Sikket klantarsle man är..tips!?

• Thread starter Thread starter JHE
  • Start date Start date

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tog lös bromskivelåset från framdäcket..Med nyckeln i högra handen öppnade jag kutskåpan bak för att sätta in låset i lilla väskan jag har till låset där. Vad gör man, JO jag stoppar in NyCkel fan i väskan istället och trycker igen. :huvet Efter ca. 5 sekunder står man där som ett dumt fån med bromsskivelåset i handen och inlåsta nycklar. Suck!

Och till råga på allt så har jag bara en nyckel oxå.
Frågan då.....Hur får jag enklast upp låset till kåpan, helst utan att slå sönder skiten.

Tips tack!

P.S Alla kommentarer om min blyfyllda skalle undanbedes (det tar vi i en annan tråd på en annan planet) :3freak

Kan vara olika på årsmodeller men äldre gixxers har en fjäderbelastad "hake" i fram på passagerarkutsen. Pröva att komma åt med ngt lagom smalt verktyg och trycka "haken" åt sidan?

En bra och erfaren låssmed pillar upp låset åt dig om du inte hittar nån annan lösning.

Ibland gör kroppen saker som hjärnan inte riktigt är med på:)

Last edited:
Oh, det där har jag också gjort en gång, det var...skojigt, för alla andra i alla fall.
Jag fick hjälp med att skruva loss sadeln och sedan var det en vajer där under som man kunde dra i vilket öppnade cutsen.

Kan vara olika på årsmodeller men äldre gixxers har en fjäderbelastad "hake" i fram på passagerarkutsen. Pröva att komma åt med ngt lagom smalt verktyg och trycka "haken" åt sidan?

Har prövat det, men har inte tittat närmare på var haken sitter nånstans..men ska pröva lite till och se om man lyckas peta till den.

Kan inte hjälpa dig, men ang låsa in nycklarna. Lyckades lägga bilnyckeln i bagageutrymmet när jag skulle stoppa in en cd i cdväxlaren, när det var gjort stängde jag luckan, och hörde alla lås klickade till. Och jag var inte hemma :huvet

En bra och erfaren låssmed pillar upp låset åt dig om du inte hittar nån annan lösning.

Ibland gör kroppen saker som hjärnan inte riktigt är med på:)

Då är jag hellre min egen låssmed (slägga)

Och som sagt no comments om det andra :D

Oh, det där har jag också gjort en gång, det var...skojigt, för alla andra i alla fall.
Jag fick hjälp med att skruva loss sadeln och sedan var det en vajer där under som man kunde dra i vilket öppnade cutsen.

Bra att det finns andra som e lika tom i skallen ibland..fast jag tycker det börjar hända alltmer ofta..börjar närma mig 30..jäflar oxå Alzeimer på intågande :näsblod

Last edited:
Då är jag hellre min egen låssmed (slägga)

Och som sagt no comments om det andra :D

Bra att det finns andra som e lika tom i skallen ibland..fast jag tycker det börjar hända alltmer ofta..börjar närma mig 30..jäflar oxå Alzeimer på intågande :näsblod

En kille blir aldrig äldre än 27. :mattias

Kan inte låta bli å skratta ahhahhahahhha

Som någon annan skrev
Loss med sadeln, Dra i kabeln från låskolven så hakorna släpper.

Kostar väl ganska mkt?

Fått ett lås dyrkat och låssmeden som gjorde det var mest stolt över att få visa att han kunde. betalade 200 tror jag:) Han påstod att kuts/hjälmlåsen inte var samma standard som tändningslåsen och nästan gick att öppna med en glasspinne, ta detta med en nypa salt för jag har inget som helst belägg för detta.

Tog lös sadeln, drog i vajern för att haka av låset...då lossnar vajerfan! Då klämde jag in hela handen (våld och vaselin) nådde precis till nyckeln som var längst in..pjuh!

Helt jävla dyngsur blev man på köpet, typ enda gången man lämnade hojen utanför porten, så händer detta + att himlen öppnar sig så det bara öser ner. Kanske lika bra dra täcket över skallen och tacka för denna fantastiska dag :huvet

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa