Shims stock?

Sphyrna

Färgmatchad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En hoj med en liter, två hjul och ett R och en etta
Jag har ägnat en del av helgen till att mäta ventilspel och kom då fram till att jag måste shimsa om ett gäng. Jag får erkänna mig varandes en rookie på att skruva motorer och det föranleder ett par frågor inför själva omshimsningen:

I handboken står det med fet stil att man inte ska ha "shims stock" under shimsen. Eftersom jag inte vet vad det är kanske det inte är någon större risk att jag stoppar dit shims stock. Men vad är det?

Vidare ska ventillyftarna beläggas med ett tunt lager molybden-disulfid-fett när det stoppas tillbaka. Hittar jag sånt fett på en välsorterad mack? Har inte stött på behovet av molybdendisulfidfett tidigare. (Tror jag.)

Jag fick leta lite när jag skulle ha tag i Molyfett. Hittade det till slut på Lantmännen (eller Granngården som de heter nu för tiden) i Sala. Men har inte sett det på några mackar. Prova med traktorfirmor eller liknande.

Edit: Eller så kan du få lite av mig men först efter helgen när jag varit till landet och hämtat isf. :hej

Jag kom på att shim stock nog är plattor eller ark som man kan göra egna shims av. Ungefär som packningsmaterial som man kan skära ut packningar från. Och manualen säger att du inte ska använda den typen av shims utan riktiga (vilket dom säkert har väldigt rätt i). Passar det med texten?

URRninja skrev:
Jag kom på att shim stock nog är plattor eller ark som man kan göra egna shims av. Ungefär som packningsmaterial som man kan skära ut packningar från. Och manualen säger att du inte ska använda den typen av shims utan riktiga (vilket dom säkert har väldigt rätt i). Passar det med texten?
Njäe, nu kommer jag inte ihåg den exakta ordalydelsen, men jag har för mig att det står:
"Do not put shims stock under the shims or they may pop out at high rpms."
Det skulle vara om man var snål och lade in en "egengjord" shims under shimsen som är där för att uppnå rätt tjocklek eller nåt i den stilen.

mmmm man skall aldrig lägga in 2 shims lr ett hemmagjort+ ett vanligt då får man det tvivelaktiga nöjet att byta topp :crash

Borsiin skrev:
mmmm man skall aldrig lägga in 2 shims lr ett hemmagjort+ ett vanligt då får man det tvivelaktiga nöjet att byta topp :crash
Nej, det skulle aldrig falla mig in. Det var snarare ett försök att få texten att fungera med vad shim stock skulle vara för något.

Med shim stock menar dom väl en "stack" med shims? Dvs. att man skall ha ett (1) shims med rätt tjocklek istället för att lägga ihop flera för att få rätt mått.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!