serviceyrken och bemötande.

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Jag behöver lite medlidande nu. Hur många här är det som jobbar inom ett serviceyrke? Hur många känner igen sig i att de som behöver våran hjälp alltid ska vara så väldigt nonchalanta mot oss och nedlåtande? Lyssnar inte m.m.

Ett typexempel är när jag sitter i receptionen på ett "låst" företag, (d.v.s. mottagaren måste komma och hämta de) det är flera personer och alla vänder ryggen till och börjar prata med varandra.
Man ringer upp, får svar: "Jag kommer" och så försöker man meddela detta till besökarna men det går inte att få kontakt med de. Något senare är det alltid någon som vänder sig om och frågar" Fick du tag i honom/henne eller?" Lagom snorkigt. Det händer mig varje dag. Snart blir jag människohatare! :4skrika

(så nu har jag fått avreagera mig för dagens ignoranta människor)

Jobbar inom bevakningsbranschen med fordonskontroll vid en flygplatsplats. Träffar massvis med människor dagligen som anser att säkerhetskontrollen är sååååååå fruktansvärt onödig. Alla får tycka vad dom vill men det är ju inte precis vi som bestämt att alla ska säkerhetskontrolleras. Luftfartsverket är den högst bestämmande instansen helt enkelt. Men det är klart, vi på "golvet" får ju ta all skit som vanligt. Men det är piss och jobba med serviceyrke ibland, bara för att man blir så fruktansvärt asocial på fritiden eftersom man fått för mycket människokontakt på jobbet. Visst fan är det kul ändå dock. :D Annars skulle man väl inte jobba med det man gör. :tummenupp

M.G.F skrev:
Jobbar inom bevakningsbranschen med fordonskontroll vid en flygplatsplats. Träffar massvis med människor dagligen som anser att säkerhetskontrollen är sååååååå fruktansvärt onödig. Alla får tycka vad dom vill men det är ju inte precis vi som bestämt att alla ska säkerhetskontrolleras. Luftfartsverket är den högst bestämmande instansen helt enkelt. Men det är klart, vi på "golvet" får ju ta all skit som vanligt. Men det är piss och jobba med serviceyrke ibland, bara för att man blir så fruktansvärt asocial på fritiden eftersom man fått för mycket människokontakt på jobbet. Visst fan är det kul ändå dock. :D Annars skulle man väl inte jobba med det man gör. :tummenupp

känner igen det där.. fast från andra hållet :tungan
flög amsterdam - london engång, blev muddrad 3 ggr på vägen dit å 2 ggr på väg hem.. fatta att det va irriterande att nån skulle klämma på en såfort man gick nånstans i dne jävla flygplatsen, va nog inte så övertrevlig då kan jag tänka mig, whats the deal yo?

sven666 skrev:
känner igen det där.. fast från andra hållet :tungan
flög amsterdam - london engång, blev muddrad 3 ggr på vägen dit å 2 ggr på väg hem.. fatta att det va irriterande att nån skulle klämma på en såfort man gick nånstans i dne jävla flygplatsen, va nog inte så övertrevlig då kan jag tänka mig, whats the deal yo?

Hade du tajta byxor på dig yo?
Det är ju allmänt kännt att större delen av ickepiloterna som jobbar på flygplatser är GAY, så det är nog förklaringen!

//A.

UnderDOG skrev:
Det är ju allmänt kännt att större delen av ickepiloterna som jobbar på flygplatser är GAY, så det är nog förklaringen!

//A.

säger bara : DOH! :fatta! borde jag nästan listat ut själv :hihi

lämna spandexen hemma i fortsättningen asså.. :tummenupp

sven666 skrev:
blev muddrad 3 ggr på vägen dit å 2 ggr på väg he
Dom som visiterar dig gör ju det för att säkerställa att ingenting olämpligt (vapen,sprängämnen,osv.) kommer in på området.

Jag skulle personligen bli mer irriterad/oroad över ifall det var dålig säkerhet när jag skall ut och flyga. Det är ju mitt liv som står på spel ifall snubben som visiterar mig inte sköter sitt jobb.

Sen tänker du säkert: Men jag ser ju inte ut som en terrorist.
Tror inte terrorister skulle ens försöka komma in med turban och långt skägg. Dom skulle nog försöka se ut som vilka affärsmän/turister som helst.
Behöver ju inte vara terrorister heller. Det kan ju vara psykfall som bestämt sig för att ta med sig 300 pers i döden. Och hur ser dom ut, som vardagssvensson i allmänhet.

Jobbar som kundmottagare på ett volvoställe,och det
är nog så att man kan vara ett riktigt svin mot oss utan att få dåligt samvete !!
Att vi mår dåligt av att få skäll hela dagarna pga saker vi inte kan råda över,
är inte många som bryr sig ett skvatt om.Dumpa av den dåliga dagen på oss bara !!

Nog kan jag stundtals bli helt häpen. Fast ironi och spydigheter levererat med ett leende, brukar lätta upp för mig. :hihi

UnderDOG skrev:

//A.

Vad är det för skitsnack.
Jag jobbar på flygplats och här är alla minsann hetro.
Mycket bra yrke btw.

Själv så känner ja mest att ja får dålig service vart jag än vänder mig. Senast härom veckan när ja skulle lämna in min morsas bil på service. Jävla idioter skiter i mig(för dom har kafferast) när dom vet att jag har bråttom samt åkt en jävla sträcka bara för att dom ville att ja skulle svara på frågor om vad jag tyckte om bilen, o de frågorna sket dom i sen ändå. Idioter!

/ Hannes

Jobbar inom transport och det finns väl inga (förutom gatusopare) som folk ser ner på mer? Hatar att komma till någon med ett paket och få ett snorkigt bemötande bara för att han är advokat eller va fan han/hon är.

Kör numera lastbil så nu möter jag mest godsmottagare... folk som är på "ens egen lönenivå", och vips så är man bra behandlad igen... konstigt...Tänk på det ni som är "fina" arbetare, hur ni bemöter dom som kommer med paket, ödsla hellre ett "hur står det till" än ett för lite!

//jaG

Har visserligen bara jobbat extra, men under 4 år bland annat i livsmedelsbutiker har man upplevt det mesta.
Ingen tycker det är kul att handla mat direkt. En del hälsar inte, en del skäller ut en för att någon vara har fel pris, en del gnäller för att man inte kan kassan så bra, en del suckar när man skall kunna 42303489 PLU-nummer i huvudet och har glömt ett par stycken etc etc etc.

Jag skulle kunna vara lite fördjävlig tillbaka. Men jag försöker vara överdrivet trevlig istället..Det fungerar faktiskt.

Värsta av allt är folk som staplar varorna på varann, man får så förbaskat ont när läskflaskorna ramlar ner på händerna. :fatta!

Livsmedel är skit. Och jag har svårt för att handla på butiker där kassörskan lik väl skulle kunna anmäla sig till EM i Argaleken tävlingen och är riktigt nonchalanta, jag vill då inte bidra till deras lön..
Alla kan ha en dålig dag ja, men varför inte försöka le lite..?

Skönt att höra att man inte är själv. Idag verkar allt vara mycket bättre. Men det kan kanske bero på att folk inte jobbar som vanligt när det är skärtorsdag. Sura kassabiträden är irriterande, men det värsta är när de sitter och diskuterar vad den och den gjorde med den och den på senaste festen tvärs över två kunder och en massa varor. :mad: Då är man inte viktig överhuvudtaget.

japp, så är det...

Då ska ni pröva jobba i mobiltelefonbutik...

Är varan fuktskadad har kunden ALDRIG haft den i NÄRHETEN av fukt, har kunden tappat den så displayen spruckit så är det FÖRDJÄVLIGT att det inte går på garanti, Går den sönder efter 10 månader så ska de ha en ny för "den har ju strulat ända sedan den var ny" frågar man då varför de inte varit in med den tidigare så har de inte haft tid....

Att de dessutom kommer in och är otrevliga innan man ens öppnat munnen gör ju inte så att man vill hjälpa till mer på något sätt...

Dessutom alla som gnäller på att det är dyrt att ringa.... jamenvafan ALLA vet väl att det är dyrare att ringa med mobilen än fasta telefonen?!?!?!?! Dessutom är vi som operatör faktiskt billigare än de flesta om man räknar ut ett ärligt genomsnitt.

Till saken hör också att hos oss har man alltid fri lånetelefon vid service, vi har egen serviceverkstad där det går fortare att serva än hos externa företag, vi hjälper kunden med alla inställningar (GPRS, MMS mm), sätter i kortet i telefonen så kunden kan använda sin telefon direkt. Vi laddar dessutom de telefoner som det inte är ström i vid leverans.

VAD I HERRANS NAMN BEGÄR DE???

Tur att det finns många trevliga kunder också, annars skulle man väl bli som Michael Douglas i "Falling Down"...... :kulspruta

Ok Jin Chun skrev:
Skönt att höra att man inte är själv. Idag verkar allt vara mycket bättre. Men det kan kanske bero på att folk inte jobbar som vanligt när det är skärtorsdag. Sura kassabiträden är irriterande, men det värsta är när de sitter och diskuterar vad den och den gjorde med den och den på senaste festen tvärs över två kunder och en massa varor. :mad: Då är man inte viktig överhuvudtaget.

:hihi
Jaföffa det är lite kul med knäppa/dryga människor.. o det gäller att vara en nivå högre än dom :yoparty

Jag har ett förflutet som rörmockare, och jaa folk blev väldigt glada när man åkte hem till dom o stängde av vattenläckan(vred av huvudkranen) o samma brillsmurf blev arg när jag ville ha 2000´ för besväret. Dom tyckte att 20min arbete kan omöjligt betinga 2000´. (för er som inte vet.. 1h,arb+1h,restid+reseers.servicebil60kr/mil+mtrl) blir snabbt pengar! :tummenupp
Ett cp sa "Va... 2000 så mkt tjänar inte ens jag o jag e jurist," o jag svarade näe det gjorde inte jag heller när jag va advokat. :hihi

Hepp så det kan gå!
Flemming :hihi

Nästan vart man än jobbar så gör man det med människor och ska man vara en dryg jävel kan man ju se till o vara det på sin fritid istället.

Man lämnar inte in en bil. Måste man verkligen göra det så gör man det inte till idioter hannes.

Att de med "finare" jobb kan upplevas som att de ser ner på en när man kommer med paket tror jag mycket är för att man inbillar sig det själv. Fast är man direkt otrevlig kan man gott få paketet i huvet...

Idioter finns precis överallt.

Funatic skrev:
Då ska ni pröva jobba i mobiltelefonbutik...

Är varan fuktskadad har kunden ALDRIG haft den i NÄRHETEN av fukt, har kunden tappat den så displayen spruckit så är det FÖRDJÄVLIGT att det inte går på garanti, Går den sönder efter 10 månader så ska de ha en ny för "den har ju strulat ända sedan den var ny" frågar man då varför de inte varit in med den tidigare så har de inte haft tid....

Att de dessutom kommer in och är otrevliga innan man ens öppnat munnen gör ju inte så att man vill hjälpa till mer på något sätt...

Dessutom alla som gnäller på att det är dyrt att ringa.... jamenvafan ALLA vet väl att det är dyrare att ringa med mobilen än fasta telefonen?!?!?!?! Dessutom är vi som operatör faktiskt billigare än de flesta om man räknar ut ett ärligt genomsnitt.

Till saken hör också att hos oss har man alltid fri lånetelefon vid service, vi har egen serviceverkstad där det går fortare att serva än hos externa företag, vi hjälper kunden med alla inställningar (GPRS, MMS mm), sätter i kortet i telefonen så kunden kan använda sin telefon direkt. Vi laddar dessutom de telefoner som det inte är ström i vid leverans.

VAD I HERRANS NAMN BEGÄR DE???

Tur att det finns många trevliga kunder också, annars skulle man väl bli som Michael Douglas i "Falling Down"...... :kulspruta
Jag upplever en blandad pott, men mestadels possetiv.

Jobbar som ITchef för ett bilföretag, jobbar mestadels med att se till så att allt fungerar. När någonting inte fungerar så brukar det inte vara en arg ton som jag bemöts med utan istället en vädjan efter hjälp.

Och när problemet väl är uträtt så brukar bemötandet vara otroligt tacksamt :)

Bara några få ggr har jag fått höra dessa ljuva ord "Vafan fungerar inte den här jävla plåthögen till dator,snabba dig på fort som fan innan jag slår sönder helvetet".

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...