Serviceintervaller Audi A4 95-?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Ska iväg och kika på ett par bilar till bror min. Han har ett par A4or som han är sugen på. En med 1,6 liters motor och två med 1,8T.
Vad är det för serviceintervaller på dem? Det enda jag vet är att 1,8T har kamrem vid 12k och att det är svindyrt.

Har ni andra tips och synpunkter så är det givetvis också välkomna!

Google? Tog 10 sek.

Serviceintervall (1,8T): max 3 000 mil/2 år
Du får 31800 hits på frasen "serviceintervall audi a4" så det är bara att läsa.

Finns lite olika att välja på:årlig service/1500 mil eller longlifeservice/3000 mil.

Min polare Igelhammar (Halmstad) servar Audi och har bra priser på kamremsbyte, duktig och snabb kille.

På min förra bil gjordes den stora servicen inklusive allt. Det verkar skilja på hur man gör den, om man bara byter kamremmen á la budget eller om man gör hela rasket med glidskenor, vattenpump osv. Min, totala, service gick på runt 8K kr om jag mins rätt vid 11,5K mil.

Det enda problemet jag hade med min (förvisso A3'a) var att den rostade under listen på dörrarna i nederkant. Detta berodde på att de bara satt med clips och inte lim/tejp. Skillnaden dessa i mellan är att de sitter lite "löst", smågrus letar sig in bakom och av vibrationerna blir det nött och rost uppstår. Så kika i listkanterna.

I övrigt kändes den gamla häcken väldigt bra och solid för att vara 8-9år gammal :) Bra bilar!

edit: i övrigt verkar de som sysslar med bilar föredra den kortare serviceintervallen då det inte verkar som om long-life oljorna klarar hela intervallet och koksar. Det första symtomet ska vara att turbon börjar trassla.

Last edited:
Det finns en indikator i instrumentet som indikerar service, det är den som bestämmer när bilen ska servas och INGET annat. Om den inte släcks på vag eller med liknande dator kommer bilen automatisk koda om sig till 1500mi eller 12mån vilket som kommer först. Vad gäller 12k mil på kamrem beror det helt på vilken årsmodell vi pratar om....

Jäkla skitbilar de där ådi. Klart överskattade. Jag hade en A4 q -05. När den skulle in på 8-9 tusenmilanågonting så skulle den även in på en service bara 1000 mil senare på vilken den skulle få nya stift och luftfilter :mad: Vaffan tar de inte de i samma service för? Och varför får man inte byta de själv? Det är som att en auktoriserad firma måste kallas in för att lufta däcken.

Förutom det dyra ägandet så hatade jag: Att det plinga hela tiden så fort man inte hade bältet på trots att man rullade 20 meter över gårdsplan, att dörrarna låste sig över 10 kmt och inte låste upp trots att man öppnade förardörren så man stog och svor när bakluckan var låst när man bara skulle slänga in något, att den lastade betydligt mindre än polarens golf -06, att dörrjävlarna slog igen när man försökte öppna och kliva in/ur, att ac´, krånglade precis hela tiden, att samtliga a, b, c-stolpar samt nackstöd placerats ut i syfte att försindra all sikt, att samtliga modeller A3, A4, A5, A6 har olika ET-nummer, offset osv så man inte kan köpa beggade hjul på blocket, Att kvalitetskänslan sitter i ratten och det som är framför ögonen när man sitter i förarplatsen och att så fort man snokar runt lite så är det bakelitplast och smäck. listan kan göras låååång.

:mad:

Jäkla skitbilar de där ådi. Klart överskattade. Jag hade en A4 q -05. När den skulle in på 8-9 tusenmilanågonting så skulle den även in på en service bara 1000 mil senare på vilken den skulle få nya stift och luftfilter :mad: Vaffan tar de inte de i samma service för? Och varför får man inte byta de själv? Det är som att en auktoriserad firma måste kallas in för att lufta däcken.

Förutom det dyra ägandet så hatade jag: Att det plinga hela tiden så fort man inte hade bältet på trots att man rullade 20 meter över gårdsplan, att dörrarna låste sig över 10 kmt och inte låste upp trots att man öppnade förardörren så man stog och svor när bakluckan var låst när man bara skulle slänga in något, att den lastade betydligt mindre än polarens golf -06, att dörrjävlarna slog igen när man försökte öppna och kliva in/ur, att ac´, krånglade precis hela tiden, att samtliga a, b, c-stolpar samt nackstöd placerats ut i syfte att försindra all sikt, att samtliga modeller A3, A4, A5, A6 har olika ET-nummer, offset osv så man inte kan köpa beggade hjul på blocket, Att kvalitetskänslan sitter i ratten och det som är framför ögonen när man sitter i förarplatsen och att så fort man snokar runt lite så är det bakelitplast och smäck. listan kan göras låååång.

:mad:

Hillbillys är sannerligen inte nöjda förens de fått sin traktor. ;)

Remkitet kostar 1800 för orginaldelar, jag monterade ner fronten själv och lät en wag mekaniker bytta den efter arbetstid och stämpla bocken och släcka lampan, tog honom inte ens en timme och 500 skulle han för det. Vattenpumpen och remarna bytte jag själv eftersom det är en no brainer. Så e man smidig går det billigt

Nu va det här på en motor plockad från skrotten som iof gått 18k mil och skulle vara servad för 2k mil sen men eftersom kamremen hoppat 5 hack på min gamla motor där auktoriserad verkstad hade bytt den för 700 mil sen (dom jävlarna debitera mig 2000 för att kolla på det och säga attt det va mitt problem inte deras..) så ville jag inte chansa.

Den motorn höll iaf 2000 mil jag körde med den, vilket är 3 gånger bättre än när auk. verkstad fick leka..

Hillbillys är sannerligen inte nöjda förens de fått sin traktor. ;)

Hade 3 st 330XI på rad innan ådin. De plingade inte, låste upp dörrarna när man tog sig ut vilket gick smidigt då dörrarna faktiskt öppnades när man ville, jag kan inte minnas att jag petat på ac´n i någon av dem, 19 grader och sen skötte de sig själva. BMW´s fälgar passar i princip samtliga BMW. fukk ådi.

Hade 3 st 330XI på rad innan ådin. De plingade inte, låste upp dörrarna när man tog sig ut vilket gick smidigt då dörrarna faktiskt öppnades när man ville, jag kan inte minnas att jag petat på ac´n i någon av dem, 19 grader och sen skötte de sig själva. BMW´s fälgar passar i princip samtliga BMW. fukk ådi.

Jag valde mellan en Audi B7 och Bmw E90, valde Audin så vår smak är uppenbarligen delad :)

A4

Det är tre saker som "styr"

Miltal max 1500
Tid va 12 månad
Eller när kombiinstrumentet tänder servicelampan

Skit i 1.6 , slö så in i helvete
Turbo e där bättre drag i, chippa så blir det riktigt skoj
Kamrem vid 12 000 mil

Lyssna efter knack/rassel längs bak på ventilkåpan vi 4 cylinder, sitter en kedjesträckare som brukar knacka/rassla vid kallstart.

Drivaxeldamasker håller en sisådär 10 12 000 mil
Luftmassemätare dump/cirkulationsventil likaså.

Lyssna efter gnissel från länkarmarna i framvagnen, den berömda audi/vw sjukan.

Kolla noga dörrarnas lister längst ner brukar rosta (samma som a3:an)

Ska han ha en from 2001 så kolla serviceboken att den e servad, pg koksproblemen som finns.........
Det första som händer är att oljetryckslampan tändas. Då blir turbon untan olja o tja ..........tänk själv vad som händer då.

Hittar han en som inte har koksat så e det bara o handla.
Och då ska han serva VARJE ÅR O MAX 1500 MIL O INGET ANNAT om han vill ha en fungerande bil.

Vill du veta mer så pm:a

Last edited:
Var och kollade på en 1.8 precis. I tele så sa tjejen att den var hur fin som helst och att det inte var några problem med den. Sen när vi kommer dit så möts vi av en hemmalackad huv och ena skärmen var bulad.

Hur fan orkar folk?!

Nä, hade jag fått välja så hade han köpt en pedantskött 323/325!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT