Shorai litiumbatteri

klage

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
-92, Honda Revere
Tjena
Har en fråga angående shorais litiumbatterier. Jag köpte ett LFX batteri från shorai som jag monterat på min Honda Revere från -92. Funderade lite kring hur hojen klarar att ladda ett sånt batteri? Eftersom man ska ha en speciell laddare när man laddar det hemma så borde väl också hojens egen generator ladda på fel sätt, eller?
/Klas
 
Hitills har jag inte haft några problem på min SV 650.3de eller 4de året med ett sånt batteri!
 
Nej, då skulle de inte kunna sälja många batterier eller hur?

Hojen laddar på samma sätt som en vanlig "dum" laddare, alltså mer eller mindre konstant laddström. Det funkar alldeles utmärkt, du ska däremot inte ladda det med en "smart" laddare typ CTEK. Deras "speciella" laddare är inte så speciell... :rolleyes:
 
Last edited:
Tål inte kraftig kyla. Dödade ett på min f.d endurohoj efter att den stått ute i -15. Det står å andra sidan rätt tydlig varning om just detta så det får klassas som mitt fel och inte dålig produkt.
 
Slå en kik på hur mycket spänning din hoj skickar på batteriet under olika varvtal...de är känsliga för både över och underspänning (för lågt och det laddar inte öht, för högt och du dödar batteriet 13.6V-14.4V verkar vara en rekommendation med motorn igång).
 
Tål inte kraftig kyla. Dödade ett på min f.d endurohoj efter att den stått ute i -15. Det står å andra sidan rätt tydlig varning om just detta så det får klassas som mitt fel och inte dålig produkt.

Jag har kört med Shoraibatteri i fem år i bilen och haft den stå ute stundtals under vintern också. Det brukar vara lite kärvt att starta när det är under -10 grader ute, men efter några försök så värms batteriet upp och orkar få runt motorn. Det kallaste jag testat var att låta bilen stå ute en helg med -15 grader. Den startade efter ett par minuters jofflande med startnyckeln. Så det är inget att ha i en svenssonbil, men funkar bra om man kan stå ut med lite mög (läs, ha bilen i garage) när det är riktigt kallt ute.

OBS, med detta vill jag inte säga att det är grönt att köra med dem i sträng kyla. Det är det inte. De är inte gjorda för det, och funkar dåligt i kyla. Det kan säkert till och med vara skadligt för dem. Men som sommaråkare på hoj behöver man inte vara orolig.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top