Serviceintervall kamrem?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej har en liten bilfråga men hoppas på hjälp iaf. En jobbarkompis har nyss köpt en fin Polo 1997 1,6i, vet någon serviceintervall för kamremmen på dessa? Är det 12 000 mil första gången den skall bytas el tidigare:confused:
Inget framgår av den fulltecknade boken annat att kilremmen skall kontrolleras och spännas vid behov vid 9000 mil.:confused:

Tacksam för svar!
 
Inte helt hundra hur det är på den där motorn men det är sällan det är mer än 12000mil eller 3år. Dvs, har inte bilen gått mer än 1000mil men är äldre än 3år ska remmen bytas iaf. Är den inte bytt en enda gång sen -97 är det nog dags... :)
 
Tjenare.................

Det finns ingen fast intervall på din polarers (polo/6n).
Bara en rekomendation faktiskt, men ett gott råd är att byta kamrem OCH vattenpump vi 12 000 mil, för en sak e säker det är pumpen som ger upp innan kamremmen......och att byta rem och hoppa över v-pumpen det är slöseri med tid och pengar.

Vattenpumpen drivs nämligen av kamremmen.

Det som händer är 1 av två saker, antingen så ger lagret upp, det kan man oftast höra, pumpen "gurglar" liksom.
Eller så spricker skovelhjulet vilket resulterar i för hög motortempratur, varför nu detta då ???........skovelhjulet som sitter påpressat på själva axeln är tillverkat i plast, det har en tendens att spricka och då finns det ingen cirkulation av kylvätskan............= förhög motor temp = inte alls bra.
 
Last edited:
Jag hade för mig att man bytte motor på dom vid varje service...
 
Jag hade för mig att man bytte motor på dom vid varje service...

Nej nej, det är Opel. Polo's motor går minst 2 service-intervaller innan det är dags.

Det är löjligt enkelt att byta på en Polo och delarna är nästan gratis så det är bara att byta.
 
Tacksam för svaren!
Bilen har ännu inte nått miltalen, enbart 7800 mil och en ägare innan, så då kan han förmodligen köra något år till:tummenupp
 
En 10 år gammal kamrem kan dock vara aktuellt för att byta ut, gummi är ju färskvara.... Som sagt, inga kostnader förutom när det rasar då det kostar minst 5000:- i delar och lika mycket till om man har tummen mitt i handen och inte kan göra jobbet själv.
Jag lyfte själv av toppen på en av mina bilar i förrgår då remmen gick av för nån månad sedan. Nu blev det inte speciellt dyrt ändå men det är fortfarande jävligt tråkigt...
 
Jag hade för mig att man bytte motor på dom vid varje service...

Hahahahaaa........
Det e nog opel's berömda ECOTECH motorer och deras "något" optimisktiska bedömning att remmen skulle klara 12 000, har man sett hur remmen löper så fattar man varför haveri är ett faktum, opel har nu mer halverat mellan rembytet............

Kan ärligt säga att opel är det enda märket som jag varit i kontakt med där remhaveri berodde på remhaveri och inte pg spännrulle eller vattenpumpsras.............
 
Ahhh, ecotech! Det klingar så härligt i mina öron! Jag äger en bil med en sådan fantastisk motor! Efter drygt 4 veckor i min ägo så ville den ha en ny vattenpump då han inte fick det vid 12000-milaservicen. Iofs så var det ju billigt, 500:- för en vattenpump men ändå...
Fast det är bra bilar för övrigt om man ser till ekonomi. 0.67l/mil med en snittfart på 102km/h ner till Göteborg måste anses som godkänt för en kombi som lastar 50 plattor öl och 70 liter sprit? Med den lasten så drog den dock över 0.8 :(
 
Hörredu !!!!!!!!!!!

Det e förenat med livsfara att säga klingavacker och echotech i samma mening........................

Det enda som klingar vackert det är torrkoppling o INGET annat................

Fan vilka minnen detta tar fram från min mekartid hos Bilpartner..............
Varenda en gång man fick en arbetsorder i näven där en opel va inblandad där kundanmärningen var att bilen stannat under färd så sneglade man på angivenmätarställning var den mellan 6000 mil o uppåt så var det första man gjorde va att slita av kamremskåporna o kolla om där satt någon överhuvudtageg...........

Resterna fanns alltid lite längre ner runt vevaxeln vilket resulterade i utbytestoppar...................

Som jävligast så rullade det in 2 bilar i veckan.........

Stackars stackars Opel-ägare

Öhhh hur länge räckte "den där lasten då ????....:yoparty
 
Det stämmer att dom ska bytas vid 12000 mil. Jag har av egen erfarenhet fått lära mig att dom går av vid 17000 mil med krökta ventiler som följd. Två gånger har har jag lärt mig denna läxa . Iförsig med två olika bilar men ändå.:huvet
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top