Segway - en övergående fluga?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En karaktär i Solsidan hade en Segway och plötsligt ska alla ha en. Eller rättare sagt nu ser man en i princip varje dag. Någon har nämligen börjat hyra ut dem i närheten av där jag bor. Det ser ut som någon som står på en vagn från romartiden med osynliga hästar som drar dem när de far fram och kryssar mellan badgästerna och de som är ute och promenerar i det fina vädret. Ser inte riktigt vitsen med Segway, men någon gör det uppenbarligen.

Polisen ska tydligen köpa in och prova dem läste jag i en artikel. Sitter de inte i sin patrullbil och kryper fram ska de alltså stå på en Segway. Om jag skulle få påverka hade poliserna fått patrullera genom att promenera i promenadtakt bland vanligt folk. Jag tror de hade gjort mer nytta då.

Undra om inte detta är en övergående fluga ungefär som bakmaskinen på 80- talet som alla skulle ha. För att inte tala om den elektriska brödkniven istället för att investera i en riktig brödkniv av kvalitet.

Segway flugan har redan haft sin peak då IT yuppisarna skulle ha en i korridorerna och serverhallarna, men då såg vi dom aldrig.

Poliser på¨segway kan vara en bra ide då dom dels komer ett trappsteg upp och får bättre överblick och dels kan glida omkring på ett stort område, men vad fan gör dom med segwayen när dom behöver göra ett ingripande/springa efter/gå in i ett hus???

Jobbade i närheten av en handlare som började med att ta in de där för 6-8 år sen eller va det kan ha varit och denne hade som mål att sälja dem till flygplatser och andra företag med stora ytor inomhus. Detta eftersom de inte fick rulla på allmän väg då. Sedan 2010 kom detta:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Cykel/

Och nu ska t.o.m. Polisen använda sig av dem :) Kul hur det kan svänga med reglerna ibland.

Polisen på Södermalm börjar använda två Segway idag, kostnad 100.000:- stycket.

Är det lätt att käka donuts samtidigt som man kör en så'n där mackapär? :confused:

Fluga kan man hoppas. Det finns för många saker vars syfte är att människor ska slippa använda sina kroppar.

Tror inte det. Kommer aldrig att köpa en Segway oavsett hur billiga de blir i framtiden. En helt onödig produkt i mina ögon med en skapad efterfrågan genom olika produktplaceringar i media. Jag tror det kommer att bli en flyga även hos polisen.

Roligt den dagen man behöver byta batteri. Kostar 13 000 kr per styck och man byter dem i par. Köper man två får man dem för 23 000 kr. Alltså 3000 kr rabatt. Misstänker att den innehåller två batterier eftersom man formulerat sig som man gjort.

Tror inte det. Kommer aldrig att köpa en Segway oavsett hur billiga de blir i framtiden. En helt onödig produkt i mina ögon med en skapad efterfrågan genom olika produktplaceringar i media. Jag tror det kommer att bli en flyga även hos polisen.

Roligt den dagen man behöver byta batteri. Kostar 13 000 kr per styck och man byter dem i par. Köper man två får man dem för 23 000 kr. Alltså 3000 kr rabatt. Misstänker att den innehåller två batterier eftersom man formulerat sig som man gjort.

De blir säkert lika använda som polisens Porsches. Det köptes väll inte 2st som användes för att köra runt lite polischefer? :va

Var jävligt sugen på en sån när dom kom. Kostade då ~18000, nästa gång jag kollade ~30000 och nu ~75000 sjysst prisutveckling eller?? Ska dom ha 75 för en sån köper jag hellre ny hoj!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT