Service intervaller och ekonomiska funderingar

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
Tänkte köpa mig en "normal" sporthoj för ca 30-50 tusen i vår och tänkte höra vad för miltal som är bäst att välja ur ekonomisk-service synpunkt (dvs om ägaren innan skött intervallerna)
Vad jag känner till brukar sporthojar ha en lite större service vid ca 1200 mil, men jag har igentligen ingen direkt koll.

Kan man köpa sig en t.ex. Yamaha FZR 1000 som gått 5000 mil utan motorrenovering fast serviceboken är ok och den "går bra"? (som man kanske får för 35')

Eller är det smartare att välja t.ex. en Kawasaki ZX-9R som gått 2000 mil istället? är det smartare kanske? (som man kanske får för 50')

Nu frågar jag rent ekonomiskt, inte hur hojarna är eller så, och jag vet att det är stor skillnad mellan hojarna, men nu är det bara den ekonomiska biten som är intressant..

Vad tycker ni?

En välservad hoj, tex en Fzr1000 från kanske 93 med 5-6000 mil på mätaren är inga problem att köpa. Saker slits ju även om de servas, så kan man detektera lukt av bränd olja i avgasrena så brukar det betyda att kolvringarna behöver bytas och loppen honas, vilket kan hända på en 6000-milare men sällan på en 2000-milare. Skicket är ju alltid viktigare än åldern, en välservad och ompysslad 6000-milare kan ge dig flera tusen mils obekymmrat ägande, medans en sönderskruvad och vanvårdad 2000-milare kommer ruinera dig. Alla sporthojar har gått hårt, det är inget snack om den saken, så man får försöka hitta den som har gått minst hårt. Det du ska fråga dig är dels hur mycket pengar du kan lägga på inköpet, eftersom du troligen måste handla skinnställ, hjälm och allt sådant. Dels måste du veta hur mycket du kan lägga i försäkring varje månad. Har du en äldre hoj utan garanti så servar du den såklart själv och spar många tusenlappar, men köper du en nyare hoj med fabriksgaranti så måste den servas på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla.

Det där med Fabriksgaranti. Den täcker väl endast fabriksfel? Hur ofta händer det? Kom med ett exempel om vad som kan hända. Säg att motorn skär, inte går det på garanti väl? Det enda jag kan komma på är om gafflarna börja läcka t.ex men hur ofta händer det? Resten orsakar man ju själv. Min fråga då, är det verkligen värt att ha den på en dyr verkstad endast för att garantin ska gälla?
Eller har jag missförstått ngt?

Garantin omfattar kvalitetsfel på hojen, säg att du använder din hoj normalt och servar den enligt boken påauktoriserad verkstad. Hojen är ett år gammal, helt plötsligt går en vevstake av. Garantiåtgärd. Men servar du inte hojen på verkstad så kommer det inte att omfattas av garantin.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT