Seg hastighetsmätare som inte hänger med

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och tog en liten provtur igår, första lite längre turen någonsin med denna hoj på ca 4,5 mil efter jag fått ihop den.

Tyckte att 70 km/h kändes fort bitvis men tänkte att det kanske det gör på en 36 år gammal hoj, efter att stannat till och petat ut ett knott ut örat upptäckte jag att mätaren inte hängde med då jag drog iväg utan efter ett tag kom den upp i vad som kan tänkas vara ungegär rätt fart, då jag stannade så tog det kanske 10 sek innan mätaren gick från 40 till 0 km/h.

Mätaren verkar ju funka men det känns ju ut som att gammalt olja, fett skulle ha stelnat och gör att mätaren går segt då jag misstänker att hojen stått ganska mycket, har gått ca 1400 mil sen 1981. Tänkte besikta snart men misstänker att mätaren är för dålig för att gå genom och jag vill ju ha en fungerade mätare.

Några tips på att få igång mätaren, är inte sugen på att dela den. Var tror ni om att motionera den med borrmaskinen, är kanske lättare att kraftigt varierat hastighet med borrmaskinen än att tok gasa och bromsa i några mil?

smörj vajern

Ska testa men undrar om det inte ändå är i själva mätaren, varjern borde ju väl inte kunna hålla mätaren i 40 km/h om man står still nåt längre tag?

Kan man få såna här fenomen om vajern kärvar? Jag har bara varit ut för att vajern skriker och mätaren slår rätt friskt speciellt i det lägre området.

Är det nåt som går segt i mätaren så hjälper bara rengöring.
Snabbfix är att spruta in brakeclean, skaka och hoppas.
Cykelmätare eller hitta nåt på aliexpress

Är det nåt som går segt i mätaren så hjälper bara rengöring.
Snabbfix är att spruta in brakeclean, skaka och hoppas.
Cykelmätare eller hitta nåt på aliexpress

Ska testa brakeclean och sen testa köra mätaren med borrmaskin och se hur den reagerar.

Funderar på att köpa nya mätare men frågan är vad man ska ha, har en känsla att billiga mätare inte är så bra och hållbara.

Den där Kinesen var ju om inte annat ganska effektfull i mörker med sin snyrrande röda visare :D:D

Försökte smörja vajern med lite WD40 och försökte få in breakclean i mätaren genom vajerhålet men gick inte så bra ;) Tog sen lite WD40 i vajerhålet och skruvade ihop det hela och tog hojen till byn, verkar som att mätaren började bete sig normalt på vägen men efter ca 3 mil så kanske den bara behöver lite mer motion eller så behövdes det bara några droppar WD40. Vill inte ropa hej än men varvräknaren betedde ju sig samma sega sätt då hojen startades upp men nu verkar den ha vaknat till liv med samma behandling.

Skönt att du sket i att använda borrmaskinen, lätt att sabba fjädrar och kugghjul pga varvtal och schysst moment....

Skönt att du sket i att använda borrmaskinen, lätt att sabba fjädrar och kugghjul pga varvtal och schysst moment....

Borde inte framhjulet få till lika mycket moment som borrmaskinen? Är väl bara vajern som kan flexa mellan växeln på framhjulet och mätaren.

Om jag skulle köra med borrmaskin, skruvdragare hade jag tänkt använda en gammal vajer mellan mätaren och borrmaskin.

Borde inte framhjulet få till lika mycket moment som borrmaskinen? Är väl bara vajern som kan flexa mellan växeln på framhjulet och mätaren.

Om jag skulle köra med borrmaskin, skruvdragare hade jag tänkt använda en gammal vajer mellan mätaren och borrmaskin.
Jag har misslyckats när jag skulle kolla ett par gamla mätare........
Beror nog på hur snabbt/hårt borrmaskinen startar upp och hur hårt/kleggit det är inuti mätaren. Trots allt bättre att göra rent först och kolla visuellt.

Hur ser det ut i andra ändan?
Om mätaren går så trögt mår nog inte wire så bra heller.

Vinkelväxeln är in fettad och går lätt, kollades upp vid däck och hjullager byte, vajern känns okej. Var samma fenomen på varvräknaren och även med ny vajer då jag bytte just vajern i tron att det var den som tjorvade då mätaren var uppvisade samma seghet men den har ju också kommit igång nu.

Hastighetsmätaren funkade ju på hem vägen igår så den behövde förhoppningsvis bara motioneras igång efter en tids dvala.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT