Signalfärg lagligt? Vad heter, var köpa.

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Åkte förbi ambulans+polis med nya stripningen igår.

Deras nya färger är sjukt reflekterande i mörker. Kan man köpa/lacka sådan färg (helst polisblå, eller röd), eller är det bara speciella dekaler som kan reflektera ljus så bra? Är det lagligt? Vad heter sådan färg? Nån som vet... :va

R1bjorn skrev:
Åkte förbi ambulans+polis med nya stripningen igår.

Deras nya färger är sjukt reflekterande i mörker. Kan man köpa/lacka sådan färg (helst polisblå, eller röd), eller är det bara speciella dekaler som kan reflektera ljus så bra? Är det lagligt? Vad heter sådan färg? Nån som vet... :va

All dekor är klistrade dekaler/stripes sen man slutade med den svart-vita färgsättningen. Strippar du en polisbil så står den skinande vit kvar.

Hornet_600 skrev:
All dekor är klistrade dekaler/stripes sen man slutade med den svart-vita färgsättningen. Strippar du en polisbil så står den skinande vit kvar.

Jo, jo.... Men går det att lacka med samma resultat. Det finns ju en massa effekter med kamelont, flakening mm. Kan man åstadkomma "samma" effekt med någon specialfärg?

R1bjorn skrev:
Jo, jo.... Men går det att lacka med samma resultat. Det finns ju en massa effekter med kamelont, flakening mm. Kan man åstadkomma "samma" effekt med någon specialfärg?

Kila in på ditt lokala gatukontor och kolla om dom fortfarande tillverkar egna vägskyltar. Dom målar ju dom med reflexpigment i färgen. Här hos oss har dom ett sånt måleri. Den blå bottenfärgen tänkte jag då på.

Hornet_600 skrev:
Kila in på ditt lokala gatukontor och kolla om dom fortfarande tillverkar egna vägskyltar. Dom målar ju dom med reflexpigment i färgen. Här hos oss har dom ett sånt måleri. Den blå bottenfärgen tänkte jag då på.
Har för mig att dagens skyltar e klistrade.
Jobbar som billackerare och har aldrig hört talas om reflexfärg...
Torde ju i praktiken vara omöjligt att bygga upp en sådan färg utan att lägga typ minst 3skikts+klarlack.

En på jobbet hade en katalog med 3M's produkter, tror jag det var iaf. I den fanns det sån där högreflekterande tejp till fordon.

Står på deras sida att Sheriffen använder deras produkter.

3M Sverige

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back