Shimsning av Öhlinsdämpare och gaffel för supermoto

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Någon som har fått sin Öhlinsdämpare bak för en yamaha 450 shimsad och fått specat vilka shims som använts och vill dela med sig av detta? Min vikt 70Kg.
Samt även om någon har shimsat om orginalgaffeln.
Finns det lösa Öhlins cartridgear att köpa som passar i orginalet? Vet att det finns för racehojarna.
Har ev. planer på att skaffa Öhlins gaffelben men vet inte om det är värt pengarna. Tävlar inte men åker aktivt på bana.
Bäst och enklast vore om man kunde få tag i ett par org gafflar och byggt om dom. Använder dom som sitter där nu för enduro på höst/vinter.
Tacksam för svar!

Last edited:
Wheeliedevil skrev:
2548310 Någon som har fått sin Öhlinsdämpare bak för en yamaha 450 shimsad och fått specat vilka shims som använts och vill dela med sig av detta?...

Vet inte riktigt men tror inte det är så vanligt att firmor delar med sig av sina shimshemligheter. Då kan ju alla normalhändiga fixa det själv och spara ett antal tusen kr...not good for business.
Har sett shims-specar för enduro och mx på utländska forum men aldrig nått för sm.
Det finns ett kit på Öhlins sida för ombyggnad av mx/enduro gafflar till sm såg jag.

Wheeliedevil skrev:
2549444 Ja, eller? En du då? :spammer

Hmm sist ( Eller snarare sist du fick köra för Frugan ) aktivt på bana eller snarare parkeringsplatsen i karlshamn så räcker nog dina org fjädrar :confused: :va :arsele :D :hojbusa

MUA HAH HA HAH AH HAH A

MANGAN skrev:
2549649 :corn suck!! ännu en sönder spammad tråd

Suck!!! Ännu ett söndertråkat inlägg av träningskanintekommaförjagskatillenglandotränamenkankommaförjagkännermigintebra

MILKY skrev:
2549640 Hmm sist ( Eller snarare sist du fick köra för Frugan ) aktivt på bana eller snarare parkeringsplatsen i karlshamn så räcker nog dina org fjädrar :confused: :va :arsele :D :hojbusa

MUA HAH HA HAH AH HAH A

Inte konstigt man inte får några seriösa svar..
Ska du säga förresten som först bytte hoj en gång i veckan och sen till slut tvingades sälja hojen för att till sist bli utslängd och nu skyller på att du inte har tid o köra. :rolleyes:
Stod det inte i reglerna vid registering att man skulle köra hoj för att vara här inne? :arsele :rolleyes: :va

Om du ringer snällt till Öhlins i Uppl Väsby och förklarar läget att du vill återställa din gaffel i orig så kanske de kan förklarar vilken shimsning den gaffeln har. Om det nu vore en hemlighet så är den rätt kass för det är bara för konkurrenterna att köpa in ett par och plocka isär!

Wheeliedevil skrev:
2550116 Inte konstigt man inte får några seriösa svar..
Ska du säga förresten som först bytte hoj en gång i veckan och sen till slut tvingades sälja hojen för att till sist bli utslängd och nu skyller på att du inte har tid o köra. :rolleyes:
Stod det inte i reglerna vid registering att man skulle köra hoj för att vara här inne? :arsele :rolleyes: :va

:D :tummenupp

Har ju givetvis svar på tal men det skulle vara för brutalt! :pannkyss

Last edited:
När jag fixade fjädringen så frågade jag runt en del och det verkar som att fjädringen är ett mysterium som man SKA lämna in till en dämparfirma även fast man är en toppmekaniker i övrigt. Och dämparfirmorna menade ju såklart att det är en avancerad procedur som bara dom klarar av. Så jag lämnade in till slut men ångrar mig lite grann i efterhand efter som man fortfarande inte har lärt sig så mycket och kan tyvär inte säga vilken shimsning du ska ha (väger ungefär lika mycket som dig). :huvet Visade sig senare att min bror hade en fjädringsbok till sin föredetta LC4 och där står det väldigt detaljerat hur man ska gå till väga med bilder och allt.

Har haft nere o renoverat bakdämparen idag. Mätte upp alla shimsen (31st) både diam och tjocklek så nu vet jag vad jag utgår ifrån. Ska prova den som endurodämpare först nu i vinter och sen bygga om den till våren. Har kontakter på motospeed som numera är generalagent för Öhlins. Ska kolla med dom om dom har någon grundsetting för SM bruk.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back