Shoei hjälm passform?

Dolken

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
Yamaha XTZ 750 - 95
Hej och hallå nu har jag ont i huvet igen
Har köpt min andra shoei hjälm nu först hade jag en XR 800 stl medium, men fíck ont efter ca en timmas åkning i den, trodde att det skulle vara en bra hjälm men men. Köpte då en XR 900 stl Large och tänkte att problemet var löst... sällan samma problem nu en timmas åkning ca sen är det skallebang så att det inte går att köra vidare utan paus :kocko :kocko
Nu undrar jag om det finns fler som har detta problem och vad jag kan göra åt saken ? Finns det något sätt att forma till inredningen i hjälmen efter min fyrkantiga skalle eller forma om själva foamen i hjälmen?
Tips om firmor som fixar sånt mottages tacksamt har inte haft problem med andra hjälmar typ Lazer eller AGV...
Tack Vi hörs. Föresten har hängt av en kompis med en FZR 1000 idag på fin kurvväg utanför falköping Gissa om han var sur när vi hade fika paus :tungan
Jag kör ju XTZ 750 Offroad!! :hihi

Dolken skrev:
Hej och hallå nu har jag ont i huvet igen
Har köpt min andra shoei hjälm nu först hade jag en XR 800 stl medium, men fíck ont efter ca en timmas åkning i den, trodde att det skulle vara en bra hjälm men men. Köpte då en XR 900 stl Large och tänkte att problemet var löst... sällan samma problem nu en timmas åkning ca sen är det skallebang så att det inte går att köra vidare utan paus :kocko :kocko
Nu undrar jag om det finns fler som har detta problem och vad jag kan göra åt saken ? Finns det något sätt att forma till inredningen i hjälmen efter min fyrkantiga skalle eller forma om själva foamen i hjälmen?
Tips om firmor som fixar sånt mottages tacksamt har inte haft problem med andra hjälmar typ Lazer eller AGV...
Tack Vi hörs. Föresten har hängt av en kompis med en FZR 1000 idag på fin kurvväg utanför falköping Gissa om han var sur när vi hade fika paus :tungan
Jag kör ju XTZ 750 Offroad!! :hihi

Hjälm ska köpas efter passform :fatta!

Annars så blir det så som du säger, man tar inte på sig den eftersom den är/blir bekväm, åk till en mcfirma som säljer hjälmar och prova, allt ifrån deras billigaste plasthjälm till den dyraste med en massa nipponpippon, har du tur tillåter firman att du provkör hjälmen.

Det är snarare märken än modeller som har olika form för huvudet, det finns ingen anledning att köpa shoei om inte den "passar", för det är precis vad den inte gör när du får ont i huvudet. Har det inte gått så lång tid sen du köpte den brukar du kunna få byta in den i butiken igen, välj ett annat märke den här gången! Ett märke som inte klämmer speciellt nånstans på huvudet, och som sitter "hårt" utan att det gör ont, expiditen bör kunna hjälpa dig med att välja rätt hjälm.

Jag har problem att ta mig in i shoei´s hjälmar, men när jag väl gjort det så är det SÅ värt mödan! :tummenupp

Min hjälm (Shoei) tryckte på pannan ganska hårt när den var ny men nu sitter den perfekt. Brukar ge med sig efter några hundra mils körande.

Shoeis olika modeller har olika passform, så det är mycket möjligt att någon annan Shoei modell passar bättre.

Jag testade alla Shoeis hjälmar innan jag köpte en XR1000.
Det var stor skillnad, men med just XR 1000 kunde jag gå ner en hjälm storlek.

Den sitter perfekt på mitt :kocko

/Dan

Jag har också problem med Shoei's hjälmar, främst då "kanten" som ligger an mot pannan.
Man kan använda kulhammare och banka in frigoliten lite så blir det bättre.
AGV sitter dock alltid som gjutna för min skalle. Rekommenderas :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey