Shell V-Power bättre för motorn ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Tydligen så va Shell och lanserade sin nya högoktaniga bensin på Mantorp Park tillsammans med Ferrari F1 team med testförare för några veckor sedan för bil och mc-marknaden, "självklart slog man banrekordet".
Tydligen skall produkten erbjuda motorn det bästa enl principen
rengör din motor medan du kör
, har någon erfarenhet av detta eller är det en skröna och myt.

Dom marknadsför produkten enl följande.

Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick. Detta är en av anledningarna till att Shell V-Power kan börja förbättra din motorcykels motorrespons direkt från det ögonblick du börjar använda det.

Shell V-Power. Utvecklat för bättre motorrespons.

Last edited:
2ono skrev:
Tydligen så va Shell och lanserade sin nya högoktaniga bensin på Mantorp Park tillsammans med Ferrari F1 team med testförare för några veckor sedan för bil och mc-marknaden, "självklart slog man banrekordet".
Tydligen skall produkten erbjuda motorn det bästa enl principen , har någon erfarenhet av detta eller är det en skröna och myt.

tror inte mycket på det där!

tycker det är konstigt att lansera ett nytt bränsle nu när priset är vad det är :kocko

Anledningen till att Shell lanserar produkten är väl att få en produkt som de är ensamma om att ha, till skillnad från den "vanliga bensinen" som alla bolag har.
Vi vet ju sedan tidigare att vissa personer utan tvekan betalar åtskilligt mer för en produkt som de tror är bra oavsett om det är bevisat eller ej att så inte är fallet.
Man kan ju dra paralleller till andra produkter, exempelvis motoroljor och liknande... Shell super advanced ultra motoroil vs Biltema-olja. :tungan

Tankade detta i hojen förra veckan och kände ingen direkt skillnad. Däremot tankade poalren det i sin
volvo 360 (turbokonverterad :) ). Han kunde plötsligt dra ut motorn längre på växlarna utan en massa missljud m.m :yoparty

Eftersom här och på många andra motorforum pågår en debatt om huruvida Shells nya superbränsle V-power verkligen ger mer effekt eller bara är ett marknadsföringstrick så var jag tvungen att försöka finna vad som är nytt i denna dundersoppa.

Här nedan är några statements gjorda av shell på deras nya yberflashiga V-power hemsida:

Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick.

Jaha har ni hällt i sådandär STP injector cleaner i soppan, man tackar. (För övrigt är STP bara vanlig lågsvavlig fotogen i dyrt butelj och nä det har inte direkt någon verkan).

Sen kan man också undra hur ofta man har problem med beläggningar på insugningsventilerna med modernt bränsle.

Shell V-Power är formulerad för att minska friktionen i motorns inre.
Jaha och vad mer exakt hade ni tänkt er skulle smörjas av bensinen? Cylinderloppen eller ventilskaften?
Bästa sättet att smörja motorn från bensinen (om man nu inte får hälla i tvåtaktsolja) är med Bly eller svavel, läser man produktdatabladet kommer man att slås av att blyinehållet är LÄGRE i V-power än i vanlig 95 och svavelinehållet är det samma.
(Blyinehåller är dock försumbart i båda bränslena)
Tack Shell för den extrasmörjningen….

Vad skiljer då Vpower från vanlig blyfri 98?

En enhet högre oktantal, that´s it. Om man jämför samansättningen av bränslet i säkerhetsdatabladet slås man av att det är exakt samma innehåll med exakt samma proportioner, där är inte ens mer syresättare (MTBE) än i vanlig blyfri vilket annars hade varit en lätt väg att göra mer effekt.

Samanfattning: Allt är bara ett marknadsföringstrick från Shell, det är samma soppa fast med något högre oktantal dvs där är någon procent mindre crackade komponenter i bensinen. Detta är dock inte märkbart utan det är bara för att få en högre klassning i RON testet (dvs laboratoriemätt oktantal).
Bensinens superegenskaper ser jag inte var de skulle komma ifrån då där inte är några tillsatser som inte finns i vanlig bensin och därmed har jag svårt att se hur någon sådan egenskap skulle existera.

Shell-v power bättre för motorn?

2ono skrev:
Tydligen skall produkten erbjuda motorn det bästa enl principen , har någon erfarenhet av detta eller är det en skröna och myt.

Ungefär som att steka i smör;Jävligt gott,men tåler inte värme!
Vet ifan var jag fick de ifrån,men jag tankade 98,tills för tre veckor sedan då en polare frågade vad jag höll på med!? 98 hörde typ hemma i turbo respektive kompressor-matade motorer,hade ngt med förbränningen att göra:anntändnings-punkt etc,95 gick tydligen bäst på vanliga sport hojjar,varför vet ifan,man det har inget att göra med snålhet iallafall,då han "ut-fodrar"sin GIXXER-03 med det bästa i övrigt!

walleskydive skrev:
Ungefär som att steka i smör;Jävligt gott,men tåler inte värme!
Vet ifan var jag fick de ifrån,men jag tankade 98,tills för tre veckor sedan då en polare frågade vad jag höll på med!? 98 hörde typ hemma i turbo respektive kompressor-matade motorer,hade ngt med förbränningen att göra:anntändnings-punkt etc,95 gick tydligen bäst på vanliga sport hojjar,varför vet ifan,man det har inget att göra med snålhet iallafall,då han "ut-fodrar"sin GIXXER-03 med det bästa i övrigt!

det där har väll att göra hur högt komp du har

högt komp kräver högre oktan för att klara sig från spikningar

har du lågt komp och högt oktan borde det väll kuna bli svårt att antända soppan :3freak

RS "Alex" skrev:

har du lågt komp och högt oktan borde det väll kuna bli svårt att antända soppan :3freak
Det är helt riktigt. En sak som alla tvåtaktsåkare bör känna till bara; 95 oktan innehåller 5% etanol. Etanol blandar sig inte med vanlig tvåtaktsolja, den har däremot en "tvättande" effekt. Ingen bra kombination alltså. Nu vet jag inte om 5% har någon större förstörande verkan men jag chansar inte.

RS "Alex" skrev:

Helt fel.
Det är trycket, inte kompressionsförhållandet, o tempen som är viktigt.
Annars skulle inte lågkompade turbon ha nån nytta av högt oktantal.

Högoktanig soppa är INTE svårare att tända m gnista.
/u

ulf_lundin skrev:
Helt fel.
Det är trycket, inte kompressionsförhållandet, o tempen som är viktigt.
Annars skulle inte lågkompade turbon ha nån nytta av högt oktantal.

Högoktanig soppa är INTE svårare att tända m gnista.
/u

skrev inget om kompressionsförhållandet utan högt komp,högt komp innebär ju högt tryck.

mycket möjligt att jag har helt fel men om jag har det vill jag gärna att någon berättar mer detaljerat hur det funkar... utan att "försöka" vara besserwiser på uttryck

*/ ?>
Back