sidovagn på Bkort?

A kort som gäller med sidovagn,inte som på trike då det räcker med B

Det varierar faktiskt beroende på sidovagnens konstruktion, de flesta vanliga köres med A kort men är de ovanligt stora eller har medstyrning/meddrivning på sidvagnshjulet så får de köras på både A och B.

Boris JR skrev:
2257053 Det varierar faktiskt beroende på sidovagnens konstruktion, de flesta vanliga köres med A kort men är de ovanligt stora eller har medstyrning/meddrivning på sidvagnshjulet så får de köras på både A och B.

Tänkte en bmw kopia typ dnerp eller ural. dom brukar ju ha drivning på vagnen...

Beror väl på hur ekipaget är registrerat? en mc med sidovagn är A kort medans en 3 eller 4 hjulig mc är B kort

da_loof skrev:
2257610 Tänkte en bmw kopia typ dnerp eller ural. dom brukar ju ha drivning på vagnen...

Brukar dem????? Orginalet har det inte och jag har iof inte tittat på uralen men jag tvivlar starkt.
BMW med vanlig vagn köres på A kort.

har för mig jag sett nån "ryssvagn" med sidodrivn som vart till salu o körs på b-kort, men dom kan faen inte va vanliga..

da_loof skrev:
2257610 Tänkte en bmw kopia typ dnerp eller ural. dom brukar ju ha drivning på vagnen...

Stämmer. Kompisarna har en Ural tillsammans som har drivning på sidovagnen. Kruxet för att få regga den för körning med B-licens, är att sidovagnen inte ska gå att plocka bort med verktyg. Alltså, den måste svettsas fast, eller plomberas med något som man med svårighet plockar bort.
:tummenupp

Sidvagn med B-kort?

Det måste väl ändå vara den konstigaste regeln genom tiderna?
Det är ju för f-n svårare att köra en MC med sidvagn än en utan.
Eller är det att balansera på två hjul man behöver A kortet för?

Så om man svetsar fast en sidvagn på en bajabusa-gsxrr så blir den lättkörd och ofarlig på kurvig väg?

De ryss hojar ja sett med sidovagn har alla haft drivning i vagnen... kanske nån norrlands option :lol

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back