Sintrade belägg till GSXR 1100 -89?

• Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej! Jag är lycklig ägare till en GSXR 1100 -89 sen ett knappt år tillbaka. Jag var och införskaffade ett par Ferodo Platinum (märkta FDB557P KBA61084 486 Platinum på baksidan -om det nu kan vara till någon hjälp) för några månader sedan. Dessa belägg är så vitt jag kan se och förstå sintrade. Blev rekomenderad dessa av handlaren då han hade dem på hyllan och själv har jag dessutom positiva erfarenheter av Ferodo på andra hojar sedan tidigare.

Har emellertid i efterhand fått höra att Suzukis äldre, slitsade skivor eventuellt inte mår så bra (läs; slits elakt snabbt) av sintrade belägg. Hojen skall vårdas åt eftervärlden, dvs ingen bankörning, och därför är det viktigare med livslängd på skivorna än det där sista bettet.

Tänkte ödmjukast be forumets samlade gammelgixxer-expertis om vägledning i frågan. Tror ni på att använda ovanstående eller ska jag beställa original istället? Eller har ni kanske rent av tips på ännu lämpligare bromsbelägg att montera?

Tacksam för all hjälp!
/Björn

Hej! Jag är lycklig ägare till en GSXR 1100 -89 sen ett knappt år tillbaka. Jag var och införskaffade ett par Ferodo Platinum (märkta FDB557P KBA61084 486 Platinum på baksidan -om det nu kan vara till någon hjälp) för några månader sedan. Dessa belägg är så vitt jag kan se och förstå sintrade. Blev rekomenderad dessa av handlaren då han hade dem på hyllan och själv har jag dessutom positiva erfarenheter av Ferodo på andra hojar sedan tidigare.

Har emellertid i efterhand fått höra att Suzukis äldre, slitsade skivor eventuellt inte mår så bra (läs; slits elakt snabbt) av sintrade belägg. Hojen skall vårdas åt eftervärlden, dvs ingen bankörning, och därför är det viktigare med livslängd på skivorna än det där sista bettet.

Tänkte ödmjukast be forumets samlade gammelgixxer-expertis om vägledning i frågan. Tror ni på att använda ovanstående eller ska jag beställa original istället? Eller har ni kanske rent av tips på ännu lämpligare bromsbelägg att montera?

Tacksam för all hjälp!
/Björn

sintrade belägg sliter mycket på skivor över huvud taget, det är "järnfilspån" i dom, så vill du spara skiva så finns det SBS LF-belägg eller DC-belägg, dom är snäll mot skivan.

Sintrade belägg sliter vanligen mer på skivan och de skall absolut inte användas i kombination med gjutjärnsskivor men då jag misstänker att du ha rostfria skivor så fungerar det utmärkt även om det finns pads som sliter mindre.

Last edited:
Men dom beläggen är inte sintrade, inte om dom heter FDB557P. P=platinum, någon form av organiska belägg, dom sintrade heter ST eller CP.

Har inte haft tillgång till nätet över helgen men tackar så här i efterhand för hjälpen ovan. Har själv ingen koll på vad beläggens olika produktnummer betyder men antog att de var sintrade då det är något ingjutet i beläggen som "glimmar". Tvivlar förvisso på att de skulle innehålla platina som namnet antyder, då det lär vara en ganska dyr ädelmetall. Eftersom skivorna mycket riktigt är rostfria så kanske det får bli dessa Ferodobelägg i alla fall, när det så småningom blir dags att byta. Men ska även ta SBS-tipset under övervägande...

Tack för hjälpen hur som helst!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...