Seg LED-blinkers

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ju LED runt om på Transalpen. Reläet är ett lastoberoende från Biltema har jag för mig.
Felet är att när man manövrerar blinkersen så tar det flertal sekunder innan den behagar att gå igång. Ibland hinner den inte ens gå igång innan man hunnit svänga.
Vart skall jag börja leta efter felet?
Några bra tips?
Har klurat lite på ifall det är ärgade kontakter i själva reglaget eller reläet i sig.
Tänkte få lite råd innan jag börjar rota runt.

Låter som en glappande kontakt eller att ledarna i sladden upp till styret är av så att när du svänger så får de kontakt men inte när du håller styret rakt.

Obs, bara en distansanalys :hej

Har det varit så från start, elelr har felet uppstått efter ett tag?
om det varit så hela tiden, är det inte felkopplat så att reläet går hela tiden och ibland när du "slår på" blinkersen så har reläet just slagit till och det tar tills nästa blink (ca en sekund) innan den tänds igen (första gången så man ser det då)?

Det var inte så lång tid som det är nu från början. Det är längre än en vanlig blinkning, känns det som i varje fall.
Borde inte vara felkopplat.....fast det var ju jag som kopplade ihop det så helt omöjligt är det nog inte :D
Lägger dock definitvt till det i kolla listan när jag börjar riva i det.

Nu har jag grottat i det lite men inte blivit klokare.

Felet artar sig som så att när jag aktiverar blinkersen så hörs det ett Tick-Tick (ingen ljusblink) - en paus på ca. 1 sekund sen tick-tack-tick-tack med ljusblinkning.
Detta sker inte varje gång, ibland går blinkersen igång direkt.
Det är som om att den inte har tillräckligt med kräm för att gå igång direkt utan bygger upp det hela innan den drar igång...!?!?

Har ett 3-stift relä original och ett 3-stift lastoberoende från Biltema.
Med original är blinkningarna snabba med LED-blinkerserna och med lastoberoende så är blinkningarna i rätt takt.
Ingen skillnad mellan original & Biltema när det gäller fördröjningen dock. Den finns med båda.

Gick igenom inkopplingen och den verkar rätt...?
B - 12 v, tändningslås
E - Jord
L - Till blinkerserna.

Relä.jpg

Blinkerskontakten/väljaren som är spunkig inuti (ärg), skruva isär och gör rent, kan ju vara kallödning om det finns lödpunkter i blinkersväljaren.

Men det låter inte som trasiga kablar, då skulle du har mer intermittenta fel.

Blinkerskontakten/väljaren som är spunkig inuti (ärg), skruva isär och gör rent, kan ju vara kallödning om det finns lödpunkter i blinkersväljaren.
Gjorde rent den igår, felet består. Sen är den ju gammal så jag kan ju ha missat något där, men den såg ok ut.
Skulle ju iofs kunna testa med en annan enhet. Har ju några Hondor i garaget.

Gjorde rent den igår, felet består. Sen är den ju gammal så jag kan ju ha missat något där, men den såg ok ut.
Skulle ju iofs kunna testa med en annan enhet. Har ju några Hondor i garaget.
Är det alltid lika segt eller varierar det hela tiden? Min spökar ibland på samma vis som du säger, men oftast på högt varvtal men stänger jag av strålkastarna i en halv sekund så hoppar de igång som vanligt. Funderar på om det är dåligt batteri? Har du flera hojar kan du ju pröva det genom att byta batteri. Själv ska jag försöka få tag på en laddare :)

Köpt ett nytt relä och se om problemet försvinner, kostar inte mycket på biltema.

Har du flera hojar kan du ju pröva det genom att byta batteri.
Kan testa imorgon med C-tecken i kopplad eller med annat batteri.
Fast jag tror inte det har med det att göra. För när hojen är igång så är ju strömmen en sak, men nu senast så står hojen nedplockad för ventiljustering och jag har inte haft motorn igång sista dagarna.

Köpt ett nytt relä och se om problemet försvinner, kostar inte mycket på biltema.
Redan testat då jag hade ett till lastoberoende i garaget till Blackbirden. Det och originalet också då.

jag har inte haft motorn igång sista dagarna.
Jag märkte att min led av det problemet när motorn var av, ställde mig på en mack efter att ha tankat och prövade blinkers och de hoppade igång direkt när jag slog av ljuset, samt krånglade och var sega när jag hade det på :)

Kan väl tillägga att ljuset inte har varit på idag då jag inte ville köra slut på batteriet när allt är ned plockat och jag lekte med blinkerserna. Men jag skall dubbelkolla det imorgon.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort