Sidostödsbrytare och Neutral-lampa knasar.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Gsxr1000 K7
Sidostödsbrytaren verkar vara ur funktion, dvs hojen dör inte om jag lägger i växel med stödet ute.
Lampan för friläge fungerar bara ibland, den kan lysa sen slockna och tvärtom.
När lampan slocknar så försvinner även "0" från displayen som visar vilken växel som är i och blir helt blank.

Kan sidostödsbrytaren och neutral-lampan hänga ihop på nåt sett eller är det 2 olika fel?
Brytaren fungerar rent mekaniskt och fjädrar in och ut av stödet.

Det är grisigt som satan med olja och grus o skit, jag tänkte börja med att göra rent och se om det blir bättre.
Kan jag vräka på med lampolja på allt gägg eller är det något som är känsligt där?

Lysfotogen/lampolja är det ena att föredra eller spelar det ingen roll?

Mvh
 
Superbra länk, hela servicemanualen!Tack.
Då kan det vara själva brytaren eller ett relä till brytaren som är boven?
Ja, jag suger på elritningar...
Högst sannolikt är det gear position switch som är felet eller kablaget till denna. Det är sannolikt inte fel på reläet
 
Högst sannolikt är det gear position switch som är felet eller kablaget till denna. Det är sannolikt inte fel på reläet
Kan det vara den även fast det bara är neutral-lampan som knasar?
När det är växlar i så visar den rätt växel.
Eller fattar jag inte vad gear position switch är för nåt..?
 
Kan det vara den även fast det bara är neutral-lampan som knasar?
När det är växlar i så visar den rätt växel.
Eller fattar jag inte vad gear position switch är för nåt..?
Ja. Reläet till sidostödet påverkar inte neutrallampan. Felet ligger i gear position switch i första hand. I andra hand kablage. I tredje hand ecm.

Relativt enkelt att mäta sig fram till rätt svar med en multimeter.
 
Okok. Jag har en multimeter men tycker sånt här är skitsvårt.
Ska se om jag lyckas lista ut nåt:)
 
Många elfel beror på brist på kontakt eller krypströmmar, dvs att strömmen leds fel vägar. Båda felen orsakas oftast av smuts eller slitage på kontakter eller kablar. Så att börja med att göra rent ordentligt, och sen ta isär kontakterna och göra ren dom också med någon form av kontaktrengöring, är ett bra första steg.
 
Har fått bort den mesta av geggan och fått skapligt rent. Det känns som att det bara blev värre. Från att inte lysa ibland till att inte lysa nästan hela tiden.
Brytaren till stödet funkar fortfarande inte.

Är den vita klutten "gear position switch"?
 

Bifogat

  • 20211229_134117~2.jpg
    20211229_134117~2.jpg
    2.2 MB · Visningar: 18
Lite offtopic, men eftersom kunniga har svarat här så kommer en till idotfråga
Org. ska det vara ett 17 kuggars framdrev, det sitter ett 16 på min.
Gör det någon märkbar skillnad?
Påverkar det hastighetsmätare/trippmätare?
 
Lite offtopic, men eftersom kunniga har svarat här så kommer en till idotfråga
Org. ska det vara ett 17 kuggars framdrev, det sitter ett 16 på min.
Gör det någon märkbar skillnad?
Påverkar det hastighetsmätare/trippmätare?
Japp, du får varva mer vid en given hastighet. Utgående axel kommer också att snurra mer för varje varv bakhjulet rör sig, och där sitter i normalfallet även hastighetsgivaren, så hastighetsmätaren kommer visa för mycket, och trippmätaren också.

Och att ditt fel ändras när du bråkar med kontakten hittar ju om att det är där felet högst troligen ligger.
 
Japp, du får varva mer vid en given hastighet. Utgående axel kommer också att snurra mer för varje varv bakhjulet rör sig, och där sitter i normalfallet även hastighetsgivaren, så hastighetsmätaren kommer visa för mycket, och trippmätaren också.

Och att ditt fel ändras när du bråkar med kontakten hittar ju om att det är där felet högst troligen ligger.
Ok, trodde det var tvärtom att den visar för lite. Är det så enkelt att den visar 1/16 för mycket eller är det mer komplicerat?
 
Jepp. Jag skulle kunna gissa på att designen och de fysiska måtten på "avkännaren" är lika som för GSX1100/ GSXR1100/ Bandit/Katana (de fyra är identiska). Det enda som skiljer är nog epoxyn som används att täta kablarna.
 
Är det troligaste att det är växelsensorn?
Först när jag startade hojen hade den flipp i några sekunder. Visade fel växlar på växelindikatorn, tex visade den 2 när jag la i ettan. Men när jag växlat igenom lådad så visade växlarna rätt hela tiden, ja förutom "N" då..
 
Är det troligaste att det är växelsensorn?
Först när jag startade hojen hade den flipp i några sekunder. Visade fel växlar på växelindikatorn, tex visade den 2 när jag la i ettan. Men när jag växlat igenom lådad så visade växlarna rätt hela tiden, ja förutom "N" då..
Jag har redan svarat på det. Ja, i första hand växelsensorn, i andra hand kablage, i tredje hand ecm. Gör nu som Brink säger och ta loss delen.
 
Jag har redan svarat på det. Ja, i första hand växelsensorn, i andra hand kablage, i tredje hand ecm. Gör nu som Brink säger och ta loss delen.
Ja ok. Men vet ju inte hur det ska se ut om det är ok. Tänkte om det är värt att prova byta ut den på en gång om jag ändå ska ta bort den
 
Ja ok. Men vet ju inte hur det ska se ut om det är ok. Tänkte om det är värt att prova byta ut den på en gång om jag ändå ska ta bort den
Hittade en video. Samma fel som du har.

en ny switch kostar en dryg tusenlapp så det är såklart upp till dig om du vill byta och hoppas att det funkar eller felsöka först.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top