Shoei-val: NXR, Quest ... eller annan?

d97jro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Lund
Hoj
XL1200
Hej!

Min ansats att byta ut min Z-One för något år sedan strandade. Den här säsongen ska det faktiskt bli av. Eftersom jag tycker att ALLT är FANTASTISKT med min Z-One (förutom dess höga ålder vid det här laget) så är tipset jag tidigare fick om XR1100 mycket intressant. Nu ser jag att den har ersatts med NXR. När jag söker i forumet verkar folk gilla NXR, men även övriga modeller...

Jag kollar även på webben och ser Quest (samt GT-Air, men den verkar inte ge mig så mycket mer än en högre prislapp, inbyggda solbrillor som jag eg. inte behöver, samt ett snabbspänne som jag inte vill ha eftersom jag trivs kanon med dubbel-D-spänne). X-Spirit II?

Jag kör inte bana. Jag kör inte speciellt snabbt. Jag kör inte ens sporthoj. Men jag uppskattar en störtkruka som är gjord för att skydda ordentligt, ha premiumkvalitet och god aerodynamik. Z-One har allt detta, som jag ser det, och passar min huvudform perfekt. I regn och elände immar den aldrig igen, vilket är underbart. Jag tycker att dubbel-D är bästa spännet. Jag har solbrillor på mig inne i hjälmen dagtid. Jag tycker att den har lagom ljudnivå och vill inte ha något bullrigare, om en hjälm är tystare än så är det förstås välkommet.

Någon som vet hur dessa nya modeller är relativt min gamla trotjänare?

/J
 
Tjenare. Jag var och köpte mig en ny hjälm nu. Det blev en SHOEI GT-Air. Helt underbar hjälm.
Men som du beskriver så är den ju lite dyrare och mina krav var istället att det skulle finnas solvisir och snabbspänne. Eftersom att jag har vanliga brillor med styrka så kändes det som en smidig grej att ha.

I övrigt så är det en riktigt underbar hjälm. Den där rätt så tyst och sitter helt kanon på huvudet.
Skulle säga att av testen i butiken så satt Questen lika bra. Och den har även den fått mycket bra betyg för att vara tyst även den. Så att tror absolut att det är en mycket bra hjälm.

GT-Air har ju lite mer finesser men känner man att man inte behöver dem så kör på Questen.
 
Jag har testat NXR och GT-AIR, valde GT-AIR pga visiret (kör med vanliga brillor ibland), vill du inte slippa solisar under? Men mest för att den är tystare än NXR och jag som inte tävlar har hellre snabbspänne.

Två grymma hjälmar och i den prisklassen ska inte prisdiffen avgöra (dom är dyra båda två) testa och ta den du vill ha. Min röst ligger på GT-AIR.
 
Jag har både Qwest och NXR.
NXR är lättare, mindre & släpper in mer luft. Upplever dem som lika "tysta". Qwest har fått högre rating i Sharp-testet, 5 stjärnor (mot 4 stjärnor för NXR).
 
vill du inte slippa solisar under?

Jag föredrar faktiskt att använda riktiga solglasögon framför solvisiret på min GT-Air, delvis på grund av glipan som blir nertill (har ett par Velodrom med rödtonatglas och jag gillar det skarpt). Men, det är trevligt att ha valmöjligheten, framförallt sådana dagar som det är skiftande molnighet eller där man växlar mycket mellan skogspartier och öppna landskap. Skulle jag köpa en ny hjälm idag så skulle jag _kanske_ köpa en NXR istället, eftersom den har högre betyg hos Sharp, men jag vet inte... I övrigt så är jag dock nöjd med min GT-Air (förutom att jag möjligtvis skulle vilja ha lite högre luftflöde). :)
 
Oj, så många bra tips, och detta så snabbt! Tack för det.

Jag kollade på SHARP-sajten nu, och ser att NXR har 4 stjärnor. Den visar gult på sidorna av huvudet, men det gör visningen på QWEST och XT-1100 också. Jag kan inte hitta några detaljer om varför. Men jag ser (http://sharp.direct.gov.uk/compareview/552,358,295) att QWEST:en testades 2010 och NXR 2014. Har man verkligen kört exakt samma test, eller är det som med bilar och Euro NCAP att 5 stjärnor 2004 är väsentligen sämre än 5 stjärnor 2014?

Hur relevant är SHARP-testet? Jag vet att det fanns något test för en massa år sedan (minns ej världsdel) där hjälmtillverkarna för att klara testet för typ "smal biljardkö av hårt stål kommer snett in i pannan" gjorde hjälmarna så att de egentligen blev sämre för många situationer som bedömdes som mer realistiska... (Jag minns att vad gäller Z-One var en avgörande faktor för mig en snubbe som hade kraschat med en sådan med huvudet rakt in i en sten så att hjälmen sprack. Sedan hade han, helt oskadd själv, rest sig upp och åkt till affären och köpt en precis likadan eftersom han var nöjd med hur den hade fungerat... ;-) )
 
Oj, så många bra tips, och detta så snabbt! Tack för det.

Jag kollade på SHARP-sajten nu, och ser att NXR har 4 stjärnor. Den visar gult på sidorna av huvudet, men det gör visningen på QWEST och XT-1100 också. Jag kan inte hitta några detaljer om varför. Men jag ser (http://sharp.direct.gov.uk/compareview/552,358,295) att QWEST:en testades 2010 och NXR 2014. Har man verkligen kört exakt samma test, eller är det som med bilar och Euro NCAP att 5 stjärnor 2004 är väsentligen sämre än 5 stjärnor 2014?

Hur relevant är SHARP-testet? Jag vet att det fanns något test för en massa år sedan (minns ej världsdel) där hjälmtillverkarna för att klara testet för typ "smal biljardkö av hårt stål kommer snett in i pannan" gjorde hjälmarna så att de egentligen blev sämre för många situationer som bedömdes som mer realistiska... (Jag minns att vad gäller Z-One var en avgörande faktor för mig en snubbe som hade kraschat med en sådan med huvudet rakt in i en sten så att hjälmen sprack. Sedan hade han, helt oskadd själv, rest sig upp och åkt till affären och köpt en precis likadan eftersom han var nöjd med hur den hade fungerat... ;-) )

Det finns många trådar och diskussioner runt just SHARP-testet, sök trådar ang det istället för att ta upp det här. Om det inte är den vägen du vill att din tråd ska ta givetvis.. =).
 
Bra plan. Låt mig genast strypa SHARP-diskussionen här för denna tråd. :-)

Om jag tar upp en annan fråga: är en QWEST från Japan samma som en QWEST i Europa? (NXR verkar inte finnas i Japan...) Eller gör de skillnader på produkter med samma beteckning för att möta standarder i respektive världsdelar?
 
Jag vet att det fanns något test för en massa år sedan (minns ej världsdel) där hjälmtillverkarna för att klara testet för typ "smal biljardkö av hårt stål kommer snett in i pannan" gjorde hjälmarna så att de egentligen blev sämre för många situationer som bedömdes som mer realistiska...

Det låter som Snell i USA; det brukar åtminstone få skit i de amerikanska mc-podarna som jag lyssnar på.
 
Hej, köp inte hjälm från Japan! En polare till mig köpte SHOEI GT-AIR, i exakt samma storlek som den i affärerna här, men visade sig ha annorlunda form inuti. De tog emot den snabbt, men det var ändå några hundringar som gick förlorade tull och frakt. Sedan läste vi lite runt på nätet och det är faktiskt så att olika delar av världen får annorlunda hjälmar, även om det är samma model och storlek. Så köp inte från Japan.
 
Jag kollade på SHARP-sajten nu, och ser att NXR har 4 stjärnor. Den visar gult på sidorna av huvudet, men det gör visningen på QWEST och XT-1100 också. Jag kan inte hitta några detaljer om varför. Men jag ser (http://sharp.direct.gov.uk/compareview/552,358,295) att QWEST:en testades 2010 och NXR 2014. Har man verkligen kört exakt samma test, eller är det som med bilar och Euro NCAP att 5 stjärnor 2004 är väsentligen sämre än 5 stjärnor 2014?
SHARPs tester görs på samma vis nu som då, se mejlkonversation här: http://www.sporthoj.com/forum/showt...st%F6rtkruka&p=6139477&viewfull=1#post6139477
 
Jag skulle vilja påstå att du beskrev NXR i ditt första inlägg.
Däremot kan du skratta dig lika lycklig med en GT-Air, jag upplevde att GT-Air satt sämre på just min huvudform, sen behövde jag ej solvisir, därför blev valet NXR.
 
Tack alla för dessa utmärkta svar! Exakt den sorts information som jag hade hoppats kunna få. Utmärkt.
 
Jag skulle vilja påstå att du beskrev NXR i ditt första inlägg.
Däremot kan du skratta dig lika lycklig med en GT-Air, jag upplevde att GT-Air satt sämre på just min huvudform, sen behövde jag ej solvisir, därför blev valet NXR.

GT-Air sitter som ett smäck med på de som har lite stora och avlånga huvuden eller som dom valde att kalla det på Beviks "En mycket otacksam huvudform" :3freak
 
Jag kör inte bana. Jag kör inte speciellt snabbt. Jag kör inte ens sporthoj. Men jag uppskattar en störtkruka som är gjord för att skydda ordentligt, ha premiumkvalitet och god aerodynamik.

X-Spirit II har iofs fantastisk aerodynamik...även i 200+ ganska mycket...men den är inte direkt tyst. Och den har en prislapp som är intressant som ordinarie pris och den är på rea ändå dyrare än de flesta "vanliga" hjälmarna.

I, inte speciellt snabba hastigheter så är aerodynamiken tillräckligt bra på alla Shoeihjälmar. :fakta

TIPS: Om du får svårt att välja, välj den som är lättast om allt annat är "lika". :tummenupp
 
Utrustad med alla utmärkta teoretiska tips från denna tråd har jag nu varit hos lokal MC-handlare och provat. Det var aldrig någon tvekan; NXR satt helt perfekt och kändes helrätt. Bara att handla på stubben. Väl ute på hojen kunde jag även konstatera att den har en för mig mycket imponerande aerodynamik (väsentligen bättre än Z-One, och den tyckte jag var toppen ändå) och ungefär samma ljudnivå som Z-One. Jag är mycket nöjd.
:banana
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top