Service på en cross-125:a?

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Många pratar om att det är totalt meningslöst o köpa en LV-reggad cross 125:a för att det är så mycket meck med dom.. men vad är det som behövs göras egentligen? Jag är väldigt sugen på att plocka hem en husqvarna från Tyskland.

Byta kolv, Oljebyte.. vad ska man mer göra? o ungefär hur ofta (vet att de skiljer från modell till modell.. men på ett ungefär?)
 
Ja det är ju en del pill med dom men inte överdrivet.
Håll koll på gångtimmarna men tanke på kolvbyte, iallafall om du kör hårt :D och det gör man ju med 2T 125or !

Många lameller skitar ner oljan mycket så byte växellådsolja offta, bättre att byte offta och en billig olja än att byta sällan med en dyr olja. Vid aktiv körning ca 5-6 h

Sen så gäller det vanliga, smörj alla ledade och rörliga delar och underhåll drivpaketet ! :fakta
Håll fjädringskomponenterna rena så håller dom längre....

Föresten....tröttnat på den fina RG:n eller ? :1pajas
 
Busgrabb skrev:
Ja det är ju en del pill med dom men inte överdrivet.
Håll koll på gångtimmarna men tanke på kolvbyte, iallafall om du kör hårt :D och det gör man ju med 2T 125or !

Många lameller skitar ner oljan mycket så byte växellådsolja offta, bättre att byte offta och en billig olja än att byta sällan med en dyr olja. Vid aktiv körning ca 5-6 h

Sen så gäller det vanliga, smörj alla ledade och rörliga delar och underhåll drivpaketet ! :fakta
Håll fjädringskomponenterna rena så håller dom längre....

Föresten....tröttnat på den fina RG:n eller ? :1pajas

jävligt trött på den eftersom den inte funkat på 2 månader.. står på verkstan nu o ingen vet vad som är fel..
 
SkorvKalle skrev:
Många pratar om att det är totalt meningslöst o köpa en LV-reggad cross 125:a för att det är så mycket meck med dom.. men vad är det som behövs göras egentligen? Jag är väldigt sugen på att plocka hem en husqvarna från Tyskland.

Byta kolv, Oljebyte.. vad ska man mer göra? o ungefär hur ofta (vet att de skiljer från modell till modell.. men på ett ungefär?)

Tjena!
På en hel säsong ska du ska du minst byta kolven en gång iaf... Och sen oljebyten i jämna mellan rum.. De blir dyrt MEN de är fan så kul!!!

\\Putte :tummenupp
 
Om man kör på bana, byter man olja och rengör filter helst varje timme. Kolv var 30e timme om man motionskör, 20e timme om man tävlingskör.
Och inte snacka om lagerbytena :/ Varje/varannan säsong.
 
Att köra en cross som är lv reggad är helt förkastligt att däremot köra gasgas sm 125 går då det är en nedtrimmad och förstärkt variant men att köpa ex gg ec 125 med lv regg är bara att glömma.

GG SM skiljer sig mot ec på följande punkter.

Växelådan e förstärkt samt kopplingen+ ryckutjämnaren.

Veven är annorlunda med lager som skall hålla längre + högre vikt för mjukare gång.

Kolv+cylinder har lite snällare portning och lägre komp för bättre hållbarhet.

Andra tändkurvor för bättre hållbarhet och ökad körbarhet.
 
Var ifrån har du fått att man måste byta ramlager varje sesång lille vän?
Det är en bart proffsåkarna som gjör det d.v.s t.ex sm åkarna.
Jag bytte aldrig på min cr125 å ja körde i 2 år med den å den gjick ju inte speciellt vänligt, men de e klart jämför man med sm åkarna så gjick den ju vänligt.
 
Homsen skrev:
Var ifrån har du fått att man måste byta ramlager varje sesång lille vän?
Det är en bart proffsåkarna som gjör det d.v.s t.ex sm åkarna.
Jag bytte aldrig på min cr125 å ja körde i 2 år med den å den gjick ju inte speciellt vänligt, men de e klart jämför man med sm åkarna så gjick den ju vänligt.
Åh, jag vet inte... Det kanske beror på att man vill slippa byta kolv, byta topplock, nicasila om cylindern och byta vevstake på grund av skador som har orsakats av bitar från ett havererat ramlager? Jag vet inte hur det är med er andra, men jag föredrar förebyggande underhåll framför "gasa tills det rasar"... (Har för övrigt ägnat en stund av dagen åt att plocka loss motorn på en Honda CR450F, det motorraset lär inte bli billigt... Men det berodde på en tidigare mekmiss, så den verkstaden får ta på sig det.)
 
Jag vet ju inte hur de e med dig, men dom flästa här inne kan nog höra skillnad på ett par dåliga ramlager och ett par frächa?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top