Service Veteran MC - Hjälp mig få igång dem igen!

lettmjolk

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2018
Hoj
2008, Kawasaki Er-6F
Jag fick för några år sedan ärva två brittiska veteranmotorcyklar, en Ariel från ~50talet och en AJS från ~60talet. Båda mycket fina motorcyklar, om än inte i något superskick. Senast de gick att köra var för 5-6 år sedan, sedan har de stått parkerade. De borde alltså mekaniskt fungera.

Saken är dock som sådan att jag inte är särskilt duktig på motorer och mekning i allmänhet, men har lite grundläggande koll.

Min fråga är i vilken ordning jag ska börja för att få igång dem igen? Nytt batteri och olja tänker jag byta, men sedan vet jag inte riktigt vad jag ska göra? Vill mest få de till körbart skick för att kunna ta en tur eller två i sommar.

Ur med all ev bensin som är i tankarna.
Ur med bensinkranarna och kolla så det inte är fullt med rost och gegga.
Öppna dränerskruv i botten på flottörhusen på förgasare och låt frisk bensin rinna från tanken igenom förgasaren.
Kolla hur tändstiften ser ut, ev borsta rent dem.
Kolla så det är olja i den och att den är svart och inte lattebrun.
Starta upp och låt den bli lite ljummen.
Byt olja och filter.
Starta igen och efterfyll olja.
Så, nu vet du om det är liv i skräpet. Om inte så kommer jag och hämtar liken.

När motorn går så känner du efter hur bromsar känns, jag antar att det är vajer till trumbromsar?
Leta sedan upp ett smörjschema, finns helt säkert på nätet.
Gå på alla smörjställen med fett eller olja. Känn efter glapp när du ändå är igång.
Ta en provrunda sakta och försiktigt, däcken lär vara livsfarliga om de ens håller luften.

Sen kan du börja finlira och ta små rundor.
Eftersom det är engelska elsystem så finns ingen aledning till oro, de fungerar alltid felfritt. :rofl
Lycka till

Är det elstart på dom där? Hojar med kickstart brukar gå utan batteri.
Jag skulle nöja mig med olja och oljefilter. Och testa att den funkar, sen en allmän besiktning och kontroll att bromsar mm funkar som det ska.
Med tanke på din ovana så är det väl olja och filter för att sen åka till närmaste bilprovning.

Noterade att du gick med 7 juni 2018 och står fortfarande som "Ny medlem"
Man måste vara prospect länge innan man blir fullvärdig medlem är på sporthoj. :rofl

Är det är ens oljefilter på så gamla engelsmän? De har ju ofta en en sån där där tråkig ”sludge trap” i veven som man gärna ska ha koll på vad jag förstått.

Törs man säga Grattis! i teknikavdelningen...? :rodnar

1. Kolla först så du verkligen har något batteri på hojarna.

2. Dränera undan all gammal "bensin", även ur förgasare.

3. Montera ett bränslefilter!
Gärna ett genomskinligt, och byt hela bränsleslangen samtidigt.
Synd att bränna upp arvet med torra gummislangar...

4. Fyll på några liter ny soppa. Fundera på om du kanske skall använda alkylatbensin första gången. Dom lär inte starta lättare för det, men om du får problem med en av dem, om du väljer att bara jobba vidare med en av hojarna eller om du ledsnar på båda så behöver du inte slabba med att tömma ut soppan direkt. Alkylatbensin håller i vart fall ett år i tanken.

5. Ta reda på om respektive hoj har oljefilter, oljesil eller rent av en centrifugalrenare. Byt/rengör i samband med oljebyte.

6. Oljebyte är kontroversiellt.
Jag hade gjort två, och jag skall motivera varför: i en motor som stått så länge så har massa gegga sjunkit till botten.
Man får därför inte ut allt på bara ett oljebyte. Men, jag vill hellre inte cirkulera ut all sludge runt om i motorn igen.

Därför först ett kallt oljebyte innan man ens har kickat en enda gång, och senare ett varmt oljebyte när man vet att man verkligen kommer köra med hojen.

Det är min medicin, och jag vet att andra kan tycka att jag är pjoskig i överkant.
För mig funkar det i vart fall, och det är ett billigt sätt att köpa sig sinnesfrid.

7. Provstarta utomhus, med brandsläckare redo.

8. Satsa på nya däck när du skall börja köra. Alldeles oavsett hur mycket mönster det är kvar på dem, så är dom skit. Kassera!
Köp även nya slangar. Däck som stått utan luft länge får liksom "brottsanvisningar" på slangarna där dom stått länge.

9. Sök hjälp!
Varje märke har entusiastföreningar runt om i landet, på nätet, i forum - kanske även på det där nya som heter Facebook.

10. Have fun!

Last edited:
Sparkade i gång en Norton från -44 i förra veckan. Den hade stått stilla i 5 år.
Fyllde luft i däcken.
Tutan var lite klen, så jag laddade upp batteriet. Ett Biltemabatteri som höll hyfsad laddning efter 5 år!
Inte nödvändigt eftersom den har magnettändning.
Kollade oljan i växellåda och primärtransmission.
Sen det viktigaste. Tappade ut oljan ur vevhuset (bottenplugg).
Alla gamla engelska hojar våtsumpar. Rutin att tömma vevhuset om dom stått mer än ett par veckor.
Ny olja i oljetanken.
Mer bensin i tanken. Den gick på etanolfri sopps sist, så inget behov att göra ren förgasaren.
Öppnade bensinkranen och flödade förgasaren.
Kickade. Den sparkade tillbaks.
Visst ja, manuell tändförställning. Ställde ner tändningen.
Kickade igen. Den startade och gick som den skulle.
Men det var på en hoj som jag vet var ok sist den gick.
Sen sparkade jag igång två BSA som gick i fjol i lördags.
Ungefär samma procedur.
Men är du inte säker på skicket, skulle jag rekommendera en service enligt instruktionsboken.
Till dom flesta gamla engelsmän finns riders handbook och workshop manual att hitta på nätet.

När hojen startar, öppna locket i oljetanken och kolla att du har returflöde i tanken. Kan ta nån minut om du tömt vevhuset nyligen. Efter ett tag kommer olja blandad med luft, eftersom returpumpen har större kapacitet.

Tack för alla svar!
Båda hojarna har batteri, så ett sådant ska jag köpa. Förstår väl ungefär hälften av instruktionerna ni gett, men sådant går ju att hitta svar på! Det är vajer till trumbromsar på dem, förhoppningsvis finns det väl lite liv kvar i dem. Var halvt omöjligt att skruva med dem senast pga brittiska mått på alla skruvar och muttrar. Elsystemet var även det minst sagt... brittiskt.

En annan sak som kanske är lite överkurs: På båda hojjarna sitter växelspaken på höger sida, och bakbromsen på vänster. Hur svårt skulle det vara att byta plats på dem?
Tacksam för alla svar i alla fall, nu har jag något att börja med! :)

NEJ! Du ska inte bygga om något.
Det är fina hojar som är värda att rädda.
Ta kontakt med märkesklubbarna/ Facebookgrupperna så får du säkert hjälp, kanske rent av någon i närheten som kan titta på dem.
Sälj dem inte billigt till någon :cool:

Om Whitworth verktyg. En hyfsad sats blocknycklar finns på Verktygsboden.
Den man absolut måste ha är 1/4W (13,34mm).
Man vänjer sig ganska kvickt vid högerväxlat. Körde vänsterväxlat i lumpen och högerväxlat på fritiden.
Bara en massa besvär att bygga om. Numera har både ettan uppåt och nedåt, vänster och höger växel på olika hojar jag kör.
Vilka modeller och år på AJS och Ariel har du?

Tag kontakt med Mcv Roslagen eller Mchk Stockholm, där finns det folk som kan äldre Motorcyklar.
Dessa föreningar ordnar rally och träffar för folk med Veteranmotorcyklar.

Jag kör rätt mycket 50-tals hoj från Sovjet. Var iväg på två små turer bara idag.
Vill du lära dig mer om hur hojar funkar och meka så är det bara att läsa på och lära sig efter vägen. Dessa gamla pjäser är lätta att förstå sig på och kommer nog ge en hel del möjlighet till praktisk övning.
En rimlig inställning att ha till dessa klassiker är att man ska vårda dom, göra sitt bästa när man mekar och hålla dom original. Man gör ju som man vill med sina hojar men det blir svårt att få hjälp av entusiaster om de anser att man förstör en hoj. Å andra sidan är många entusiaster extremt hjälpsamma när det gäller att hålla en fin hoj i skick.

En annan sak som kanske är lite överkurs: På båda hojjarna sitter växelspaken på höger sida, och bakbromsen på vänster. Hur svårt skulle det vara att byta plats på dem?

Byta plats på broms och växelspak är inget du ens behöver fundera på (och utan att veta något om dessa modeller så kan jag ändå säga att det är en operation som bara 0,001 % av de mest vana hojbyggarna skulle ge sig på). Fokusera på att serva dem grundligt enl boken. När du har väl har kommit så långt att du förstått hur de är uppbyggda kommer du inte vilja byta plats på broms och växel längre.

Jag hör er! Ska inte byta plats på någonting. Minns tyvärr inte exakt årtal och modelnamn på dem, de står i en lada på vår gård för tillfället. Tänkte sätta igång i helgen, kan posta en bild eller två om någon är intresserad. Samt återkomma med en och annan dum fråga som någon kanske kan svara på :hihi

Det är lättmekat och finns gott om hjälp att få så kör på!

Tack för alla svar!
Båda hojarna har batteri, så ett sådant ska jag köpa. Förstår väl ungefär hälften av instruktionerna ni gett, men sådant går ju att hitta svar på! Det är vajer till trumbromsar på dem, förhoppningsvis finns det väl lite liv kvar i dem. Var halvt omöjligt att skruva med dem senast pga brittiska mått på alla skruvar och muttrar. Elsystemet var även det minst sagt... brittiskt.

De sitter på rätt sida. :fakta Alla försök att byta sida på dem är dömda att misslyckas.
Bättre att lära sig hantera det.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back