Shoei X-spirit VS. X-eleven

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Har kollat runt på diverse utländska sidor för att eventuellt handla utrustning utomlands. Har då fallit för Shoei's X-spirit hjälm som jag provat här hemma och hittat till bra priser från bl.a. Tyskland.
I Usa har de som bekant andra modellnamn än här i Europa och undrar därför lite över modellen X-eleven. Grafiken är densamma som till den europeiska modellen X-spirit och den ser väldigt lik ut. Är det samma hjälm med två olika namn?
Det som gör mig förbryllad är att den på amerikanska sidor uppges med 200 gram högre vikt än här hemma.

Oavsett varifrån man handlar så blir det billigare än här hemma, men absolut billigast verkar det bli från staterna även om man åker på att betala momsen.

japp billigt är det .... jag fick min hjälm för 1700 + frakt och tull istället för 5995 skr som de ville ha här hemma :D

brinckis skrev:
japp billigt är det .... jag fick min hjälm för 1700 + frakt och tull istället för 5995 skr som de ville ha här hemma :D

Vilken modell var det och varifrån beställde du? Vad kostade frakten?

Det är inte samma hjälm. X-Eleven väger mer och ska enligt Duells inte klara europeiska säkerhetskrav eller va det nu va dom kallade det.

Kan för övrigt säga att X-spirit är den klart bästa hjälm jag haft hitills.

Edit: Det är inte EXAKT samma hjälm.

DreeTman skrev:
Har kollat runt på diverse utländska sidor för att eventuellt handla utrustning utomlands. Har då fallit för Shoei's X-spirit hjälm som jag provat här hemma och hittat till bra priser från bl.a. Tyskland.
I Usa har de som bekant andra modellnamn än här i Europa och undrar därför lite över modellen X-eleven. Grafiken är densamma som till den europeiska modellen X-spirit och den ser väldigt lik ut. Är det samma hjälm med två olika namn?
Det som gör mig förbryllad är att den på amerikanska sidor uppges med 200 gram högre vikt än här hemma.

Oavsett varifrån man handlar så blir det billigare än här hemma, men absolut billigast verkar det bli från staterna även om man åker på att betala momsen.

Det är olika säkerhetsnormer i USA & Europa.
En hjälm som är framtagen enligt europanormen klarar ej USA test,
och en kruka som är tillverkad efter USA norm klarar ej europatest.

Har köpt flera hjälmar från USA och det har blvit billigare än att köpa dom i sverige varje gång.

Sist var det från "BTO sports". Han föreslog att han skulle skicka det som en gåva så jag skulle slippa skatten, och det tackade jag "ja" till. Så det jag betalade var priset för hjälmen och frakten som var 55$.

Passa på nu medans dollarn står så lågt också.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul