Seriös vinterkörning. Tips och frågor.

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Hejsan, har starka funderingar på att använda hojen som fordon även i vinter (3 mil landsvägskörning till skolan).

Har lite frågor till er vana vinteråkare här på forumet! :tummenupp

Hur gör man för att undvika imma/is på insidan av visiret? Eller är det crosshjälm och brillor som gäller?

Vad rekomenderas för däck? Har funderat på att dubba själv men antar att dom kommer ta slut ruskigt snabbt kommer ju vara blandat med asfalt/is på vägen...

Vad har man på fötterna?

Hur behandlar man hojen för att slipa krypande rost på ram, bromsskivor och liknande? :va

Ska man köpa sånna där "handpåsar" eller rekomenderas handtagsvärme?

Behöver man byta olja till en som tål stora temperatursvängningar? :va

Mvh Erik.

Snälla kan du inte fråga i november istället, säsongen har minst 1½mån kvar...

Jeppa2 skrev:
2419521 Snälla kan du inte fråga i november istället, säsongen har minst 1½mån kvar...

Oj, inte meningen att störa såhär mitt i sommaren :pannkyss

Men vill ju förbreda mig lite på det som komma skall... känner att jag inte kommer klara av abstinensen i vinter...

Mvh Erik.

überjahn skrev:
2419539 Oj, inte meningen att störa såhär mitt i sommaren :pannkyss

Men vill ju förbreda mig lite på det som komma skall... känner att jag inte kommer klara av abstinensen i vinter...

Mvh Erik.

Ingen fara, blir bara lite deprimerad av tanken att det blir vinter i år igen

Finns bara ett sätt att bota abstinensen:dricka :fyllisar

Crosshjälm och brillor är nog att rekomendera. Det kör jag med vargefall.

Dubbdäck? När det är dags för såna grejer då låter jag bli att köra med :( annars funkar vanliga "offroaddäck", jag har nåt sheng sing shop grej som funkar till allt, en uppsätning kostar mellan 1000 och 1200 spän :tummenupp. Så länge det inte är fruset så funkar det. Den enda gång jag inte överväger att ta en sväng med hojen är just när isen lägger sig som en tunn hinna på asfallten sammt när snön ligger på asfalten :yoparty

att köra 6 mil landsväg per dag , det kommer att bli riktigt manligt det där.

siktar själv in mig på den första hela vintersäsongen. i normala fall så brukar jag åtminstoned ha henne i garage hela januari.

min erfarenhet är att gummihandskar under handskarna hjälper till och isolera fingrarna ganska så bra , men någon form av vindskydd framför händerna gör stor skillnad.

har värmehandtag på bettan , och har bara lovord att säga om dem , är guld värt då fingrarna börjar kännas stela.

klä dig varmt i många lager , tänk på att fartvinden kyler ganska så bra. kommer o bli en riktig bredsladdsvinter i år =o)

Jag är ännu en som siktar på att köra hoj hela vintern.
Har ca 2,5 mil landsväg enkel resa till jobbet, men då det finns en gammal grusväg genom skogen så kommer jag nog använda den så ofta som den är plogad :D
Problemet är ju vad man ska köra med för hjul/däck. Det ska ju tydligen finnas dubbdäck till 17", men frågan är om de är så bra :va
Risken finns ju att man även vill ut och sladda på isen, och då vill man ju ha nåt som bettar bra.

Av erfarenhet från skotern så är handtagsskydd samt värmare ett måste så länge man/jag ska köra i kallare än -5..
På fötterna kommer jag ha mina alpinestars vector, kört skoter i de hela förra vintern och det funkade prima :tummenupp

Skaffa sedan en skoterluva att dra på huvudet (med öppning för ögonen) och kör med crosshjälm samt brillor med dubbelglas.

Last edited:
Styrmuffar är kanon för vinteråka(och snyggt:rolleyes: ).Har man handtagsvärmare också så kan man köra med tunna crosshandskar fast det är ordentligt kallt.

Bifogat

• styrmuffar.jpg
    styrmuffar.jpg
    27.4 KB · Visningar: 254
überjahn skrev:
2419516

Hur gör man för att undvika imma/is på insidan av visiret? Eller är det crosshjälm och brillor som gäller?

Hur behandlar man hojen för att slipa krypande rost på ram, bromsskivor och liknande? :va

Såg på ett annat forum (SOE?) att någon jeppe hade meckat ihop någon slags värmeslinga i visiret kopplat till MC'ns elsystem.

Angående rostskyddet så skulle jag tippa på att det funkar om du har t ex diesel i en blomspruta och duschar hela cykeln i. Lättare att få bort på våren än underredsmassa iaf.

Jag har inte själv provat ngt av ovanstående. Du kommer att vara rejält hårig efter en vinter på MC :D

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!