Semester i Norge?

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hej! Sitter och planerar för sommarens bilsemester. Har redan vart nere i Europa tidigare så jag tänkte att det kunde vara skoj att köra norrut för en gångs skull. Funderar på att köra runt i Norge, och har därför lite funderingar om detta:
Hur är prisnivån på B&B och bensin jämfört med Sverige? Kanske bättre att tälta än att ta B&B?
Något speciellt man inte får missa, tex någon speciell väg eller sevärdhet?
Annat särskilt att tänka på? Dom har väl allemansrätt dom med?
Egna erfarenheter?

Ursäkta om det finns någon liknande tråd, jag kände mig lite social bara! :rolleyes:

mvh Erik

Hela Sognefjorden och trakten runt omkring, sjukt vackert! Ligger på vägen till Geiranger om man kommer söderifrån. Även om man kör bil så tycker jag det är värt att ta en extra sväng förbi de fina vägarna. Några exempel som jag själv har besökt:
*Gamla Aurlandsvägen över fjället, från Aurland till Laerdal. Nu har de istället byggt världens längsta tunnel som ersättare, men fjällvägen är givetvis ett roligare alternativ.
*Gudvangen och hotellet vid Stalheim. Gamla vägen från hotellet (som är enkelriktad, neråt) sägs vara Norges brantaste väg.
*Väg 11 mellan Sande och Balestrand

Hela området kring Gudvangen och Aurland (och Flåm) kan man faktiskt göra till en heldagsutflykt. Framförallt kan jag rekommendera en färjeturfrån Gudvangen till Kaupanger (eller vice versa) genom bl.a. Nærøyfjord som är uppsatt på UNESCOs världsarvslista.

147213290_390d8946ef.jpg

Last edited:
Lämna körkortet hemma och tala Ugriska med trafikpolisen. Straffen för fortkörning är bisarra och trafikbevakningen är mer omfattande än i Sverige...

priser på "hytter är allt från 400nok upp till 800nok per natt.
hotellrum 800nok och uppåt.

tälta kan man göra lite varstans. dom har nått liknade allemansrätten tror jag. (ingen har sagt nått till mig än sålänge)

priset på bensin är i dagslägen 13-14nok litern....

Finns hur mycket som helst och se/uppleva, så mitt tips är att läsa lite trådar om norge här på sh.

God tur!

Om du ska uppåt fjälltrakterna eller runt omkring skidorterna så går det att få tag på ganska billigt boende om man vill utgå från samma stuga i några dagar.
Men nordnorge och kusterna där får man inte missa.
Olas inlägg var bra :tummenupp

Back