Service/underhåll på kittade 600?

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Lutar åt att det blir en ny hoj innan sommaren och då troligen en kittad 600 (ex synsam/veidec). De flesta som är till salu nu har gått både en o två säsonger utan några större ingrepp o man funderar ju lite på hur länge det håller...

Hur mycket underhåll o service kräver dom förutom det vanliga (oljebyte, ventilspel mm)?

Vad är det främst som tar stryk i motorerna? Vad måste man hålla koll på?
 
Kolla ventiler! Mät spelet, går det åt det tajta hållet tyder det på att dom gått ner i sätet lite. Kan räcka med att justera, men kan oxå vara ventilskaften som längt sej lite, med ventilras som följd om man inte åtgärdar.
Räkna med 10 timmars serviceintervall. Service= olja, filter, ventilspel och allmän koll på lameller o dyl.
 
Nu är jag jättepartisk, men Stiffy har en ex-Cralle R6 till salu. Den motorn har just varit hos Cralles motormek för renovering. 125 nyrenoverade pålitliga hästar, en vinnarhoj i alla de tidigare ägarnas händer.

Spana de här trådarna:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=33477

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=6114

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=180484&postcount=12

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=1873

Karlskoga6_7sept_Stiffy10_stor.jpg


Buy it! :tummenupp
 
Tack för tipsen :tummenupp
Byta olja, filter, kolla ventiler osv känns ju ganska självklart vilken hoj man än har o 10 timmars serviceintervall kan man väl leva med.

Stiffys hoj är tyvärr i överkant av vad jag har att lägga :(
 
stavgren skrev:
Tack för tipsen :tummenupp
Byta olja, filter, kolla ventiler osv känns ju ganska självklart vilken hoj man än har o 10 timmars serviceintervall kan man väl leva med.

Stiffys hoj är tyvärr i överkant av vad jag har att lägga :(
Man kan köpa en billigare, långsammare, orenoverad hoj också. Sen efter första träningen har du blåst motorn (prislapp 22.000:-, typ). Då betalar du mer för mindre.
Bara för att den är snabb är den inte extremt ömtålig. Seså, var inte rädd! Köp! :tummenupp
 
stavgren skrev:
Lutar åt att det blir en ny hoj innan sommaren och då troligen en kittad 600 (ex synsam/veidec). De flesta som är till salu nu har gått både en o två säsonger utan några större ingrepp o man funderar ju lite på hur länge det håller...

Hur mycket underhåll o service kräver dom förutom det vanliga (oljebyte, ventilspel mm)?

Vad är det främst som tar stryk i motorerna? Vad måste man hålla koll på?

Tja, att enbart kolla ventiler och byta filter+olja låter lite snålt. En modern kittad Suzuki SS600 rekommenderar de kolv och ventilbyte var 150:e mil. Vevlager och liknande efter 300. Efter 750 bör man byta vevhus och topp då de har vridit sig över toleranserna. Så var det med de driftsäkra 4-taktarna.....

Fast visst kan man skita i det och köra tills det rasar.
 
Kamkedjan ska man ha koll på hur långt den gått och bytas vid det miltal/timtid som rekomenderas till racing. (Inge kul om den går sönder..)

Kolvringar kan man köra med en hel säsong på som rookie, sätt i nån form av luftfilter så kommer ringar/ventiler/säten inte bli fulla av saker som bränner fast.

Om toppen tas av för tex ventilslipning så kolla om kanalerna är plastade och om den börjat släppa nånstans!

Håll koll på om d finns nånstans som det börjar läcka olja! Inge kul om tex packboxen till utgående drev går sönder!

Kan inte tänka mig att nån i SS600/Veidec kört 1-2 säsonger utan service!?
Dom har koll på sina grejer.
 
Chris Ash skrev:
Så var det med de driftsäkra 4-taktarna.....

Blev jag förvånad över den kommentaren... :va Väntar med spänning på att Offkeff också ska blanda sig i den här tråden så kan vi ju skjuta prick från varsitt hörn av sandlådan :lol

Ska man slaviskt följa boken är det byte av nästintill varje pryl på en supersportkittad 748 efter 50 mil..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Blev jag förvånad över den kommentaren... :va Väntar med spänning på att Offkeff också ska blanda sig i den här tråden så kan vi ju skjuta prick från varsitt hörn av sandlådan :lol

Ska man slaviskt följa boken är det byte av nästintill varje pryl på en supersportkittad 748 efter 50 mil..

/B

Haha, jo, men du som faktiskt varit med och skruvat lite hårt trimmade fyrtaktare borde vara ganska medveten om att det inte är "mekfritt" och lite mer jobb än att bara kolla ventilspel och byta olja..
Veidecpojkarna vet detta, däremot verkar vissa r600-pojkar inte veta det, oljemolnen brukar ju tyvärr inte vara direkt sällsynta..

Jag följer inte servicenivåerna slaviskt på min hynda, vissa saker går att köra betydligt längre än vad som står i boken, antar att det är likadant i för en ss-moddad 748..

Utan att skjuta från ena eller andra hållet angående tvåtakt kontra fyrtakt, skulle jag nog skjuta från mitten och säga att hårt trimmade motorer kräver att de hålls efter, och det noggrant.
För egen del tycker jag det är enklare att hålla efter tvåtaktaren.
 
Axxexs skrev:
...
Kan inte tänka mig att nån i SS600/Veidec kört 1-2 säsonger utan service!?
Dom har koll på sina grejer.
Tackar för tipsen!

Dom som kör i veidec har säkert stenkoll på läget o byter allt som behöver bytas men risken finns väl att cyklarna går ett annat öde till mötes hos rookies.

Känner mig j-t kluven om det verkligen är värt de extra hästarna jämfört med en standard motor. Lär inte göra någon större skillnad på mina varvtider i nuläget iaf.
 
stavgren skrev:
...

Känner mig j-t kluven om det verkligen är värt de extra hästarna jämfört med en standard motor. Lär inte göra någon större skillnad på mina varvtider i nuläget iaf.


DET kan jag svara på! Vill du slippa ta stryk pga effekt så kör du R1000. Eller så kör du otrimmat i R600 och njuter extra mycket när det går bra. Se på Nesse, när det går bra är vi alla imponerade och när det går dåligt så har han ursäkterna klara.
 
Där har vi hela dilemmat. Rookies verkar vara skiträdda för att köpa en bra hoj, för då har de inget att skylla på när det går dåligt.
 
stavgren skrev:
Lär inte göra någon större skillnad på mina varvtider i nuläget iaf.

Precis! Jag hade hellre köpt en som var original i motorn, men annars gärna kittad till höger o vänster!
 
Mattias skrev:
Där har vi hela dilemmat. Rookies verkar vara skiträdda för att köpa en bra hoj, för då har de inget att skylla på när det går dåligt.
Det enda som begränsar mitt inköp är ekonomin. Dels vad jag kan skaka fram nu o dels vad det kan tänkas kosta framöver. Hade jag pengarna skulle jag köpa Landströms R6:or.

Oscar skrev:
Precis! Jag hade hellre köpt en som var original i motorn, men annars gärna kittad till höger o vänster!
Det är nog det smartaste men tyvärr växer dom inte på träd.
 
oscar skrev:
Precis! Jag hade hellre köpt en som var original i motorn, men annars gärna kittad till höger o vänster!

Vår föredetta ERF mekaniker :huvet köpte en R6a -00 färdig med Öhlins fram+bak+styre, helsystem, dynojet och extra fälgar för 43kkr !

Så dom finns!
 
Chrille skrev:
Är Hondan död? Vad står den i för värde just nu?
2 backar blandad läsk?

Motorn är i Jössefors hos en legitimerad hemmapulare som ska skriva dödsattesten. Får se vad han kommer fram till.
 
Bj.O.rn skrev:
Blev jag förvånad över den kommentaren... :va Väntar med spänning på att Offkeff också ska blanda sig i den här tråden så kan vi ju skjuta prick från varsitt hörn av sandlådan :lol

Ska man slaviskt följa boken är det byte av nästintill varje pryl på en supersportkittad 748 efter 50 mil..

/B

Självklart följer man inte boken slaviskt, men de flesta standardförare bör nog följa den lite mer slaviskt än vad de brukar.... :rolleyes:
 
Det finns ju också en sak som skiljer tvåtakt mot fyrtakt, och det är att "övervarv" på en tvåtaktare inte dödar motorn på samma sätt som när man övervarvar en fyrtaktsmotor. En tvåtaktare slutar helt enkelt dra när pipan inte orkar suga ut avgaserna, effekten avtar helt enkelt, medan en fyrtaktare lätt driver vidare och skjuter iväg ventilerna.
supersportmoddade cyklar brukar ju varvas rätt mycket högre än original.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top