Setup för mera kräm i din r1á

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Har efter mycket laborerande kommit fram till följande:

Titta i din luftburk vilka 2små hål du har i locket å jämför med att du har 4-förgasare med 40mm hål........detta är för å dämpa ljudnivån från förgasarna men den andas klart sämre!

1:Såga upp din luftburk på åvansidan nästan lika stort som ditt luftfiler.

2:Skruva ut luftskruvarna 2varv.

3:Byt huvudmunstycke till 150 (160 med KN)(130är orginal)

4:Flytta upp nålen ett hack från orginal.

Detta gäller med orginal luftfilter å orginalnålar!!!!
Kört med dynojet å kn filter förut å okapad burk men var inte nöjd med den på lågvarv.
Kan bara säga att kn-filter släpper igenom mycket skit,blev grus/sand rester som fastnade i luftburken där det var lite kladdigt som gjorde att jag bytte tebak´s till orginalfilter.
 
Last edited:
Sendraget skrev:
Har du gjort detta på din nuvarande cykel? Går den bra?

Japp kört den drygt 20 mil i dag med dessa inställningar å är helnöjd.
Var dock en lång väg tills jag blev nöjd :mad:

150huvudmunstycke
Stort hål i luftburken,ca 3-5mm mindre än gummipackningen på filtret= stort ovalt hål.
Orginal luftfilter.
Flyttat upp nålen ett hack.
2-v ut på luftskruvarna.
Slipon dämpare.

Klart rappare på många sätt!
Stort + är ett skönt förgasarljud vid fullgas:D
 
Last edited:
Gustav1 skrev:
Va fan, räcker inte 160 häst(?) på 165 kilo hoj? :p

150hp orginal å 199kg körklar med olja vatten å bensin.... :fakta

Polarn kör GSX-R1000 med helsystem å de går hur lika som jaa från start till så fort den går när vi båda ligger å trycker bröstet mot tanken
 
YZF-1000-R1 skrev:
:D mycke vill ha mera....skulle köpt turbo om det inte blev så fucking dyrt :skrämd

Det handlar bara om att prioritera. Whiskas är inte helt fel, till exempel. :D
 
Med tanke på att den gick sämre än min gamla zx7r så måste varje förändring bli till de bättre på den hojen! :D
 
YZF-1000-R1 skrev:
Har efter mycket laborerande kommit fram till följande:

Titta i din luftburk vilka 2små hål du har i locket å jämför med att du har 4-förgasare med 40mm hål........detta är för å dämpa ljudnivån från förgasarna men den andas klart sämre!

1:Såga upp din luftburk på åvansidan nästan lika stort som ditt luftfiler.

2:Skruva ut luftskruvarna 2varv.

3:Byt huvudmunstycke till 150 (160 med KN)(130är orginal)

4:Flytta upp nålen ett hack från orginal.

Detta gäller med orginal luftfilter å orginalnålar!!!!
Kört med dynojet å kn filter förut å okapad burk men var inte nöjd med den på lågvarv.
Kan bara säga att kn-filter släpper igenom mycket skit,blev grus/sand rester som fastnade i luftburken där det var lite kladdigt som gjorde att jag bytte tebak´s till orginalfilter.

Låter intressant :D , den STORA frågan är hur du har kommit fram till att det blir en effekt ökning ?? Har du kört den i bänk o testat olika innställningar eller är det på ren känsla ??
Hur mycket förändrar det vridmomentet??
Med vilket avgassystem är dessa ändringar gjorda??

#11 :tummenupp
 
bilder vore fint!

Det vore toppen om du hade nån bild att lägga upp på luftburken, vore kul att se hur det ser ut i praktiken!,,,,,, vet du om samma inställningar funkar på r1-00??? Jag har ju en sån stående i garaget :)
 
Hmm konstig grabb.....mindre huvudmunstycke å mera luft :D

The main jets MUST be reduced to #130, from the 132.5's..... (that's right......REDUCED!!) When swapping my airbox (modded) onto the test bike ( stock R1, full Akra, my jet kit)the CO readings went from a perfect 5% to an overly rich 7%...... When the mains were reduced to the stock original #130, the readings went to a perfect 4.8% to 5%. Bottom end power (3000 to 4000 was also improved a bit).
THIS MOD IS DESIGNED TO WORK WITH MY KIT ONLY.......IF YOU HAVE ANY OTHER SETUP......YOU ARE ON YOUR OWN !!

Jag har inte kört den i bänk men jag känner hur den går jämfört mot tidigare.
150 huvudmunstycke är ett måste för att kompensera den ökade luftmängden/andningen till motorn.
Provade 130- 140 men då motade den vid full gas över 7500rpm/ med 150 huvudmunstycket så drar den utan några problem.
Enkel logik mera luft kompenseras med mera bränsle :fakta
Skulle vilja prova killens hoj vid fullgas över 7500rpm kan lova den inte går bra.....hans hål är ju visserligen mindre men ändå.


kika även på denna länken så vet ni hur ni ställrr in era förgasare
http://factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html
 
Min luftburk är uppsågad runt den ovala kanten i locket ni ser på bilden.
Lägg dit luftfiltret å rita en kant runt så vet ni vart ni ska såga.
 

Bifogat

  • r1_airbox_comparo2.jpg
    r1_airbox_comparo2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 359
Re: bilder vore fint!

elfuego skrev:
Det vore toppen om du hade nån bild att lägga upp på luftburken, vore kul att se hur det ser ut i praktiken!,,,,,, vet du om samma inställningar funkar på r1-00??? Jag har ju en sån stående i garaget :)

Ser ju likadant ut på dom så det ska ju funka lika bra där!



Nej nu är det tid för en runda på hojen :squid
 
YZF-1000-R1 skrev:
150hp orginal å 199kg körklar med olja vatten å bensin.... :fakta


Vifta inte med pappret innan du vet tillräckligt mycket :fakta

den har INTE 150HK original.
130 - 135 på bakhjulet eller kanske lite till. Det skiljer cyklarna åt.

Bara så ni vet att R1 är en kass hoj :p
min 750 lämnar ju fan mer och är 10 år äldre :whip

750RR
 
CorbenDallas skrev:
Du blir ändå ifrånkörd av en tjej på en 636:a...
Dessutom är det väl ingen 750???

Man kommer ingenstan i friläge
Orkar jag berätta varje gång att det är en 900B motor....
Nu borrad till 950cc.

Fortfarande heter hojen dock ZXR750.

Kommer du till knutan på lördag? :hej

750RR
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top