Seatpipes på Miton, ett tänkbart projekt.

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
Eftersom folk i allmänhet inte verkar ha något roligt att skriva om i trådarna, så får väl jag skriva om något som inte kanske är lika tråkigt.

Om ett par veckor så borde svarta Miton vara klar att köra med på nytt, nu följer den helgalna ide`n att spöka ut stackarn med SEATPIPES.
För ett bra tag sedan skrevs det något om en tysk Mito med seatpipen uppdragna i aktern. Tänk om man skulle ta och göra samma sak med Miton.
Eftersom planerna på 165 öddes ut och lika bra är väl det, så kvarstår ändå ett behov att göra något med hojen så man kan fortsätta vara säker för apriliorna och traktens moppefuckon. Och det sjukaste jag kunde komma på var att beställa efter en till dämpare för 100€ och montera de dubbla dämparna bakpå.



Hur gör jag detta rent praktiskt?

Säg mig ni lärda sporthojsmoddare, hur tar jag mig till?
 
Det där ser ju bara fånigt ut. Du borde i så fall köpa en platt och bred burk. Sen är det väl bara att böja lite? :D
 
Det ser absolut inte fånigt ut. Har man tiden, verktygen och kunskapen så ska man göra det.
 
EazyD skrev:
Det ser absolut inte fånigt ut. Har man tiden, verktygen och kunskapen så ska man göra det.

Att böja rör har jag nog verktygen och kunskapen till, resten är jag mer skeptisk till!
Jag vet ju inte ett skvatt hur jag skall ta mig till.

HJÄLP
 
Mikael Cagiva skrev:
Att böja rör har jag nog verktygen och kunskapen till, resten är jag mer skeptisk till!
Jag vet ju inte ett skvatt hur jag skall ta mig till.

HJÄLP

Är det så mycket mer än att böja rör? Att fästa dämparna kanske..
 
NatoN skrev:
Är det så mycket mer än att böja rör? Att fästa dämparna kanske..

Det är väll det som gäller, fast effekten kommer förändras när du förlänger eller förkortar röret. Vet inte hur mycket men den kommer göra det.
 
Mikael Cagiva skrev:
Tyvärr måste systemet förlängas, HUR GÖR MAN DET?

Du måste först kalibrera om expansionskammaren och sen är de bara fram med svetsen....
 
Vore verkligen grymt!

Har själv funderat mycket på antingen seatpipes eller bygga på ett lite biffigare rör utanpå originalröret.

Hör med CBRThomas här på forumet. Han har lite program och sådant för att räkna ut hur man ska bygga det och har själv byggt ett par seatpipes till en Monkey så han bör veta hur du ska göra för att få det bra.
 
Gå upp ytterst lite i dimension för att behålla org flöde på ett ungefär.. sen är det ju enbart att bocka och svetsa. Förstår inte varför folk börjar babbla om att bygga om expansionskammeren/bygga ny? Den kommer ju att förbli org? O slutdämparen har ingen större betydelse så länge man inte byter till en med sämre flöde. Så ohyggligt bra avstämmt är knappast org systemet att man skulle märka just nån försämring av att byta slutburk heller.. så länge men inte hittar på nåt helt galet. Är ju bara att kolla hur du har med plats under sadeln.. hur mkt som måste tas bort, och rördragning. Tänk på att det blir varm också. Sen är det bara att sätta igång med att svettsa och bocka..
 
Fredrick skrev:
Gå upp ytterst lite i dimension för att behålla org flöde på ett ungefär.. sen är det ju enbart att bocka och svetsa. Förstår inte varför folk börjar babbla om att bygga om expansionskammeren/bygga ny? Den kommer ju att förbli org? O slutdämparen har ingen större betydelse så länge man inte byter till en med sämre flöde. Så ohyggligt bra avstämmt är knappast org systemet att man skulle märka just nån försämring av att byta slutburk heller.. så länge men inte hittar på nåt helt galet. Är ju bara att kolla hur du har med plats under sadeln.. hur mkt som måste tas bort, och rördragning. Tänk på att det blir varm också. Sen är det bara att sätta igång med att svettsa och bocka..

Exakt, expansionskammaren ska du inte röra. Bara det smala röret efter den. Undvik att knöka röret för mycket, och förläng det så lite som möjligt. Det kommer inte påverka effekten märkbart, tror jag inte.
 
OM man förlänger röet efter expansionskärlet kommer effekten påverkas eftersom de beräkningar som ligger till grund för expansionskärlets utformning blir felaktiga pga det längre slutröret. Avgaspulserna kommer således att påverkas och effekten likaså.

Det går säkert men är det värt sämre effekt för ett underligt utseende?
 
Goodstuff skrev:
OM man förlänger röet efter expansionskärlet kommer effekten påverkas eftersom de beräkningar som ligger till grund för expansionskärlets utformning blir felaktiga pga det längre slutröret. Avgaspulserna kommer således att påverkas och effekten likaså.

Det går säkert men är det värt sämre effekt för ett underligt utseende?

Är man poser så :tungan

På en gathoj är väl orginalsystem inte perfekt avstämt precis, stora effektförluster blir det nog inte. Men vem vet, mito har ju hög effekt, det kanske är ett bra system på?
 
24 h efter det vansinniga beslutet:

Ser bra ut, än så länge :) , jag tänker troligtvis ta bort "blindtarmen" på systemet för att eventuellt få lite lättare flöde för avgaserna och eventuellt lite mer effekt.

"Röret" kommer att kapas i två delar och ett nytt rör sättas dit som krökt rör mellan de två "riktiga" delarna är min plan och i slutet kanske jag skall splitta det i två mynningar för att det skall sättas dit två ljuddämpare.

*OBS kraftigt förenklad skiss :D *
 
Mikael Cagiva skrev:
24 h efter det vansinniga beslutet:

Ser bra ut, än så länge :) , jag tänker troligtvis ta bort "blindtarmen" på systemet för att eventuellt få lite lättare flöde för avgaserna och eventuellt lite mer effekt.

"Röret" kommer att kapas i två delar och ett nytt rör sättas dit som krökt rör mellan de två "riktiga" delarna är min plan och i slutet kanske jag skall splitta det i två mynningar för att det skall sättas dit två ljuddämpare.

*OBS kraftigt förenklad skiss :D *
[/QUOTE]*OBS kraftigt förenklad skiss *[/QUOTE]

Skojar du?
 
Jag har för mig att om du ska ha två pipor måste du ha EXAKT lika långa rör efter delningen annars blir det effekt skillnad.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top