller Sm klass.
Jag själv är en fanatisk motionsåkare åkte en bana i Finland
som heter Kemora ligger i mellersta finland Österbotten
ca.45 mil uppåt från Åbo längs med kusten,
i det närmaste ett ställe som ligger ingenstans.
En bana som är byggd 1983 och förlängd till dagens längd 2723 meter.
Huvudläktare för 3000 pers. med tak samt depåläktare för ca.1000 pers.en campingplats 80 husvagnar,cafe med ölrättigheter.
http//www.kemora.fi
tyvärr är hemsidan endast på finska.
Nu lär det inte bli någon bana byggd till nästa år så...
Jag tänkte kolla intresset för nästa år-07 vecka 29 eller 30,dagspriserna på free practice ligger på 40 euro men om man blir några st.
kan man hyra hela banan för 400
euro/dag då är man säker på att få åka dom dagar man bokar.
Dom som är intresserade kan få grupprabatter på Viking line / Silja / Sea wind men en tur-retur biljett Sthlm-Åbo med mc
samt hyttplats ligger kring 1000 Kr med grupprabatt
ca 800Kr,boendekostnader kan jag kolla men jag skulle kunna gissa på i detta skede runt
1000 kr/3 dgr.skapligt boende.
Ca 3000 Kr/3 dagar.
Om det finns intresserade kan ni kontakta mej på anttas@hotmail.com:yoparty

anttas skrev:
2341683 Dags för oss i Stockholm att göra något åt bansituationen? ....

Så vitt jag vett finns det en grupp i Stockholm, bestående av bl.a VV, Polis, SMC, mf. som jobbar med denne fråga sedan en tid tillbaka...

- Och det är ju bra det, tyvärr känns det väl som att det inte har gett resultat än..

Det är flera frågor som stör, bl.a miljö avgassar bullar och dylikt.
Jag har dragit i lite politikera om möjligheten att etablera nått runt cross banan vid Arlanda - men, tyvärr anser man att miljön är överbelastad där redan. Så vi måste ha nya politikare!

Hursomhälst sku det vara vettigt att börja med att göra en reel business plan på en Stockholms bana.
Så har vi några vassa Venture folk här på sporthoj.com som kan dra gång i detta? Jag sku gärna konsulta i denne process och sen ta planen med när SMC Riks sen kan börja en turne hos myndigheter och ev. riskkapitalister.

:va det kan gå bra :)

Det är en jävla tur att det aldrig kommer bli en kommunal bana i Stockholm. Skattemedel borde gå till viktigare saker och inte till att konkurera bort profesionella aktörer som t ex Viking Motorpark i Enköping. Vad tar det dit, 30 minuter?

Dags att lägga ned 70tals-flumet-vi-ska-bara-ha-men-någon-annan-ska-betala. Usch !!

twinner skrev:
2342349 Dom plöjer ner 3 Milj på kameror som plåtar bilar istället.

Juhu...

och varfor sku VV pröjsa för att vi ka få en bana - dags att acceptera att det kanske inte blir så - och att vi själva måste få en hållbar ekonomi i en eventuel anläggning..

Det är det jag efterlyser - några som kan göra en kalkyl som håller till inköp av tomtmark, bygge, drift och sånt.. Ekonomin ska nog baseras på att anläggningen finansierar sig själv - annars är det nog liksom en död ide!

Det borde ju gå att bygga en motorbana på samma sätt som en golfbana genom att sälja andelar och på så vis få in pengar till bygget kanske inte allt men en del iallafall.

t.e.x andelens storlek = storlek på rabbaten på bandagar typ

20 000:- = fri körning
10 000:- = 300:-/dag
5 000:- = 500:-/dag o.s.v

dessa siffror är endast ett förslag och kan vara större eller mindre men säg att 200 personer köper andelar för 10 000:- styck så får man ju in
2 000 000:- jag har ingen aning om hur mycket/lite man får för det men det är ju en start i allafall

Galne Dansken skrev:
2342448 Det är det jag efterlyser - några som kan göra en kalkyl som håller till inköp av tomtmark, bygge, drift och sånt.. Ekonomin ska nog baseras på att anläggningen finansierar sig själv - annars är det nog liksom en död ide!
Nu finns det ju planer att på att bygga en bana ca: 30 minuter med tåg från Stockholm C (eller ca:45 min med bil), så varför inte stödja den? Att en bana blir bygd närmare centrala Stockholm tror jag inte på, särskilt inte om banan i Enköping börjar byggas.
http://www.vikingmotorpark.com/

#Olsson# skrev:
2342390 Det är en jävla tur att det aldrig kommer bli en kommunal bana i Stockholm. Skattemedel borde gå till viktigare saker och inte till att konkurera bort profesionella aktörer som t ex Viking Motorpark i Enköping. Vad tar det dit, 30 minuter?

Dags att lägga ned 70tals-flumet-vi-ska-bara-ha-men-någon-annan-ska-betala. Usch !!

1. Helt rätt att en bana inte ska finansieras med skattemedel. Å andra sidan ska inte hockeyrinkar och ridhus heller betalas av knegare!

2. Banan i Enköping är än så länge bara en dröm, glöm inte det! Enköping är en jefla PRO-kommun som stolt visar upp sina parker, en racebana ligger inte i fokus där. Det finns tom en skrämmande stor andel invånare som menar att en bana skulle locka till sig massa nya människor och turister som skulle förstöra idyllen. Tänk vad hemskt med en levande kommun som kan dra in turistpengar och få krogar som håller längre än 2 år utan att konka! :va

Viking Motorpark är nog det närmsta vi Stockholmare kan få en bana, bara hoppas att de lyckas ro i land projektet.

Dawg skrev:
23465472. Banan i Enköping är än så länge bara en dröm, glöm inte det!
Nja... du ska nog gå in på deras sida och kolla lite om hur långt dom kommit. Oavsett var man bygger här i Svearike så kommer det å ta en jävla tid med alla miljöprövningar å samråd. Så lite mer än dröm är det.

Angående annan lokalisering kring Stockholm.
Saxat från deras detaljplaneprogram:
Dawg skrev:
Flera områden runt Enköping har tidigare studerats för att hitta en
lämplig plats för en motorbana. Tidigare lokaliseringsalternativ har utretts
och avfärdats av olika skäl. Alternativen har haft olika huvudmän, både
Aros Racetrack Development och andra privata företag. Nedan
redovisas de alternativ som har utretts och orsak till att de avfärdats.

- Norr om E18, strax väster om Sagån, Enköpings kommun.
Avfärdades pga närheten till bebyggelse och känslig natur.
- Väster om Sagån, söder om E18, Enköpings kommun. Avfärdades
pga bullerstörningar för småhus.
- Målhammars marker, Enköpings kommun. Avfärdades bland annat
pga dålig tillgänglighet.
- Norr om vägen mellan Västerås och Surahammar, vid
Lillhäradsmasten, Västerås kommun. Avfärdades bland annat pga
dålig tillgänglighet.
- Intill Hässlö, vid Västerås flygplats, Västerås kommun. Avfärdades
pga militär verksamhet och avståndet till E18.
- Skarpnäck, Stockholm. Avfärdades pga att området prioriterades
för bostäder.
- Arlanda, Sigtuna kommun. Avfärdades pga konkurrens med
flygverksamheten.
- Rosersberg, Sigtuna kommun. Avfärdades pga att området
prioriterades för bostäder.
- Tullinge, Botkyrka kommun. Avfärdades pga politisk oenighet och
problem med markåtgång och finansiering.
- Hallstavik, Norrtälje kommun. Avfärdades bland annat pga dålig
tillgänglighet.
- Rörken, Uppsala kommun. Avfärdades pga problem med kommunal
finansiering.
- Almnäs, Södertälje kommun. Avfärdades pga att området
prioriterades för bostäder.
- Hallstahammar- Köping, Hallstahammar och Köpings kommun.
Avfärdades pga politisk oenighet i Hallstahammar.

Last edited:
Bana i Stockholm

Lägg ner allt snack om en statligt finansierad bana!!! Vad är det för fel med det. Det skulle ju dra hur mycket folk som helst både icke stockholmare och turister. Vilket resulterar i klirr i statskassan...! Om Stockholm ska vara med och slåss om Nordens huvudstad nr 1 räcker det inte med att vi har flest vackra brudar per invånare..... Dessutom slipper alla hoj-och bil fantaster att köra av sig på vanliga vägar!!

Det är ganska intressant att läsa alla inlägg om att staten ska bekosta banan. Frågan är sen hur ni röstar i valet. Röstar ni blått så ska ni direkt tänka om då moderaterna absolut inte kan tänka sig att staten ska bygga en bana som sen staten driver.
Personligen så tror jag och hoppas att grabbarna i enköping får till alla rättigheter och att de kan få starta upp en bana. Vet själv att ett liknande projekt är på g i de dalsländska skogarna. Gå in på www.dalslandring.nu så kan ni läsa mer om projektet. Vet att Peter har hållt på med denna drömmen i många år, säkerligen 10 år och till slut får han väl igång denna drömmen.:tummenupp

Jag måste nog också hålla med om att staten inte ska ägna sig åt att bygga och driva RR-banor. Det låter mer som något kapitalet får ägna sig åt...

