Service

achooo_prosit

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
690 smc 10
Tja! Var precis nere på malmö mc-service. Jag frågade vad det skulle kosta att göra en ventiljustering på min gsxr 750 94, och jag fick priset 4000:-, är detta mycket för det. Han sa att det var enbart för arbetskostnaderna, eftersom det är en gammal motor med shims.

achooo_prosit skrev:
2046608 Tja! Var precis nere på malmö mc-service. Jag frågade vad det skulle kosta att göra en ventiljustering på min gsxr 750 94, och jag fick priset 4000:-, är detta mycket för det. Han sa att det var enbart för arbetskostnaderna, eftersom det är en gammal motor med shims.
Låter dyrt tycker jag... prova och ring lite olika firmor. Eller om du inte har tummen alltför nära mitten av handen så skaffa en verkstadshandbok och gör det själv.

LÅter ganska ok, shims är det fö i de flesta hojar, även nya modeller. Skulle tro att man måste lyfta kammarna för att byta shimsen, det måste man på nyare gixxers iaf.

Du kan ju alltid kolla med Mitonga (i Lomma nu mera) också. De kan skruva de grabbarna.

Och jag kan aldrig tänka mig att de är dyra.

Zee skrev:
2046677 Du kan ju alltid kolla med Mitonga (i Lomma nu mera) också. De kan skruva de grabbarna.

Och jag kan aldrig tänka mig att de är dyra.

Dem har väll haft här i malmö innan, men dem har väll flyttat till lomma nu tror jag, dem verkar duktiga. Ska ringa dem

Nr:18 skrev:
2046637 LÅter ganska ok, shims är det fö i de flesta hojar, även nya modeller. Skulle tro att man måste lyfta kammarna för att byta shimsen, det måste man på nyare gixxers iaf.

Ja man måste lyfta bort kammarna på den oxå, han visade mig hur det såg ut han hade en suzuki motor nerplockad, men sen måste man köpa inte en hel del shims så att man kan prova sig fram och dem går ju på mellan 50 - 100 spän,

achooo_prosit skrev:
2046890...men sen måste man köpa inte en hel del shims så att man kan prova sig fram och dem går ju på mellan 50 - 100 spän,
Prova sig fram?

Plocka bort ventilkåpan och mät det befintliga spelet. Räkna ut skillnaden mellan vad det är och vad det ska vara så vet du vilka shims du behöver. Plocka bort kammarna och se om det är några av dom befintliga shimsen som går att använda för att få rätt spel. Sen är det bara att beställa övriga shims.

Edit: Tror du en verkstad beställer hem ett gäng shims och provar sig fram eller tror du dom mäter spelet och räknar ut vilka shims som behövs?

newstead skrev:
2046906 Prova sig fram?

Plocka bort ventilkåpan och mät det befintliga spelet. Räkna ut skillnaden mellan vad det är och vad det ska vara så vet du vilka shims du behöver. Plocka bort kammarna och se om det är några av dom befintliga shimsen som går att använda för att få rätt spel. Sen är det bara att beställa övriga shims.

Edit: Tror du en verkstad beställer hem ett gäng shims och provar sig fram eller tror du dom mäter spelet och räknar ut vilka shims som behövs?

Det var så han sa till mig

achooo_prosit skrev:
2047840 Det var så han sa till mig

Har du inte tummen helt mitt i handen så lossa motorn och kör till mekaniken med den. Bör hamna på ca 2000-2500.
För övrigt så tycker inte jag att 4000 va ett ockerpris. Det är ju några timmars skruvande.

Nu vet jag inte hur allt sitter på dom äldre sukkorna. Men detta tips fick jag av mekanikern när min gamla fzr skulle ventiljusteras. Dock löste sig detta med hjälp av en manual + lite skit under naglarna.

Mitonga..

Testa på Mitonga.. har alltid fått snabb och bra service till bra priser.. två hel schyssta killar.

VaRvStopPEt skrev:
2048097Nu vet jag inte hur allt sitter på dom äldre sukkorna. Men detta tips fick jag av mekanikern när min gamla fzr skulle ventiljusteras. Dock löste sig detta med hjälp av en manual + lite skit under naglarna.
Det ska inte vara några problem att fixa det med en Sukka heller :)

Lossa motorn är väl lite overkill tycker jag,plocka kåpor,tank,luftburk osv så det bara är att lyfta på ventilkåpan så har man ju sparat ett par timmars arbetstid och en del pengar.

VaRvStopPEt skrev:
2048097 Har du inte tummen helt mitt i handen så lossa motorn och kör till mekaniken med den. Bör hamna på ca 2000-2500.
För övrigt så tycker inte jag att 4000 va ett ockerpris. Det är ju några timmars skruvande.

Nu vet jag inte hur allt sitter på dom äldre sukkorna. Men detta tips fick jag av mekanikern när min gamla fzr skulle ventiljusteras. Dock löste sig detta med hjälp av en manual + lite skit under naglarna.
Ska in med min härk inom kort....ringde till en verktad i Uppsala och fick ge runt 1300-1500 för jobbet.

Känns värt för min del, dels för att hojen gått ca: 4000mil och dels för att jag är kass på att mecka så mina lärandemisstag blir nog tråkigt dyra :fyllisar

Last edited:
Har gjort det sjäkv på en zzr600, köpte en mekbok o satte igång. Var noga med allt så det kommer rätt. Tog ngr timmar. 12 var felställda men efter pussel på stort papper så fick jag köpa 5 a 93:- per st. Sen gick den som tusan igen. Inget svårt men se till så allt hamnar på rätt ställe(att jag sen lyckades få allt fel på min nuvarande hoj är ju en annan femma...)

achooo_prosit skrev:
2061073 Ska köra ner till mitonga nån dag och se vad dem kan göra, det ligger väll numera i lomma

Hade min inne på GSM i Svedala, kanon tycker jag. Jepp, Mitonga ligger numera i Lomma nära motorvägen.

Förresten, om du ska till Mitonga så glöm inte att de finns i Lomma nu för tiden.

Nino skrev:
2061101 :rofl

Jag hörde nåt om att Mitonga flyttat till Lomma, stämmer det?

Nej, det stämmer inte. Mitonga har alltså flyttat till Lomma, people.

Jag vill alltså klargöra att Mitonga finns i Lomma nu. Det har inte riktigt framgått i tråden här. Mitonga. Lomma. :nicka

Back