Jag vet ju hur jag skulle reagera om jag fick veta att staten bygger till exempel en golfbana.

DR-Zätare skrev:
2354025 Jag måste nog också hålla med om att staten inte ska ägna sig åt att bygga och driva RR-banor. Det låter mer som något kapitalet får ägna sig åt...

Jag vet ju hur jag skulle reagera om jag fick veta att staten bygger till exempel en golfbana.

Staten bekostar fotbollsarenor! Vad är skillnaden?

Sen är det massa liv om att en motorbana skulle dra in klirr i kassan till den som bygger den i form av extra turism och så vidare, har man verkligen tänkt till om man tror det?

A-torp har ju en stor fin bana men inte fan frodas krogar o affärer i trakten pga detta, näe, det är bara vi extremt få människor som brinner för detta som har nytta av banor och då måste vi se till att det finns pengar och folk som bygger banan..

Bästa förslaget i denna tråden är nog killen som tyckte man kunde sälja andelar..

Mina 2 cents!

Utan att ge mig in i diskussionen om staten ska stå för kostnaden eller ej så skulle dem ju iaf kunna se över regelvärket så det skulle bli lättare för privata intressen att driva igenom ett motorbana-projekt.

Som det är nu tar det väl flera år med olika tillstånd och miljö kontroller etc. Om de ens kommer så långt...

/N

Blå R1 skrev:
2364754 A-torp har ju en stor fin bana men inte fan frodas krogar o affärer i trakten pga detta, näe, det är bara vi extremt få människor som brinner för detta som har nytta av banor och då måste vi se till att det finns pengar och folk som bygger banan.
Att en bana ska dra pengar till trakten på nationella arangemang är nog att hoppas på mycke. Men om man satsar som i Enköping, Mässor å lite mer vid sidan om tävlingarna och sedan vågar satsa på internationella tävlingar (Oops! så får man ju inte göra som svensk) då kan både banan och en del av omgivningen få del av intekterna. Men risken är stor att den anläggningen blir för dyr att hyra för oss vanliga hojåkare som vill åka på en billig bandag.

2 cents till från mej!

Rekordsommar i handeln
ÄLVDALEN

Det blev en av de bästa somrarna på många år, denna soliga, varma och härliga period som nu tycks vara över. Både från affärer och boende rapporteras omsättningsökningar jämfört med förra året.

Det har varit mycket turister i Älvdalen och omkring 600 motorcyklister som kört på Monztabanan. Mycket turister betyder merförsäljning i affärer, restauranger och för boende.

Älvdalens hemslöjdsförenings butik i Kyrkbyn är en av de butiker som verkligen märkt av det ökade antalet besökare.

- Under juli i år sålde vi för 108 200 kronor, berättar ordföranden, Johan de Vall, med ett stort leende på läpparna. Förra året sålde man för 89 700 kronor samma månad.

Räknat på hela perioden fram till och med juli sålde Hemslöjdsföreningen för 250 000 kronor, vilket är 103 000 kronor mer än samma period förra året. Det är en ökning med hela 41 procent.

- Början av augusti har fortsatt nästan lika bra och vi har fortfarande bra dagskassor, säger Johan de Vall.

- I början av året låg vi länge under fjolårets försäljning, men i maj och juni började vi komma i fatt och i juli passerade vi fjolåret med råge, berättar han.

Den ökande försäljningen beror till stora delar på det ökade antalet turister, men också på att älvdalingarna allt mer tycks upptäcka Hemslöjdsföreningens butik där bara lokal hemslöjd säljs och bemanningen sköts av slöjdarna själva.

Även i livsmedelsbutikerna har omsättningen ökat.

Konsum Norra Dalarnas vd, Mats Lennström, säger att siffrorna är "klart bättre än i fjol" och att det känns mycket bra efter sommaren.

Även Ica Olssons vd, Ola Prins, som tog över efter Sven Leandersson i fjol, är också nöjd och konstaterar en tioprocentig ökning av omsättningen från midsommar och framåt.

- För att inte låta allt för optimistisk kan jag säga att jag är mycket nöjd, säger han.

Hotell Älvdalen har upplevt den bästa sommaren sedan 1980-talet, säger ägaren Anders Lundqvist.

- Beläggningsmässigt har vi en ökning med 30 procent. Ökningen kommer sig av både fler turister och motorcykelåkarna som kört på Monztabanan i sommar.

Björn Rehnström
utskrift tipsa

bjorn.rehnstrom@daltid.se
Publicerad: 2006-08-25

http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1647918

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...